Rijden op LPG: wanneer is autogas goedkoper in 2017?
Autorijden kost je jaarlijks veel geld. En met de steeds fluctuerende, maar meestal stijgende brandstofprijzen, is een vaak gestelde vraag met welke brandstof je het goedkoopst uit bent. Helaas lopen de antwoorden die je vaak hoort regelmatig sterk uiteen. Dat komt doordat je er op verschillende manieren naar kunt kijken en iedere situatie en auto weer anders is. Denk aan gewicht, verbruik, afschrijving en onderhoudskosten. In dit artikel zetten we alles nauwgezet uiteen en geven we concrete rekenvoorbeelden, zodat je precies helder krijgt of LPG een goede optie is voor jou.
Welke zaken bepalen de kosten?
Autorijden kost geld. Best veel geld, wanneer je alle kosten optelt, die je per jaar aan je auto kwijt bent. De belangrijkste zijn naast de aanschaf, natuurlijk de brandstofkosten, motorrijtuigenbelasting, verzekering en onderhoud. Vooral de eerste twee zijn van groot belang bij het kiezen voor een bepaald type brandstof. Een vergelijking is echter niet altijd zo eenvoudig te maken. Daarbij hoor je ook vaak elkaar tegensprekende beweringen over met welk aantal kilometer je voordeliger op een bepaalde brandstof kunt rijden.
Zo is de vraag wanneer benzine of diesel goedkoper is erg populair. Maar diezelfde vraag geldt ook voor autogas In tegenstelling tot de keuze benzine/diesel heeft rijden op LPG maar weinig echte voordelen, naast de lage brandstofprijs. Dus bij LPG is de vraag wanneer het uit kan, daarmee nog belangrijker.
Waarom het aantal kilometers per jaar?
De vraag hoeveel kilometer je moet rijden, is gestoeld op het feit dat je bij benzine een lage motorrijtuigenbelasting betaald, maar een hoge literprijs. Bij LPG en diesel is dat juist andersom. De verhouding daartussen is dus waar het om gaat bij het bepalen welke brandstof voor jou het goedkoopst is. Belangrijk daarbij is dat de hoogte van de wegenbelasting afhangt van het gewicht van de auto. Hoe zwaarder de auto, hoe hoger de wegenbelasting.
G3 of gewone LPG installatie?
Wat je moet weten is dat de overheid onderscheid maakt tussen milieuvriendelijkere G3 gas installaties en (oudere) overige gas installaties. Het verschil is duidelijk te zien in de wegenbelasting. Voor een auto van 1200 kilogram, betaal je in Zuid-Holland in het geval van G3 een maandelijkse belasting van 70 euro. Is het een gewone gas installatie, dan betaal je echter 109 euro. Dat is meer dan 50% extra! Naarmate de auto's zwaarder worden, wordt het relatieve verschil kleiner. Dus G3 wordt minder goedkoop, bij zwaardere auto's. Er blijft echter een aanzienlijk verschil.
Door dit verschil tussen G3 en overige LPG-installaties, gaan we in de rest van dit artikel uit van een G3 installatie. In de eerste plaats zijn nagenoeg alle LPG installaties vanaf 1995 een G3 installatie. Daarnaast ligt het niet voor de hand voor een duurdere niet-G3 auto te gaan, wanneer je juist op zoek wilt naar de voordeligste oplossing. G3 is altijd goedkoper dan andere LPG auto's.
Hoe bereken je de kosten en vergelijk je LPG met benzine?
Om het aantal jaarlijkse kilometers te geven, waarbij LPG goedkoper is, moeten we van een aantal zaken uitgaan. In de eerste plaats natuurlijk de prijs die je voor een liter brandstof betaalt. Daarnaast is dus de wegenbelasting een belangrijk component. Het derde aspect is het verbruik. Dus het aantal kilometers dat je op een liter kunt rijden.
