Autoklassen: Welke segmenten zijn er allemaal?
Ga je je eens verdiepen in auto's en vergelijk je verschillende modellen, dan kom je al snel in aanraking met termen als middenklasser, miniklasse, hogere middenklassen en segmenten als A, B, C enzovoort. Het lijkt soms wat ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel eenvoudig. En wanneer je een beetje weet van hoe de verschillende autoklassen in elkaar steken, dan kun je daar ook weer je voordeel mee doen. Een overzicht van alle autoklassen, voorbeelden en extra informatie.
Welke autoklassen zijn er?
De volgende autoklassen worden tegenwoordig gebruikt:
Er zijn vele modellen auto's, die elk in een bepaalde klasse thuishoren.
Waar zijn de verschillende segmenten op gebaseerd?
De segmenten A t/m G kun je grotendeels als opvolgend beschouwen, ook al kun je de grenzen ertussen niet altijd even duidelijk trekken. En met opvolgend bedoelen we zowel in formaat, luxe als prijs. In de praktijk valt dat echter vaak nogal tegen. Er zijn veel voorbeelden te noemen, waarbij de combinatie van prijs en formaat eigenlijk een auto in geen enkel segment doen passen. De andere segmenten kun je niet zo naast elkaar plaatsen. Dit zijn toch vooral specifieke soorten auto's. Wel zie je binnen die segmenten weer onderverdelingen ontstaan.
Waarom hebben we deze autoklassen?
Ook al is het onderscheid niet altijd even duidelijk, toch is het handig om auto's in een bepaald segment te plaatsen. Daardoor is het meteen duidelijk aan wat voor soort auto je ongeveer moet denken. Om die reden worden de segmenten A t/m G ook door autoverhuurbedrijven gebruikt. Vaak geldt per klasse een ander tarief.
Auto's vergelijken
Een andere plek waar de autoklassen goed van pas komen, is bij de verkoop en reviews van automodellen. Om een auto te beschrijven of te beoordelen is een vergelijking met andere modellen vaak handig en veelzeggend. Maar aan appels met peren vergelijken heeft niemand iets, dus moet je met min of meer gelijkwaardige auto's vergelijken.
Vergelijken met auto's uit dezelfde klasse is dan een goede oplossing. Uiteraard kunnen er nog grote verschillen bestaan, maar in ieder geval zijn de auto's qua formaat en doelgroep ongeveer hetzelfde. Meer dan de auto's uit andere segmenten.
De miniklasse of A-segment
Het eerste segment met de kleinste en veelal goedkoopste modellen auto's. Bekende voorbeelden van auto's in deze klasse zijn:
- Chevrolet Matiz
- Fiat Panda
- Ford Ka
- Opel Agila
- Peugeot 107
- Renault Twingo
- Toyota Aygo
- Volkswagen Fox / Lupo / Up
A-segment auto's zijn vooral populair als stadsauto's. De topsnelheden liggen niet erg hoog en ook het verbruik is vaak merkbaar slechter bij hogere snelheden. Daarnaast zijn de auto's meestal sober uitgevoerd, om de prijs laag te houden en e te onderscheiden van de hogere klasse auto's.
De compacte klasse of B-segment
Deze klasse word ook wel aangeduid als economyklasse. In het B-segment krijg je iets meer auto, tegen natuurlijk een iets hogere prijs. Een aantal voorbeelden van bekende modellen:
- Audi A1
- Citroën C3
- Fiat Punto
- Ford Fiesta
- Mini Cooper
- Nissan Micra
- Opel Corsa
- Peugeot 206 / 207 / 208
- Renault Clio
- Seat Ibiza
- Suzuki Swift
- Volkswagen Polo
Dat een klasse niet altijd leiden is voor de prijs, bewijst de Mini Cooper: een auto die in deze klasse thuishoort, maar aanzienlijk meer kost dan de andere auto's. De Mini Cooper kost ook meer dan menig auto in hogere klassen.
