Welke modellen auto's zijn er: over sedan, coupé, SUV en MPV
Auto's zijn in vele soorten en maten te verkrijgen. De auto-industrie is ondertussen al meer dan een eeuw oud en in die tijd is er veel gebeurd. Vooral dankzij de technologische voortgang, maar ook door de steeds veranderende vraag vanuit de consument. De auto-ontwerpers hebben door de jaren heen al allerlei nieuwe modellen geïntroduceerd. Van sedan tot coupé en van cabrio tot MPV. Wat onderscheidt al die modellen en wanneer gebruik je een bepaalde naam?
Niet altijd even helder?
Zoals met zoveel zaken is ook het gebruik van termen als sedan, hatchback en MPV niet altijd even consequent. Ieder jaar verschijnen er weer nieuwe modellen en daarbij willen de meeste autofabrikanten natuurlijk vernieuwend en origineel zijn. Daardoor zijn sommige auto's niet zo eenvoudig te classificeren als een bepaald type. Toch is dezelfde basis in grote lijnen nog geldig.
Daarnaast worden er ook vaak termen uit het Engels gebruikt en dan vooral Amerikaanse begrippen. Soms hebben deze een Nederlands synoniem, maar in andere gevallen bestaat er geen Nederlands vertaling. En dan wordt er ook nog weleens van soorten auto's gesproken, die strikt genomen niet gekoppeld zijn aan een bepaalde carrosserievorm. We noemen toch een aantal van deze namen, om je zo een goed beeld te geven.
De sedan
De sedan is één van de bekendste autovormen die je tegenkomt. In de basis heeft een sedan vier portieren en een kofferbak. Een sedan kan je ook aanduiden als vierdeurs auto. Bij een klassieke sedan is de kofferbak een afgesloten ruimte, die niet vanuit de passagierscabine bereikt kan worden. Tegenwoordig kan dat vaak wel, door de achterbank neer te klappen. Op die manier kun je gemakkelijker grote en lange zaken vervoeren.
De sedan is misschien wel het schoolvoorbeeld van hoe een auto eruit hoort te zien. Laat een kind een auto tekenen en een grote kans dat er een sedan op het papier verschijnt. Toch zijn ze in Nederland niet zo enorm populair. In plaats daarvan zie je veel meer hatchback en stationwagen modellen. Vooral in de duurdere klassen kom je veel sedans tegen.
De stationwagen, stationcar of break
Ook de stationwagen is een erg populair model. De hoeveelheid ruimte is dankzij de hoge achterzijde van het voertuig maximaal. Dit terwijl de lengte van de auto niet noemenswaardig afwijkt van een sedan. Vooral wanneer je vaak van alles moet meenemen is een stationwagen erg praktisch. Om die reden zijn ze ook populair onder gezinnen. De achterbank is in gebruik voor de kinderen en je kunt nog veel kwijt achter in de auto. Denk bijvoorbeeld alleen al aan een kinderwagen of buggy.
Interessant is de benaming van dit type model. Veel merken hanteren eigen benamingen bij dit type. Voorbeelden zijn variant (Volkswagen), sportbreak (Mazda), Combi (Opel, DAF, Skoda), Wagon (Ford, Holden, Nissan). Ook variëren deze merk-specifieke benamingen nog weer per land. En dat geldt ook voor de algemene naam voor de stationwagen. In Rusland spreekt men van universal, in Duitsland en Polen van een combi, in Frankrijk van een break en in Spanje en Italië noemen ze dit model familiare.
De hatchback
De hatchback is een veelvoorkomend model in Nederland. Een hatchback heeft geen kont, maar een bagageruimte die bereikt kan worden vanuit de passagiersruimte. Omdat er geen echte kofferbak is, wordt de achterklep ook als deur gezien. Een hatchback is daarom altijd uitgevoerd als 3-deurs of 5-deurs. De Volkswagen golf is waarschijnlijk de meest populaire hatchback ooit. Daardoor wordt ten onrecht weleens gedacht dat dit type model door Volkswagen bedacht is. Er waren echter ook voor de eerste Golf (1974) al hatchbacks. Zelfs al voor de Tweede Wereldoorlog.