Brandstofprijs
De brandstofprijs is onafhankelijk van de auto, provincie of wat dan ook. Maar de prijs varieert natuurlijk wel over de tijd gezien. Dit vooral door schommelingen in de olieprijs. Dat maakt vergelijken wel iets lastiger, want het kantelpunt verschuift daardoor ook heen en weer. We gaan hier uit van de adviesprijzen op 7 januari 2017:
- Euro 95 (Benzine): 1,674
- Diesel: 1,345
- LPG: 0,824
Verbruik
Het verbruik met LPG ligt hoger dan benzine. Meestal zo'n 15%. Dus dat getal kunnen we gewoon gebruiken om het verschil in kosten te bepalen. We hoeven dan niet precies te weten wat het brandstofverbruik van een bepaalde auto op benzine of LPG is. Wil je vergelijken met diesel, dan zal je wel een daadwerkelijk brandstofverbruik moeten weten. En dus naar een bepaald soort auto moeten kijken, om met concrete getallen te kunnen rekenen.
Wegenbelasting
De hoogte van de motorrijtuigenbelasting is vooral afhankelijk van het gewicht van de auto. Daarnaast zijn de exacte bedragen per provincie enigszins verschillend. Die verschillen zijn niet erg groot, daarom gaan we hier uit van de tarieven zoals die in Zuid-Holland gelden. Dit zijn:
Gewicht | Brandstof | Per kwartaal | Per maand |
851-950 Kg | Benzine | 80 | 27 |
| Diesel | 198 | 66 |
| Gas G3 | 95 | 32 |
| Gas | 213 | 71 |
951-1050 Kg | Benzine | 104 | 35 |
| Diesel | 235 | 78 |
| Gas G3 | 134 | 45 |
| Gas | 251 | 84 |
1051-1150 Kg | Benzine | 128 | 43 |
| Diesel | 272 | 91 |
| Gas G3 | 172 | 57 |
| Gas | 289 | 96 |
1151-1250 Kg | Benzine | 152 | 51 |
| Diesel | 308 | 103 |
| Gas G3 | 211 | 70 |
| Gas | 327 | 109 |
1251-1350 Kg | Benzine | 176 | 59 |
| Diesel | 345 | 115 |
| Gas G3 | 249 | 83 |
| Gas | 365 | 122 |
1351-1450 Kg | Benzine | 200 | 67 |
| Diesel | 382 | 127 |
| Gas G3 | 288 | 96 |
| Gas | 403 | 134 |
1451-1550 Kg | Benzine | 224 | 75 |
| Diesel | 419 | 140 |
| Gas G3 | 327 | 109 |
| Gas | 441 | 147 |
1551-1650 Kg | Benzine | 248 | 83 |
| Diesel | 455 | 152 |
| Gas G3 | 365 | 122 |
| Gas | 479 | 160 |
1651-1750 Kg | Benzine | 272 | 91 |
| Diesel | 492 | 164 |
| Gas G3 | 404 | 135 |
| Gas | 517 | 172 |
Bereken van de daadwerkelijke kosten
Met de voorgaande informatie is het eenvoudig te berekenen, wanneer benzine of LPG goedkoper is. Het is het meest eenvoudig om dit voor een geheel jaar uit te rekenen. De onbekende factor is nu nog hoe zwaar de auto's zijn die je wilt vergelijken. We gaan er in de verdere voorbeelden vanuit dat de LPG variant altijd een gewichtsklasse hoger zit, dan de benzine auto. Dit omdat een LPG auto, met extra gastank zwaarder is. In de praktijk hoeft het niet altijd zo te zijn dat de auto daadwerkelijk een klasse hoger uitkomt, dus daar moet je even extra op letten.
Onderstaande tabel laat voor een aantal verschillende gewichtsklassen de jaarkosten zien voor benzine en LPG bij 12.000 kilometer per jaar:
Aantal kilometers | Gewicht benzine | Gewicht LPG | Kosten benzine | Kosten LPG (G3) |
12.000 | 851-950 Kg | 951-1050 Kg | 1.994 | 1.505 |
12.000 | 951-1050 Kg | 1051-1150 Kg | 2.090 | 1.657 |
12.000 | 1051-1150 Kg | 1151-1250 Kg | 2.186 | 1.813 |
12.000 | 1151-1250 Kg | 1251-1350 Kg | 2.282 | 1.965 |
12.000 | 1251-1350 Kg | 1351-1450 Kg | 2.378 | 2.121 |
12.000 | 1351-1450 Kg | 1451-1550 Kg | 2.474 | 2.277 |
12.000 | 1451-1550 Kg | 1551-1650 Kg | 2.570 | 2.429 |
12.000 | 1551-1650 Kg | 1651-1750 Kg | 2.666 | 2.585 |
Is autogas dan bijna altijd goedkoper?