De compacte middenklasse of C-segment
De volgende klasse is de compacte middenklasse. Dit C-segment klasse is erg populair in Nederland. In deze klasse kun je veel modellen dan ook in een station variant krijgen. Een aantal van de bekendste modellen:
- Audi A3
- Citroën C4
- Ford Focus
- Honda Civic
- Mazda 3
- Opel Astra
- Peugeot 308
- Renault Mégane
- Seat Leon
- Skoda Octavia
- Toyota Auris / Corolla / Prius
- Volkswagen Golf / Jetta
- Volvo C30 / S40 / V40 / V50
De populariteit van de klasse is goed te begrijpen. De auto's bieden eigenlijk alle zaken die in een auto nodig zijn. Daarbij zijn geschikt voor rijden in de stad en maakt de grootte dat parkeren nog gemakkelijk gaat. Maar ook grotere afstanden rijden is gene probleem. En natuurlijk is ook het lagere gewicht dan de grotere auto's vooral in Nederland een groot pluspunt. Dat scheelt in de motorrijtuigenbelasting.
De middenklasse of D-segment
Bij de naam middenklasse denk je al snel dat dit de meest gangbare auto's zijn. Vooral wanneer je naar de Engelse benamingen 'Intermediate' of 'Standard' kijkt. In de praktijk zijn deze auto's juist minder populair. Voor de meeste mensen zijn deze modellen te duur en te groot. Bekende voorbeelden:
- Audi A4 / A5
- BMW 3-serie
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Mazda 6
- Mercedes-Benz C-Klasse
- Opel Vectra / Insignia
- Peugeot 407
- Peugeot 508
- Renault Laguna
- Skoda Octavia
- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Volvo V60
Deze middenklasser zijn vergelijkbaar met de compacte middenklasse. Ze zijn echter net even wat groter en luxer. Toch is ook deze klasse nog best populair. Voor grote families, mensen die veel op de weg of bijvoorbeeld vaak een aanhangwagen trekken is een middenklasser vaak erg geschikt. Ook in het bedrijfsleven en de lease zijn deze auto's nog altijd gewild.
De hogere middenklasse of E-segment
Met deze klasse zijn we bij de voorlaatste normale autoklasse aangekomen. Bekende modellen in dit segment zijn:
- Audi A6 / A7 / 100
- BMW 5-serie
- Citroën C6 / DS
- Ford Scorpio / Granada
- Honda Legend
- Jaguar XF
- Lexus ES / GS
- Mercedes-Benz CLS-klasse / E-klasse
- Opel Omega / Commodore
- Peugeot 605 / 607
- Rover 75
- Saab 9-5 / 9000
- Toyota Camry
- Volvo S60 / S80 / V70
De kenner zal meteen herkennen dat het hier over auto's gaat die niet voor iedereen weggelegd zijn. In het Engels wordt deze klasse ook wel 'Executive' genoemd. Die naam is gebaseerd op het idee dat dit soort auto's vooral voor de wat hogere managers en succesvolle professionals bedoeld waren. Wat ook op valt is dit soort auto's veel vaker in sedan uitvoering zijn dan in de lagere klassen. Dit segment auto's zijn niet gepositioneerd als familie auto, met veel praktische laadruimte.
De topklasse of F-segment
De naam topklasse is zeker op zijn plaats. Dit zijn de meest dure luxueuze auto's die er te koop zijn. Een aantal voorbeelden:
- Audi A8
- BMW 7-serie
- Jaguar XJ
- Lexus LS
- Lincoln Town Car
- Mercedes-Benz S-klasse
- Porsch Panamera
- Volkswagen Phaeton
- Aston Martin Rapide
Doordat de groep potentiële kopers natuurlijk veel kleiner is, is het aanbod ook minder groot. Voor wie het geld heeft is er echter nog genoeg om uit te kiezen. Er zijn geen kosten bespaard bij het ontwerpen van deze auto's en je kunt natuurlijk nog allerlei extra's en optie erbij selecteren.
De SUV's of J-segment
SUV staat voor het Engelse Sports Utility Vehicle. Andere name die wel gebruikt worden zijn terreinwagen, 4x4, 4WD of terreinauto. In de Verenigde Staten al lang een populair model, maar sinds de 2000 worden ze ook steeds meer in Europa en dus ook Nederland verkocht. Vandaar ook dat er tegenwoordig een groot aanbod is waar je uit kan kiezen. De meeste gangbare merken hebben er tegenwoordig wel één of meerdere in hun assortiment.
