Goedkoop naar Azië vliegen met Finnair

Goedkoop naar Azië vliegen met Finnair Er is een wijd aanbod aan vliegmaatschappijen die reizen richting Azië aanbieden. De prijzen variëren echter en de kwaliteit is ook zeer wisselend. Finnair biedt een meer betaalbare optie om naar vooral Zuidoost-Azië te reizen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Singapore Airlines waarbij de focus vooral op comfort ligt. Een vlucht met Finnair vereist altijd een overstap via Helsinki. In dit artikel zullen de voor- en nadelen worden besproken over een vlucht met Finnair richting Azië. Ook zal er een algemeen beeld geschetst worden over de vliegtuigen, het comfort en de service tijdens de reis.

Feiten Finnair:

  • Vloot: 67 vliegtuigen
  • Bestemmingen: 92
  • Thuisluchthaven: Helsinki
  • Opgericht in: 1923
  • Alliantie: Oneworld

Over Finnair en de luchthaven:

Finnair is de nationale luchtvaartmaatschappij van Finland. De staat bezit het grootste deel van het bedrijf. De maatschappij bestaat al sinds 1923 onder de naam Aero OY, deze naam is een paar keer veranderd maar staat nu bekend als Finnair. Sinds 1999 is Finnair lid van de Oneworld-alliantie waar onder andere American Airlines en British Airways lid van zijn.

Vandaag de dag biedt Finnair veel vluchten aan via de thuishaven Helsinki naar Azië, gunstig contact met Singapore zorgt ervoor dat er makkelijk en goedkoop naar deze luchthaven gevlogen kan worden. Hierdoor biedt Finnair een gunstige concurrentiepositie ten opzichte van andere luchtvaartmaatschappijen, vooral omdat de vluchten betaalbaar zijn maar het reiscomfort daar niet aan ten onder gaat zoals bij maatschappijen als Ryanair. De transfer op de luchthaven van Helsinki is duidelijk en stressloos, het vliegveld zelf is daarbij ook zeer modern en ordelijk. De gates en terminals staan op loopafstanden van elkaar en is er een variatie aan barretjes en winkels.

Het boeken:

Het boeken van de vlucht gaat het makkelijkst via de officiële website. Als je precies weet hoe je wilt vliegen en de vlucht op tijd boekt is het in een kwartiertje geregeld. Je selecteert de data en wat extra opties, waaronder flexibiliteit van de reservering, via een ordelijk menu. Vervolgens kan je meer bagage toevoegen en zelf je stoel uitkiezen, bij een gezamenlijke reservering zal automatisch geprobeerd worden iedereen bij elkaar te positioneren maar voor de zekerheid is dit een fijne optie. Hierna kan je de vlucht betalen met creditcard, Ideal of Fins internetbankieren.

Het inchecken:

Voor het inchecken heb je in de EU praktisch alleen maar je paspoort nodig om in te checken. Voor de zekerheid zou je voor de terugvlucht altijd een vluchtbewijs, inclusief vluchtnummer e.d., op papier of op smartphone moeten meenemen om eventuele vertraging te voorkomen. De bagage wordt vervolgens ingecheckt en automatisch door gegeven bij een transfer. Wijzigingen wat betreft bagage aantallen of gewicht kunnen ter plekke doorgegeven worden. Het maximale handbagagegewicht was 7 kilogram. Bij de bagage-incheck wordt de boardingpas uitgeprint en deze dient bij de gate getoond te worden. Ik heb horen zeggen dat je met alleen handbagage ook via de smartphone digitaal kan inchecken maar hier heb ik geen ervaring mee.

De stoelen en het comfort:

Zoals eerder gezegd is het mogelijk, bij een tijdige reservering, om zelf een stoel uit te kiezen. Voor extra beenruimte is de buitenste stoel vanzelfsprekend het handigst, de stoelen staan op een redelijke afstand voor elkaar maar voor zeer lange mensen kan het wel wat lastig zijn. De stoelen zelf zijn af te stellen op helling, er is een voetensteun, een tijdschriftennetje en een uitklaptafeltje. Het is allemaal nogal basic maar wel compleet, ter vergelijking kan je denken aan de stoelen van een KLM vlucht.

