InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Tips voor het motorexamen AVD (Verkeersdeelname)

Tips voor het motorexamen AVD (Verkeersdeelname)

Tips voor het motorexamen AVD (Verkeersdeelname) Je bent bezig met je motorrijlessen. Na een lange weg van oefenen op slalommen, noodstoppen, uitwijken, 8-jes draaien en meer kunstige handelingen met je lesmotor, om aan te tonen dat je het voertuig beheerst (AVB), is het dan eindelijk zover. Je mag je allerlaatste praktijkexamen voor het A rijbewijs gaan doen: verkeersdeelname (AVD). Het verkeersexamen met de motor lijkt enerzijds veel op dat voor de auto (B). Toch zijn er ook verschillen. Die zijn je allemaal uitgelegd tijdens de les. Maar hoe bereid je nou het beste dat laatste, belangrijke examen voor? Hoe overtuig je de examinator ervan dat jij voertuigcategorie A op jouw rijbewijs verdient?
Natuurlijk is het heel belangrijk dat je alle handelingen van de AVB goed beheerst. Uiteraard besef je dat dit puur voor je eigen veiligheid op de motor is. Je bent als motorrijder tenslotte heel kwetsbaar in het verkeer. Maar elke toekomstige motorrijder is toch wel heel blij als die lessen in ‘circuskunstjes’ achter de rug zijn en je aan het ‘echte werk’ kunt gaan beginnen. Want dat is je doel: lekker met de wind om je hoofd over het asfalt zoeven, het verkeer achter je laten, evenals je zorgen, je dagelijkse sleur, de rompslomp, het geneuzel in de maatschappij. Ultieme vrijheid, dat is motorrijden! Rijden met dat ding. Dus je wilt echt erg graag in één keer slagen voor je AVD-examen. En niet alleen vanwege de kosten…

Voorbereiden op je AVD-examen

Je instructeur heeft je heel goed voorbereid op het AVD examen. Hij heeft je verteld hoe alles in zijn werk gaat, waar de examinator op let. Je hebt alles geoefend en het gaat lekker. Maar de ene instructeur is de andere niet en dat geldt ook voor de examinator. En ook voor jou, de toekomstige motorrijder. Zoals jij is er maar één. En iedereen bereidt zich op een andere manier voor op een examen. Niet iedereen is zenuwachtig als hij of zij beoordeeld wordt. Maar van enige spanning is meestal toch wel sprake. Niet getreurd, je bent niet alleen. Vele motorliefhebbers zijn je voorgegaan. En ze hebben allemaal tips voor je. Handige, nuttige ervaringen van mede-motorrijders die het je allemaal gunnen om straks, met hetzelfde gevoel van trots als zij zelf ooit hebben ervaren, naar het gemeentehuis te gaan en je motorrijbewijs aan te mogen vragen. Om je daarna te scharen onder de talloze liefhebbers van dat schitterende voertuig op twee wielen dat we een motor noemen. Welkom bij de club!

Met plezier op je motor

Onthoud om te beginnen dat je motorrijden voor je plezier doet. Veiligheid is het allerbelangrijkste, maar daarbij zou het jammer zijn als je het plezier vergeet. En dat geldt ook voor je examen: je doet wat je het liefste doet, namelijk motorrijden. Een prettige bijkomstigheid van het AVD-examen is dat je geen commentaar krijgt. Je wordt niet gecorrigeerd, je wordt niet bijgestuurd of -geslepen, zoals tijdens de les. Beschouw je instructeur, die naast de examinator in de auto achter jou zit, als je navigatie. Je hebt alle tijd om te genieten van de rit en van het rijden op de motor, waar je inmiddels helemaal vertrouwd mee bent. Zie je examen als een voorproefje op hoe het straks zal zijn als je alleen de weg op mag.

Het examen vliegt voorbij

Bedenk ook dat het examen veel korter duurt dan je lessen. Meestal is een dubbele les, van zo’n twee keer 50 minuten, gangbaar. Het motorexamen duurt bij elkaar ongeveer 55 minuten, maar dat is inclusief het voorgesprek en het rondje om de motor voor de voertuigcontrole. Voor het rijden zelf blijft dus maar een kleine drie kwartier over. De tijd vliegt voorbij. Voor je het weet zie je het CBR alweer voor je opduiken.