Een hatchback en een stationwagen lijken in de basis erg op elkaar. Een stationwagen is langer en heeft meer ruimte. In veel gevallen is de achterzijde van een stationwagen bijna verticaal en loopt die van een hatchback veel schuiner af. Maar met de vele variaties in de auto industrie van tegenwoordig zijn er ook allerlei modellen die hier tussenin zitten en niet zo gemakkelijk te classificeren zijn.
De coupé en cls
Over dit type auto bestaat nog weleens wat onduidelijkheid. Een coupé heeft altijd twee of drie deuren. Die derde deur is de deur om bij de kofferbak te komen, wanneer de coupé gebaseerd is op een hatchback. Wat een auto vooral tot coupé maakt is het sterk aflopende dak, naar de achterzijde van de auto. Een klassieke coupé heeft dus geen zogenoemde kont, maar er zijn nu wel varianten te koop die toch een kleine kont hebben. De auto is primair bedoeld als tweezitter. Veel modellen hebben wel een achterbank, maar de ruimte is beperkt. Je kunt er als volwassene vaak niet comfortabel zitten.
De cls is een variant op de coupé. Dit model heeft wel twee extra portieren om de achterbank te bereiken. De Mercedes-Benz CLS klasse is een goed voorbeeld hiervan. Je kunt het zien als een sedan met coupé-eigenschappen of andersom. De auto heeft vier portieren en een aflopend dak. In veel gevallen is er ook een kleine kont aanwezig. CLS modellen zijn sportieve auto's uit het hogere segment, waar je toch met vier personen in kunt zitten.
De coach
De naam coach is niet zo heel erg bekend, maar de carrosserievorm wel. Dit model is eigenlijk hetzelfde als een sedan, behalve dat er maar twee portieren zijn, in plaats van vier. Daardoor worden deze auto's vaak ten onrechte coupé genoemd. De lijnen van een coupé en een coach zijn echter verschillend genoeg om hier onderscheid in te maken. Het zijn relatief kleine auto's. In veel gevallen zijn de hatchback varianten praktischer in gebruik en daardoor meer gewild. Door de afnemende populariteit, worden er niet veel meer van gemaakt. Dat is de andere reden dat dit type model niet algemeen bekend staat onder de naam coach.
De cabrio of cabriolet
Een cabriolet is een auto waarmee zowel zonder als met dak gereden kan worden. Een andere naam die je wel tegenkomt is convertible, dat afgeleid is van het Engelse woord voor converteren. De allereerste auto's waren allemaal cabriolets, doordat men dat ook gewend was van het rijden met paard en wagen. Tegenwoordig zijn cabrio's vooral een luxeproduct. Moderne cabriolets hebben overigens meestal een zogenoemde rollover bar, die een belangrijke bescherming biedt, wanneer de auto over de kop zou slaan.
De meeste cabrio's hebben twee portieren. En doordat deze modellen vaak sportief en duur zijn en niet zozeer vanuit een praktisch oogpunt gekocht worden, bieden veel cabriolets plaats voor maar twee mensen. Daarbij moet ook het dak, dat immers kan worden weggeklapt, ergens opgeborgen worden. Dat gaat een stuk gemakkelijker wanneer er geen achterbank in de auto zit. Daardoor kom je ook de termen coupé cabrio of coupé convertible regelmatig tegen. Maar er zijn ook modellen die wel vier deuren en een achterbank hebben.
De MPV, minivan en bus
MPV staat voor multi purpose vehicle, wat staat voor 'voor meerdere toepassingen geschikt'. Dit model auto is er in een heel aantal verschillende vormen. De MPV is de laatste jaren populair geworden doordat deze de mogelijkheid biedt met meer dan vijf personen te reizen in één auto. Vaak de enige optie voor gezinnen met vier kinderen of meer. Dit MPV bestaat al jaren en was in eerste instantie vooral een minibusje met een grote laadruimte.