Al deze auto's vallen dus in het J-segment, maar daar binnen wordt nog wel weer onderscheid gemaakt naar grootte. De drie categorieën worden aangeduid als klein, middel en groot. Maar soms zie je nog meer aanduidingen gebruikt worden, als Terreinwagen en Crossovers.
Een aantal voorbeelden van auto's uit deze klasse:
- Citroën C4-Cactus (klein)
- Opel Mokka (klein)
- Peugeot 2008 (klein)
- Renault Captur (klein)
- Audi Q3 (middel)
- Mitsubishi Outlander (middel)
- Nissan Qashqai (middel)
- Mazda CX-5 (middel)
- Volkswagen Tiguan (middel)
- Audi Q7 (groot)
- BMW X5 (groot)
- Land Rover RR Sport (groot)
- Porsche Cayenne (groot)
- Volkswagen Touareg (groot)
Nog meer dan bij de autoklassen A t/m G is het binnen het J-segment nog lastiger te zeggen welk model nu precies klein, middel of groot is. Toch is het duidelijk dat een Opel Mokka en een BMW Q7 niet zomaar op één hoop thuis horen.
De MPV of M-segment
MPV is de afkorting voor het Engelse Multiple Purpose Vehicle. De P staat dus niet voor Persons, zoals vaak wordt gedacht. Het idee is dat de auto dienst kan doen als personenwagen, maar ook flexibel genoeg is om van veel laadruimte gebruik te maken, wanneer dat nodig is. net als met de SUV's is ook binnen het M-segment sprake van een onderverdeling naar grootte in drie categorieën: klein, middel groot. Namen die ook wel gebruikt worden zijn mini MPV, midi MPV en full-size MPV's.
Een aantal bekende voorbeelden:
- Ford B-Max (mini)
- Nissan Note (mini)
- Opel Meriva (mini)
- Citroën C3 Picasso (mini)
- Renault Modus (mini)
- Citroën C4 Picasso (midi)
- Ford C-Max (midi)
- Peugeot 3008 / 5008 (midi)
- Volkswagen Touran (midi)
- Opel Zafira (midi)
- citroën C8 (full-size)
- Ford S-Max (full-size)
- Renault Espace (full-size)
- Seat Alhambra (full-size)
- Volkswagen Sharan (full-size)
Zoek je een
auto waar meer dan vijf personen in passen, dan is deze autoklasse waar je al snel uitkomt. Dat geldt echter niet voor elk model in dit segment en in veel gevallen is het niet standaard mogelijk.
De sportieve auto's of S-segment
Sportwagens zijn auto's die men meestal als hobby of als extra heeft. Bekende modellen en vooral merken zijn:
- Audi R8
- BMW i8
- Ferrari 458 / F12
- Lamborghini Aventador
- Maserati Granturismo
- Mazda MX-5
- Porsche Boxter / 911
- Volkswagen Sciroco
Vaak zijn sportwagens uitgevoerd als coupé, dus voor twee personen. Zit er wel een achterbank in, dan is de ruimte vaak beperkt. Sportauto's zijn ook vaak als cabrio verkrijgbaar.
De bestelwagens en bussen
Het laatste segment heeft niet een segment letter, alhoewel soms de letter N gebruikt wordt. We kunnen deze groep nog onderverdelen in echte busjes en bestelwagens. Deze laatste zijn auto's met twee zitplaatsen en een meestal verhoogde laadruimte. Voorbeelden van deze bestelwagens zijn:
- Citroën Berlingo
- Opel Combo
- Peugeot Partner
- Renault Kangoo
- Volkswagen Caddy
En bij bussen moet je denken aan:
- Citroën Jumpy
- Mercedes-Benz Vito / Sprinter
- Peugeot Boxer
- Volkswagen Transporter / Crafter
- Volkswagen Crafter
Veel van zowel de busjes als bestelwagens worden als bedrijfswagens gekocht. Maar ook voor sommige particulieren is een auto uit dit segment handig. Vooral wanneer je vaak veel moet vervoeren. Voor ondernemers geldt dat ze deze auto's met belastingvoordeel kunnen rijden. Dit wordt ook wel een grijs kenteken genoemd.
Lees verder