Zoals je ziet is LPG met slechts 12.000 kilometer per jaar al goedkoper. Dat is misschien niet wat je zou verwachten, maar op basis van wegenbelasting en brandstofkosten is LPG inderdaad al heel snel goedkoper. Dat dit niet het hele verhaal is, zal wel duidelijk zijn. Immers, waarom anders hoor je zo vaak gezegd worden dat je minstens het dubbele of zelfs wel driemaal zoveel kilometer per jaar moet rijden, om de keuze voor LPG te rechtvaardigen?
Andere kostenposten die van belang zijn
De wegenbelasting, brandstofkosten en verzekering zijn niet de enige factoren die een rol bij het kostenplaatje spelen. Het zijn echter wel de meest duidelijk en meest praktische aspecten. Maar op het gebied van ombouw, afschrijving en onderhoud zijn er ook verschillen te zijn. Het lastige is echter dat deze zich niet zo gemakkelijk laten kwantificeren. We noemen ze hier toch voor de volledigheid, zodat je ze mee kunt nemen in je overweging. En wanneer je een specifieke auto op het oog hebt, kun je hier wel een concretere invulling aan geven.
Hoeveel kost het onderhoud van een auto op LPG?
Dat de onderhoudskosten gemiddeld hoger uitvallen voor een auto op gas, staat wel vast. Maar hoeveel precies is moeilijk te zeggen. Sowieso verschilt dat erg per model auto en type motor. Overweeg je over te stappen op LPG, dan doe je er verstandig aan de nodige tijd op internet te spenderen. Er is veel informatie te vinden rondom ervaringen met bepaalde merken en modellen op gas. En het lijkt erop dat sommige motorblokken vele geschikter zijn dan andere. Je kunt je dus een hoop ellende en bijhorende kosten, wanneer je direct voor een auto gaat die bekend staat als geschikt voor autogas.
Afschrijving bij een auto op gas
Door de hogere slijtage aan het motorblok, zijn niet alleen de onderhoudskosten hoger. Ook de afschrijving valt daardoor hoger uit. Een motorblok dat tussen de honderd en tweehonderdduizend kilometer heeft gelopen moet niet zelden gereviseerd worden. Dat is een flinke kostenpost en kan zomaar twee- tot drieduizend euro kosten.
Heeft een dergelijke revisie niet plaats gevonden, dan zal de auto minder gewild zijn en heb je dus meer afgeschreven. Is het blok wel gereviseerd, dan heb je juist zelf die extra kosten moeten maken. De exacte afschrijving is dus erg situatie afhankelijk.
Afschrijving en onderhoud meenemen in de berekening
Wil je dus eerlijk vergelijken met benzine, dan zal je de afschrijving en onderhoudskosten mee moeten nemen in de berekeningen. Het is echter niet zo gemakkelijk hier een bepaald bedrag voor te kiezen. Belangrijk is dat afschrijving een eenmalig is en onderhoud een terugkerende kostenpost. Die bedragen kunnen per situatie erg verschillen en dat is ook deels de reden dat je vaak zulke tegenstrijdige geluiden hoort over rijden op gas.
Berekening met extra onderhoudskosten en afschrijving
We zullen een aantal aannames moeten doen, zodat we deze kosten toch mee kunnen nemen in de vergelijking. Voor het jaarlijkse onderhoud schatten we 200 euro extra ten opzichte van benzine. Qua afschrijving is het wat lastiger, omdat het exact bedrag erg situatie afhankelijk is, maar ook omdat de afschrijving een eenmalig bedrag is. Dat bedrag moet verdeeld worden over alle jaren dat je in de auto zal rijden. We nemen hier een extra afschrijving van 2000 euro en gaan dit over vier jaar afschrijven, zodat we een jaarlijkse extra kostenpost hebben van 500 euro.