Op kortere vluchten is er geen entertainmentscherm aanwezig, alleen wat schermpjes om de 5 rijen stoelen met voornamelijk reclame en vluchtinformatie. Op de langere vluchten is er echter wel een entertainmentsysteem, bediend met een afstandsbediening in de stoelleuning. Er is een redelijk breed scala aan films, series, muziek en spelletjes. Dit zijn echter wel vaak vooral populaire films of series en ze zijn altijd automatisch Zweeds ondertiteld.

Er zijn genoeg wc's beschikbaar in de grotere vliegtuigen voor de langere reizen, maar voor een vlucht tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Helsinki kan je wel even in de rij staan. De wc's zijn schoon maar wat lastig bij turbulentie, wel zijn er wat handgrepen aanwezig.

De service, het eten en het drinken:

De stewardessen van Finnair zijn vriendelijk en behulpzaam en altijd aan te spreken om een glimlach en een antwoord terug te krijgen. Het is altijd mogelijk om extra water, thee en koffie gratis te krijgen of extra drankjes bij te bestellen (de laatstgenoemde wel tegen betaling). Er is wel een verkoopservice aan boord van taxfree producten maar deze is discreet en niet opdringerig.

Tijdens een korte vlucht (AMS-HEL) krijg je 's middags een lekker belegd broodje en koffie, thee of een sapje. Tijdens de lange vlucht krijg je 's avonds (soms ook 's nachts bij een late overstap) een avondmaaltijd bestaande uit een warm gerecht, een broodje, een cakeje en wat crackers. Hierbij kan je tot twee keer toe gratis wijn, bier en softdrinks bestellen. Naar eigen ervaring is de kwaliteit van al dit eten erg hoog voor een vlucht, al is dit enigszins afhankelijk van het gerecht. De kip was in ieder geval tot twee keer toe erg lekker. Voor vegetariërs zijn er alternatieven, het lijkt me wel het beste om dit voor de zekerheid van te voren door te geven of hiernaar te informeren. Het ontbijt wordt 's ochtends geserveerd op een lange vlucht en bestaat uit een omelet, worstjes, aardappeltjes, een broodje met beleg en verschillende warme en koude drankjes. Het ontbijt is van matige kwaliteit en de smaak is niet heel verfijnd.

Conclusie:

De pluspunten van een Finnair vlucht zijn de goede service, lekker eten, een goed entertainmentsysteem en over het algemeen een comfortabele vlucht. De checking en de boeking zijn erg duidelijk en de hele reis was nagenoeg stressloos. Als je echter heel comfortabel wilt zitten, bijvoorbeeld in verband met lichaamslengte, of een Nederlands sprekende crew prefereert kan je beter voor een andere maatschappij kiezen. Ook kan het, uit milieu-principes, storend zijn dat je met een omweg vliegt via Helsinki. Als deze punten je echter niet storen is Finnair de juiste keuze.
© 2012 - 2024 Sveneras, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Ryanair, informatie en ervaringenrecensieRyanair, informatie en ervaringenDoor de economische crisis is het niet meer vanzelfsprekend om met het vliegtuig op vakantie te gaan. Het Ierse bedrijf…
Recht van consument bij vliegvakantieRecht van consument bij vliegvakantieNederland gaat massaal op vakantie. Lekker met het vliegtuig naar uw vakantiebestemming. Maar stel dat er op het vliegve…
Hoeveel bagage mag ik meenemen in het vliegtuig?Hoeveel bagage mag ik meenemen in het vliegtuig?Hoeveel bagage je mee mag nemen in het vliegtuig is afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij waarmee je vliegt. Sommige…

Overstappen op Madrid Barajas Airport: faciliteitenOverstappen op Madrid Barajas Airport: faciliteitenHet vliegveld Barajas in Madrid wordt door Nederlanders veel gebruikt, niet alleen voor een stedentrip Madrid maar ook o…
Hoe lang is het vliegen?Hoe lang is het vliegen?Als je van plan bent om met het vliegtuig op vakantie te gaan ben je waarschijnlijk wel benieuwd hoe lang het vliegen is…
Bronnen en referenties
  • www.finnair.com
  • Nl.wikipedia.org/wiki/finnair
  • Nl.wikipedia.org/wiki/oneworld
Sveneras (70 artikelen)
Gepubliceerd: 22-08-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.