Voorbeelden van full-size MPV's zijn de Volkswagen Sharan, Ford Galaxy, Renault Espace en Chrysler Voyager. Veel mensen vinden deze auto's net wat te groot en kiezen voor een kleiner mid-size formaat. Denk dan aan auto's als de Volkswagen Touran, Opel Zafira, Renault Scénic en Toyota Verso. Veel van deze mid-size varianten zijn optioneel uitgerust met een derde zitrij, waardoor je een zesde en zevende zitplaats krijgt. Deze extra stoelen zijn vaak in te klappen, waardoor je de ruimte flexibel kunt gebruiken. Zijn de stoelen in gebruik, dan is weinig of geen bagageruimte meer over.
De bestelwagen
Ook het aanbod aan bestelwagens is tegenwoordig divers. In de basis is een bestelwagen primair bedoeld om spullen mee te vervoeren. Onder deze naam vallen zowel de kleinere bestelauto als het grootste formaat bestelbus. Bestelauto's zijn vaak gebaseerd op gewone personenauto's. Alleen de achterkant is extra hoog en ingericht als grote bagageruimte.
In een bestelauto en de meeste bussen is maar een enkele zitrij aanwezig, om zodoende de maximale laadruimte te creëren. De auto's worden meestal gekocht door bedrijven, zodat er vaak maar één of twee personen mee hoeven te rijden. Er zijn echter ook wel een aantal modellen bestelbus die wel een achterbank hebben. Veel modellen bestelbussen zijn in verschillende lengte te verkrijgen. De auto's zijn zo ontworpen dat dit relatief gemakkelijk te realiseren door de autofabrikant.
De SUV of terreinwagen
De term SUV is relatief in Nederland en staat voor het Engelse sports utility vehicle. De naam terreinwagen is natuurlijk veel bekender en al decennia bekend van merken als Landrover, Jeep en ook Nissan. Van origine zijn dit auto's die geschikt zijn om mee op ruig terrein te rijden en waar je het nodige mee kunt vervoeren. Niet alleen is er veel laadruimte, ook op het dak kan je nog van alles vervoeren. De auto's zijn dan ook echt ontwikkeld voor gebruik in gebieden zonder verharde wegen.
Sinds eind jaren negentig is dit model auto echter ook enorm populair geworden bij de gewone burger. Mensen die niet zozeer op ruw terrein moeten of willen rijden, maar die het uiterlijk en comfort van de auto aanspreekt. Ze zijn groot en hebben een behoorlijk vermogen. Dit spreekt veel mensen aan, ondanks de significant hogere lasten vanwege het gewicht (wegenbelasting) en brandstofverbruik. Ook het grote formaat is niet altijd even praktisch bij bijvoorbeeld het parkeren. Er zijn tegenwoordig een aantal SUV -achtigen te koop, die in de praktijk niet erg geschikt zijn om ruig terrein mee te gaan betreden.
Binnen de categorie SUV's kom je ook weleens de term crossover tegen. Dit is meestal geen echte volwaardige SUV, maar een groot uitgevoerde versie van een normale auto (bijvoorbeeld een stationwagen). De crossover staat hoger op de wielen en is uitgevoerd met grote bumpers, maar is in veel opzichten niet wezenlijk anders.
De microcar of dwergauto
De exacte definitie van een dwergauto of microcar is niet zo eenvoudig te geven. In wezen is het gewoon een erg kleine auto. De eerste modellen zijn al erg oud. Ze gebruikten weinig brandstof en er was relatief weinig materiaal voor nodig om ze te bouwen. Die redenen werden na verloop van tijd achterhaald en de dwergauto's moesten het afleggen tegen kleine normale auto's zoals de Kever (Volkswagen) 2CV (Citroën) en de Mini.
Sinds de jaren negentig is echter de brommobiel erg populair geworden. In veel opzichten kun je deze modellen ook microcar noemen. Deze auto's hebben een cilinderinhoud van maximaal 50cc en mogen bestuurd worden met een brommerrijbewijs. Vooral dat laatste is de reden dat ze zo populair zijn. Een ander goed voorbeeld van een moderne microcar is de Smart. Zonder meer een volwaardige auto, alleen erg compact uitgevoerd.
Lees verder