Nu zit het overzicht bij 12.000 kilometer er als volgt uit:
Aantal kilometers | Gewicht benzine | Gewicht LPG | Kosten benzine | LPG met onderhoud | LPG met onderhoud en afschrijving |
12.000 | 851-950 Kg | 951-1050 Kg | 1.994 | 1.705 | 2.205 |
12.000 | 951-1050 Kg | 1051-1150 Kg | 2.090 | 1.857 | 2.357 |
12.000 | 1051-1150 Kg | 1151-1250 Kg | 2.186 | 2.013 | 2.513 |
12.000 | 1151-1250 Kg | 1251-1350 Kg | 2.282 | 2.165 | 2.665 |
12.000 | 1251-1350 Kg | 1351-1450 Kg | 2.378 | 2.321 | 2.821 |
12.000 | 1351-1450 Kg | 1451-1550 Kg | 2.474 | 2.477 | 2.977 |
12.000 | 1451-1550 Kg | 1551-1650 Kg | 2.570 | 2.629 | 3.129 |
12.000 | 1551-1650 Kg | 1651-1750 Kg | 2.666 | 2.785 | 3.285 |
Zoals je ziet is er effectief 300 tot 700 euro aan kosten per jaar bijgekomen wanneer je op LPG rijdt. Met deze kosten is het duidelijk dat 12.000 km/jaar niet genoeg is om over te stappen van benzine naar LPG. Maar zonder de afschrijving en alleen het extra onderhoud, is LPG bij lichtere auto's nog steeds goedkoper.
Kijken we naar een jaarlijks verreden afstand van 20.000 kilometer, dan ziet het er zo uit:
Aantal kilometers | Gewicht benzine | Gewicht LPG | Kosten benzine | LPG met onderhoud | LPG met onderhoud en afschrijving |
20.000 | 851-950 Kg | 951-1050 Kg | 3.110 | 2.352 | 2.852 |
20.000 | 951-1050 Kg | 1051-1150 Kg | 3.206 | 2.504 | 3.004 |
20.000 | 1051-1150 Kg | 1151-1250 Kg | 3.302 | 2.660 | 3.160 |
20.000 | 1151-1250 Kg | 1251-1350 Kg | 3.398 | 2.812 | 3.312 |
20.000 | 1251-1350 Kg | 1351-1450 Kg | 3.494 | 2.968 | 3.468 |
20.000 | 1351-1450 Kg | 1451-1550 Kg | 3.590 | 3.124 | 3.624 |
20.000 | 1451-1550 Kg | 1551-1650 Kg | 3.686 | 3.276 | 3.776 |
20.000 | 1551-1650 Kg | 1651-1750 Kg | 3.782 | 3.432 | 3.932 |
Voor de volledigheid geven we ook nog de bedragen bij 25.000 kilometer per jaar:
Aantal kilometers | Gewicht benzine | Gewicht LPG | Kosten benzine | LPG met onderhoud | LPG met onderhoud en afschrijving |
25.000 | 851-950 Kg | 951-1050 Kg | 3.808 | 2.756 | 3.256 |
25.000 | 951-1050 Kg | 1051-1150 Kg | 3.904 | 2.908 | 3.408 |
25.000 | 1051-1150 Kg | 1151-1250 Kg | 4.000 | 3.064 | 3.564 |
25.000 | 1151-1250 Kg | 1251-1350 Kg | 4.096 | 3.216 | 3.716 |
25.000 | 1251-1350 Kg | 1351-1450 Kg | 4.192 | 3.372 | 3.872 |
25.000 | 1351-1450 Kg | 1451-1550 Kg | 4.288 | 3.528 | 4.028 |
25.000 | 1451-1550 Kg | 1551-1650 Kg | 4.384 | 3.680 | 4.180 |
25.000 | 1551-1650 Kg | 1651-1750 Kg | 4.480 | 3.836 | 4.336 |
Hier zie je dat bij een dergelijk groot aantal kilometer per jaar, LPG altijd goedkoper uitkomt. Zelfs met de stevige extra kosten van 500 euro afschrijving en 200 euro onderhoud per jaar.
Conclusie
Rijden op LPG kan zeker goedkoper uitvallen. Voor veel mensen is het toch een spannende overstap vanwege de negatieve geluiden rondom LPG die nog weleens klinken. In hoeverre die voor- of nadelen voor jou van belang zijn, moet je zelf bepalen. Qua kosten is het in ieder geval duidelijk dat je altijd voor een G3 installatie moet gaan, wanneer je voor LPG kiest.
Met bovenstaande voorbeelden, kun je eenvoudig bepalen of jij voldoende kilometer per jaar rijdt, om geld te besparen door voor een auto op gas te gaan. Dat moet je ook zelf doen, omdat vooral de extra afschrijving een bepalende factor kan zijn. En die is erg afhankelijk van de auto die je aanschaft en hoe lang je erin wilt rijden.
Lees verder