Fris je geheugen op

Blader van tevoren nog een keer rustig door je theorieboek of je aantekeningen. Even je geheugen opfrissen versterkt je zelfvertrouwen. Dat geldt ook voor je voertuigkennis. De zogeheten BBRAAVVOK: controle en kennis van de belangrijkste onderdelen van je motor. Aangezien het examen begint met enkele vragen over je voertuig, stap je al behoorlijk opgewekt op je motor als je deze kennis paraat hebt.

Zorg voor vertrouwde kleding

Draag tijdens je examen de kleding, helm, schoenen en handschoenen die je gewend bent. Ook al heb je net een prachtig nieuw pak gekocht, omdat je straks leuk voor de dag wilt komen op je eigen motor. Ook al is dat pak veel beter dan het standaard pak van de rijschool. Ook al is het inmiddels iets kouder geworden en wil je liever winterhandschoenen dragen. Het gaat erom dat alles vertrouwd voelt tijdens je examen. Een ander pak, andere helm of alles wat anders is, kan je gevoel voor het motorrijden net dat kleine beetje beïnvloeden dat het verloop van je examen bepaalt. Wel nuttig om even te checken: is je vizier goed schoon?

Een enkele fout is niet erg

Onthoud dat je examinator jou graag ziet slagen. En dat hij je niet laat zakken als je eens over een putdeksel rijdt of een keer je motor laat afslaan bij een stoplicht. Je rechtervoet aan de grond zet in plaats van je linker. Het gaat om de algehele indruk. Veel examinatoren zullen je een ‘herkansing’ geven als je ergens een vergissing hebt gemaakt: ze laten je dan een soortgelijke situatie nog eens doen om te kijken of het een structurele fout betreft, of dat je een eenmalige misser maakte.

Vloeiende lijnen, niets forceren

Fixeer je niet TE veel op het foutloos rijden. Als je geforceerd probeert alles keurig te doen, kom je minder zeker over en is de kans op fouten alleen maar groter. Een plotselinge uitwijkactie omdat je per se niet over die witte pijl op het wegdek wilt rijden, kan gevaarlijker zijn dan er toch maar overheen. En het komt slordiger over dan wanneer je een vloeiende lijn weet te bewaren.

Laat de voordelen van een motor zien

Dan nog een tip over je snelheid. Op de motor heb je veel voordelen ten opzichte van de auto’s in het verkeer. Maar automobilisten hebben vaak ook een bepaalde verwachting van een motorrijder. Ze verwachten bijvoorbeeld dat je vlot optrekt bij een stoplicht of kruising. En dat je niet overal stipt de maximumsnelheid aanhoudt. Een beetje vlotter dan in de auto mag dus, ook tijdens het examen. Een gehoorde opmerking van een examinator, nadat een examenkandidaat zich verontschuldigde wegens iets te hard rijden: ”Ik ben geen politieagent”. De examinator waardeert doorgaans dat je de voordelen van het motorrijden laat zien. Rijd je hem kwijt, dan is dat geen reden om te zakken. Integendeel. Jij hoeft geen rekening te houden met de examinator en zijn auto. Hij moet JOU bijhouden. Vervolg gewoon je weg. Rijd alsof je alleen bent. De examenauto behandel je gewoon als ‘overig verkeer’. Ben je buiten het bereik van je oortje geraakt, dan kun je eventueel op een veilige plek even stoppen tot je examinator weer ‘bij’ is.

Iets vergeten? Tip!

Van de zenuwen gaat er wel eens iets verkeerd. Je vergeet iets, of je handelt net even anders dan je tijdens de les doet. Laat je daardoor niet van je stuk brengen. Straks, met je rijbewijs op zak, zal het je ook wel eens gebeuren. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Hoe jij je herstelt en hoe je reageert op de situatie. Vergeten in welke versnelling je rijdt? Als je vaart mindert voor een bocht of afslag, kun je naar je toeren kijken: zit je onder de 4.000 toeren? Schakel dan nog eens terug. En heb je een bord gemist of weet je niet meer zeker hoe hard je mag in het gebied waar je rijdt? Was het nou een 60 km-zone of toch gewoon 80? Niets aan te doen. Kies één van beide, ga er niet tussenin zitten. Liever te hard dan te zacht, maar wel rekening houdend met de omstandigheden: wegdek, overige verkeer, weersomstandigheden en dergelijke.

Met deze tips, die allemaal afkomstig zijn van motorrijders die je zijn voorgegaan, zou je in staat moeten zijn je examen vol vertrouwen tegemoet te zien. En vergeet niet: geniet!

Lees verder

© 2016 - 2017 Chelsea, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Soorten rijbewijzenVoor het besturen van een voertuig heb je altijd een rijbewijs nodig. Dit kan dus een rijbewijs zijn voor het besturen v…
Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)Informatie over het bromfietsrijbewijs (AM)Wie nu nog een bromfietscertificaat heeft, kan dit omwisselen in een bromfietsrijbewijs (AM). Vanaf 1 oktober 2009 geldt…
Alles over het rijbewijs BHad je graag wat meer geweten over het behalen van het rijbewijs B, zowel theoretisch als praktisch, dan ben je hier op…
Het bromfietsrijbewijsHet bromfietsrijbewijsOm brommer te mogen rijden heb je een bromfietsrijbewijs nodig, hoe kan je dit rijbewijs halen en wat moet je ervoor doe…
Bronnen en referenties
  • http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/406271/Motorrijles-Kletsen-over-lessen-12-lessend-A1A2-fe.html

Reageer op het artikel "Tips voor het motorexamen AVD (Verkeersdeelname)"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Ginio Gill, 08-03-2017 11:33 #2
Bedankt voor de belangrijke tips en het kalmerend advies! Ik heb gister mijn examen voor mijn A2 helaas niet gehaald, maakte veel slordige foutjes die ik normaal tijdens de lessen absoluut niet maak, waarschijnlijk door de zenuwen en een soort opgejaagd gevoel hebbende door de examinator die achter me rijdt, wil je zo perfect mogelijk rijden maar dat is mijn valkuil geweest. Hij heeft mij van te voren al gezegd dat ik moet doen alsof ik alleen rijd zoals in de tekst ook staat vermeld. Rij gewoon rustig blijf scherp en probeer van te voren al te zien wat er kan gebeuren als je een handeling uitvoert (in-/uitvoegen). Heb direct na de teleurstelling een nieuw examen aangevraagd en ik hoop dat ik hem dan wel haal. Nogmaals bedankt voor de tips!
PS: dit vond ik een mooi stuk :
"Want dat is je doel: lekker met de wind om je hoofd over het asfalt zoeven, het verkeer achter je laten, evenals je zorgen, je dagelijkse sleur, de rompslomp, het geneuzel in de maatschappij. Ultieme vrijheid, dat is motorrijden! Rijden met dat ding" Reactie infoteur, 08-03-2017
Bedankt voor je leuke reactie, GG. Volgende keer ga je het heus halen! En het is zoooo de moeite waard allemaal ;-) Heel veel succes.
Groetjes CC

Ernest Hendriks, 13-08-2016 22:57 #1
Bovenaan in het verhaal staat dat je de linkervoet op de grond moet hebben staan. Ik neem aan u bedoelde de rechtervoet. De enige reden dat je de linkervoet gebruikt is bij een helling, om de voetrem te kunnen gebruiken. Reactie infoteur, 15-08-2016
Beste Ernest Hendriks,
Er staat inderdaad onder het kopje "Een enkele fout is niet erg" dat je mogelijk je rechtervoet op de grond zet in plaats van de linker. Dit is uitsluitend ter illustratie. Ik had er wellicht "of omgekeerd" achter kunnen zetten. Meestal is het de bedoeling om de rechtervoet op de grond te zetten, dat klopt. Een enkele uitzondering daargelaten (hellingproef of wegrijden parkeervak links). Mocht u nog andere onduidelijkheden vinden of correcties/suggesties ter verbetering wensen, dan hoor ik het graag. Bedankt voor uw reactie.
M.vr.gr. Chelsea

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Special: Beginnen met motorrijden
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 2
Schrijf mee!