InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Bezuinigen op de uitgaven aan benzine

Bezuinigen op de uitgaven aan benzine

Bezuinigen op de uitgaven aan benzine De prijs van een liter benzine blijft hoog. De prijzen dalen soms wel iets door dalende olieprijzen, maar door een latere verhoging, blijven de benzineprijzen stabiel hoog. De prijzen die u nu moet betalen voor benzine en diesel zijn niet te vergelijken met jaren geleden. De meerderheid van de automobilisten zal de auto toch niet laten staan. Wij kunnen niet meer zonder de auto. Toch zijn er eenvoudige manieren om fors te besparen op de uitgaven. Door onderstaande tips in acht te nemen kunt u besparen op benzine.

Kies het goedkoopste benzinestation

Benzine heeft bij alle benzinestations dezelfde kwaliteit. U kunt dus gewoon de goedkoopste opzoeken. De verschillen zijn vaak klein per liter gerekend, maar op een volle tank kan het u toch een paar euro’s per keer besparen.

Kies voor korting en niet voor spaarzegeltjes

De grote merken geven zegeltjes of punten weg in een spaaractie. Bij een volle kaart krijgt u korting op producten of u kunt sparen voor gratis goederen. Indien u gaat uitrekenen hoeveel voordeel u hebt uit de spaaractie, blijkt vaak dat het voordeel nog niet te waarderen is op één cent per liter. U kunt dus beter bij een goedkoper benzinestation gaan tanken die geen spaaractie hebben, maar korting geven.

Bij het kopen van een auto letten op het verbruik

De kleinere auto’s worden steeds populairder. Dit wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat deze auto’s goedkoper zijn wat betreft het verbruik. Een auto die 1 op 20 loopt in plaats van 1 op 10, zal een flinke besparing opleveren.

Laat de auto staan voor kleine stukjes

De kinderen naar school brengen met de auto, is niet echt noodzakelijk. Vaak wordt vergeten dat de kleine stukjes juist zeer duur zijn. Daarnaast is het ook slecht voor de auto om steeds kleine stukjes te rijden. Ook voor een bestemming iets verder weg kunt u best de fiets pakken als het weer aangenaam is.

Banden moeten de juiste spanning hebben

De banden moeten de juiste spanning hebben. Per auto verschilt het hoe hoog de spanning moet zijn in de banden. Dit is namelijk onder andere afhankelijk van de banden en van het gewicht van de auto.

Geef minder gas en laat het gas eerder los

Door vooraf te anticiperen op verkeerssituaties, kunt u ook brandstof besparen. U kunt gas blijven geven tot u dicht bij de stopstreep bent, of u kunt er ruim vooraf al rekening mee houden door al vroeg uw voet van het gaspedaal te halen. Om de extra tijd dat het u kost hoeft u het niet te laten, want dat is te verwaardelozen.

Kiezen voor diesel of LPG

Benzine is een dure brandstof. Alternatieve brandstoffen als diesel en LPG zijn goedkoper, maar door de hogere wegenbelasting moet het wel uit kunnen. Automobilisten die slechts een paar duizend kilometer per jaar rijden kunnen het beste kiezen voor benzine. Waar het omslagpunt ligt, is afhankelijk van factoren als de prijs van de auto, de hoogte van de wegenbelasting en natuurlijk het aantal kilometers dat u er per jaar mee gaat rijden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bezuinigen op de uitgaven aan benzine"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-07-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!