Een auto goedkoper kopen in het buitenland
Dat Europa geen feitelijke grenzen meer heeft, geeft op tal van vlakken voordelen. Zo kan je zonder al te veel rompslomp, een auto veel voordeliger kopen in een ander land van de Europese Unie.
Car Price Report
Ook al zijn de binnengrenzen van Europa verdwenen, wil dit lang nog niet zeggen dat alle goederen overal even duur zijn. Elk jaar publiceert de Europese commissie een tweetal keer een Car Price Report. Daarin staan de prijzen van alle autoproducenten voor al de 27 lidstaten van de Unie. Dit zijn uiteraard de richtprijzen zonder de speciale kortingen en condities. Het is opvallend hoe sterk de prijzen verschillen van land tot land.
Elk land anders
Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland. Vooral Denemarken is erg goedkoop, met een gemiddeld prijsverschil van 13% met België. Maar dit zijn de gemiddelde prijsverschillen, wel te verstaan. Veel hangt immers af van merk tot merk. Sommige merken kunnen verschillen vertonen van maar liefst 25% tussen het duurste en het goedkoopste land. Vaak is er echter geen enkele lijn te trekken in de prijsverschillen en is er evenmin een reden te bedenken voor het opvallende prijsverschil.
België en Nederland
En het is allerminst een garantie dat je auto goedkoper is als men hem koopt in hetzelfde land waarin hij is geproduceerd. Een BMW of een Mercedes is duurder in Duitsland, dan in eender welk van de buurlanden van Duitsland. Een Volvo is zelfs het duurst in zijn eigen land Zweden. En evenmin de Franse automerken, zoals Peugeot en Citroën, ontsnappen aan deze theorie. België blijkt voor een paar modellen het goedkoopste land te zijn in Europa, zoals de S60 en S80 van Volvo en de 320d van BMW. Voor de rest is België eerder een duur land. Nederland scoort opmerkelijk beter, vooral dan voor Peugeot, Renault en Alfa Romeo.
Nieuw en tweedehands auto kopen
Een wagen is nieuw als hij net uit de fabriek komt gereden. Maar volgens de wetgeving wordt een wagen ook nog als nieuw beschouwd als men hem verkoopt na minder dan 6 maand na de eerste ingebruikname of als er minder dan 6000 kilometer op de teller staat. Bij een nieuwe wagen dien je bij het invoeren 21% BTW te betalen. In Nederland is dat 19%. Als de wagen ouder is dan 6 maand en meer dan 6000 kilometer op de teller heeft staan, dan betreft het een tweedehands en dien je de BTW te betalen in het land waar je de wagen koopt. Als je in een ander land een tweedehandswagen van particulier tot particulier koopt, dien je helemaal geen BTW te betalen. Volgens de Europese Unie dient het BTW tarief minimum 15% te bedragen. Dit lage tarief vind je echter enkel in Luxemburg, Cyprus en Letland. Denemarken, waar de auto´s het goedkoopste zijn, heeft het hoogste BTW tarief van maar liefst 25%.
Invoeren van auto's
Om een auto te kunnen invoeren heb je een aantal documenten nodig. In eerste instantie heb je een factuur nodig met vermelding van de nettoprijs. Tevens moet men uit het factuur kunnen afleiden of het een nieuwe wagen of een tweedehandswagen betreft. De wagen dient vergezelt te zijn van het gelijkvormigheidattest of het Europees Certificaat van overeenstemming. Indien de wagen reeds werd ingeschreven, dient ook het inschrijvingsbewijs aanwezig te zijn. Bij de aankoop van een tweedehandswagen bij een particulier, dient er een schriftelijke verkoopsovereenkomst opgemaakt te zijn. In sommige landen is het niet vanzelfsprekend dat het gelijkvormigheidattest aanwezig is bij de aankoop. Het is dan belangrijk dat je dit alsnog bekomt, bijvoorbeeld via de fabrikant in het land van aankoop. Bij de aangifte bij de douane in België, dien je tevens een roos formulier voor de aanvraag voor inschrijving mee te brengen. Dit kan je bekomen in je verzekeringskantoor. Ook als je in België geen BTW dient te betalen, of als het een tweedehandswagen betreft, dien je langs de douane te passeren. Een tweedehandswagen dien je bovendien ook te keuren, alvorens hij kan worden ingeschreven.
Het transport van de aangekochte wagen
Je kan met de in het buitenland aangekochte wagen niet zomaar op de openbare weg. Je dient hem dus naar huis te brengen met een aanhangwagen. Dit is veruit de gemakkelijkste en goedkoopste manier. Eventueel kan je een transitplaat opvragen in het land van aankoop, die maximaal 12 maanden geldig blijft. Vaak zijn deze platen niet goedkoop, brengt het een hele rompslomp met zich mee en dien je plaatselijke wegentaks te betalen. Naast de transitplaat, dien je de wagen dan ook nog eens tijdelijk te verzekeren. Een duurdere oplossing is de wagen door een transportfirma over te laten brengen. In dat geval kan je de wagen via het internet aankopen en zelfs de douaneregistratie laten regelen door de transportfirma.
© 2009 - 2024 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen