InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Lichamelijk in balans voor motorrijles

Lichamelijk in balans voor motorrijles

Lichamelijk in balans voor motorrijles Motorrijden is balanceren: om een motor goed te kunnen besturen is het belangrijk je evenwicht te vinden en je angst om te vallen te overwinnen. Je leeftijd speelt hierbij een rol. Hoe jonger je bent, hoe minder je gehinderd wordt door angst en … ervaring. Gelukkig zijn er oefeningen die je bij het leren motorrijden van dienst kunnen zijn. Ze helpen om je gevoel voor evenwicht te verbeteren en je schouders en benen te versterken en te ontspannen. Zo leer je de motor te beheersen, in plaats van andersom.

Angst om te vallen

Een motor is, net als een fiets, een evenwichtsvoertuig. Alleen een tikkeltje zwaarder. En een klein beetje sneller. Dat kan best wat angst inboezemen, vooral als je nog geen enkele ervaring hebt met een gemotoriseerde tweewieler. Juist de kennis van gevaar en de ‘onnatuurlijke’ manier van sturen, maken de drempel heel hoog om bijvoorbeeld je motor naar de grond te duwen in een krappe bocht. Het druist in tegen elke (vermeende) natuurwet. Het is indrukwekkend hoe snel een motor van zijn plek komt als jij gas geeft en de koppeling laat opkomen. Vooral als je de koppeling eens per ongeluk hebt laten ‘schieten’. In de auto slaat dan in het ergste geval de motor af en moet je opnieuw starten. Maar met een motor lig je direct op je zij. Een motor die stilstaat, valt namelijk om. En datzelfde geldt voor een motor die onder je weg schiet. Het is dus zaak om alles te leren doseren en tegelijkertijd moet je oefenen met het verplaatsen van je gewicht. Dat lijkt heel onnatuurlijk en kan behoorlijk eng voelen. Hoe kun je zo langzaam rollen en een zeer klein cirkeltje draaien, zonder om te vallen?

Lichamelijke oefeningen

Natuurlijk leert je instructeur je alle trucs. Je stuurt vanuit je heupen, zorgt dat je schouders niet 'op slot' zitten. Je houdt je motor rollend en trekkend. Zo zul je niet omvallen. Maar je kunt jezelf hierbij een klein beetje helpen, door wat lichamelijk oefeningen te doen. Daarmee worden je schouders lekker los en ontspannen, je beenspieren kunnen wat meer druk verdragen en je gevoel voor evenwicht wordt de natuurlijkste zaak van de wereld. Die lichamelijke balans helpt je om de motor te beheersen. Je kunt de oefeningen door elkaar husselen om de doorlooptijd te verkorten: wissel benen en armen dan af, of doe ze om en om. Wil je de oefeningen per groepje herhalen, houd dan tussen elke reeks eventjes pauze. Het kost je maximaal 10 minuten per dag.

Bron: PourquoiPas, PixabayBron: PourquoiPas, Pixabay

Schouders en armen

Ga rechtop staan, dicht bij een deur of muur. Zet nu je beide handen ter hoogte van je schouders tegen de muur. Veer naar voren met je borst en houd daarbij je armen gestrekt. Vergelijk het met ‘opdrukken’, maar dan in een veel lichtere variant waarbij je ellebogen niet meebuigen. Je schouders worden hierdoor soepel en sterk. ‘Druk’ tien keer op en pauzeer, herhaal dit drie keer.

Blok

Ga rechtop staan in het midden van de kamer, zorg voor voldoende ruimte om je heen. Sta stevig, met je voeten iets uit elkaar en je knieën heel licht gebogen. Je maakt van jezelf een ‘blok’. Houd je schouders recht laat je armen ontspannen langs je zij hangen. Til nu zijwaarts je beide armen tegelijk op, met licht gebalde vuist en losjes gestrekte elleboog. Til ze niet hoger dan schouderhoogte en laat ze daarna weer rustig omlaag zakken. Doe dit tien keer achter elkaar en herhaal de oefening drie keer. Vind je deze oefening te licht, gebruik dan (lichte) gewichtjes.

Heffen

Vanuit dezelfde positie til je nu eerst je rechterarm recht vooruit omhoog, met licht gebalde vuist en je handpalm naar beneden gericht. Denkbeeldig zou je nu gewichten kunnen vasthouden. Stop weer op schouderhoogte en laat je arm rustig zakken. Herhaal dit met je linkerarm en daarna weer met rechts. Tien keer in totaal met zowel rechts als links. Je mag ook beginnen met heffen terwijl je andere arm al zakt, zodat je armen elkaar ‘kruisen’ in de oefening. Deze oefening doe je ook weer drie keer.

Losse schouders

Na de laatste schouderoefening rol je ontspannen je schouders vijf keer omhoog en naar voren, terwijl je je armen losjes laat hangen. Daarna vijf keer omhoog en naar achteren rollen. Nu zijn je schouders lekker los en soepel, heel belangrijk voor het sturen van je motor. Met krampachtige armen is het haast onmogelijk om kleine bochtjes te maken en de motor daarbij af te schuinen. Een extra hulpje bij de langzame oefeningen, zoals achtje of slalom, kan zijn om iets voorover te buigen op je motor, waardoor je armen ook meer ontspannen.

Bovenbenen

Je benen zijn belangrijk op de motor om controle te houden over je voertuig. Je houdt je knieën goed aan de tank en ‘trapt’ afwisselend met je linker- en rechtervoet je motor omlaag om af te schuinen. Na de eerste paar lessen voel je dat goed! Deze oefeningen voor je benen geven je een sterk gevoel en helpen bij je evenwicht.

Buigen en strekken

Zet je voeten naast elkaar. Draai de tenen van je linkervoet naar buiten, dus naar links en draai je bovenlichaam mee in deze richting. Neem een grote stap vooruit met je linkerbeen, je rechterbeen blijft staan. Houd je rechterbeen gestrekt en buig verend door je linkerknie. Je voelt nu goed de spieren in je rechterbovenbeen. Buig tien keer door je linkerbeen en wissel daarna van been. Ook rechts doe je dit tien keer. Eventueel kun je deze oefening herhalen.

Bron: 5132824, PixabayBron: 5132824, Pixabay

Evenwicht

Zorg dat je wat ruimte om je heen hebt en ga ontspannen rechtop staan. Til je rechtervoet iets op en buig daarbij je knie. Als je in balans bent, strek je het been naar achteren terwijl je armen en bovenlichaam zo ver mogelijk naar voren strekken. Probeer zo horizontaal mogelijk te strekken. Blijf zo vijf tellen staan en ga weer rustig rechtop staan. Herhaal dit met je andere been. Bij deze oefening helpt het om recht naar voren te kijken. Zoals je weet, kijk je op de motor naar het punt waar je naartoe wilt. Daarmee stuur je de motor automatisch met je lichaam die kant op. Deze oefening helpt je om dit uitgebalanceerde kijken/sturen onder de knie te krijgen.

Balanceren

Zet je voeten weer naast elkaar en til je rechtervoet iets op, zodat je tenen de grond nog raken. Ben je in balans, tik dan met je rechtervoet vóór je op de grond, zonder neer te zetten. Dan rechts opzij, dan achter je en sluit weer aan. Dit herhaal je tien keer. Ook dit voel je in je (linker-)bovenbeen. Bovendien balanceer je op één been, wat je evenwicht ten goede komt. Je doet hierna hetzelfde met je linkervoet. Je kunt deze oefening moeilijker maken door de bewegingen te maken zónder de grond aan te raken met je teen.

Afsluiten

Na deze oefeningen kun je afsluiten met rekken en strekken: raak de grond aan met je vingertoppen terwijl je voeten plat naast elkaar op de grond staan, je houdt je knieën hierbij gestrekt. Probeer in ieder geval zo ver mogelijk te komen en doe dit tien keer. Je zult zien dat je al snel steeds verder kunt rekken en je uiteindelijk de grond kunt aantikken. Ben je al zo lenig dat dit lukt, dan kun je proberen met je platte hand de grond aan te tikken. Als laatste strek-oefening pak je met je rechterhand je rechtervoet vast, door je been naar achteren omhoog te buigen bij de knie. Je bovenbeen blijft verticaal gestrekt. Houd je voet vijf tellen vast. Daarna herhaal je dit met je andere voet. Heb je moeite om op één been te blijven staan, steun dan met één hand tegen een muur of deur.

Als je deze oefeningen inpast in je dagelijkse routine, bijvoorbeeld voor het aankleden, zul je al snel merken dat je lichaam lekker soepel en evenwichtig voelt. Dat kan je net dat beetje meer zelfvertrouwen geven als je op de motor stapt voor je AVB les.

Lees verder

© 2017 - 2019 Chelsea, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Waar moet je op letten bij het kopen van een motor?Waar moet je op letten bij het kopen van een motor?Het kopen van een motor sluit aan bij je lifestyle en is niet iets dat je zomaar doet zonder er goed over na te denken.…
Lichaam en geest in balansLichaam en geest in balansDat we ons bewust zijn van de geest is niets nieuws, want we leven steeds meer in de geest. Maar het lijkt alsof veel me…
Motor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotorrijdend Nederland opgelet! Je hebt een motor maar niemand om mee te rijden? Kijk dan eens op Motor-Forum. Een ontmo…
Hoe stel ik een balans op?Hoe stel ik een balans op?Elke onderneming stelt bij de boekhouding regelmatig een balans op om een goed beeld te krijgen van de bezittingen en he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LibelSanRo, Pixabay
  • Fysiotherapie OCA medische fitness
  • Optima Vita, praktijk voor dieet-, beweeg-, en leefstijladvies
  • Afbeelding bron 1: PourquoiPas, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: 5132824, Pixabay

Reageer op het artikel "Lichamelijk in balans voor motorrijles"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 11-06-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Special: Beginnen met motorrijden
Schrijf mee!