InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > Ryanair, informatie en ervaringen
recensie

Ryanair, informatie en ervaringen

Ryanair, informatie en ervaringen Door de economische crisis is het niet meer vanzelfsprekend om met het vliegtuig op vakantie te gaan. Het Ierse bedrijf Ryanair biedt echter wel een goede optie aan: Europese vluchten tegen een, volgens hen, laag tarief. Deze lowbudgetmaatschappij, opgericht in 1986 door de Ierse zakenman Tony Ryan, is dan wel goedkoop, maar gaat dat niet ten koste van de kwaliteit? Ryanair is namelijk pas nog negatief in het nieuws gekomen doordat er gewonden waren gevallen tijdens turbulentie.

Over Ryanair

Ryanair is oorspronkelijk opgericht als een reguliere luchtvaartmaatschappij. Na vluchten tussen Waterford en Londen Gatwick volgden er al snel meer bestemmingen en hoewel de passagiersaantallen stegen werd het bedrijf nooit winstgevend. In 1991 hervormde Michael O’Leary Ryanair tot prijsvechter om zo het bedrijf winstgevend te maken. Bij een prijsvechter zijn alle basiskosten, zoals de vlucht zelf, laag, maar kosten alle extra’s weer extra geld.

Boeken

Het boeken kan vrij gemakkelijk via de website van Ryanair zelf, maar ook via websites zoals die van het World Ticket Center. Ook dit is prima te doen. Zeker als je je bestemming en data al weet kan je binnen 20 minuten al klaar zijn. Alleen het brede aanbod van extra keuzes zijn natuurlijk tijdrovend. Zo kan je, tegen betaling, kiezen voor prioriteit boarden of extra beenruimte reserveren. Met prioriteit boarden mag je als eerste het vliegtuig in om een stoel te kiezen, want je krijgt, behalve als je deze gereserveerd hebt, geen vaste stoel van ten voren aangewezen. De betaling is altijd vooraf en kan je doen met IDeal.

Inchecken

Inchecken is vrij gemakkelijk en kan tegenwoordig zelfs een aantal weken van tevoren. Inchecken kan je doen via de site van Ryanair. Dit gaat snel en is makkelijk uit te voeren. Zorg wel dat je jouw persoonlijke gegevens bij de hand hebt (bijvoorbeeld een identiteitskaart of paspoort). Deze gegevens heb je namelijk nodig bij het inchecken. Ook heb je een e-mail ontvangen met vluchtinformatie. Deze vluchtinformatie heb je ook nodig met inchecken. Nadat je hebt ingecheckt moet je wel zelf de boardingpas printen. Deze moet je natuurlijk niet vergeten op de dag dat je gaat vliegen. Ook is het handig op de boardingpas van de terugreis al geprint te hebben. Zo hoef je niet op zoek te gaan naar een printer op de laatste dag van jouw vakantie.

Boarden

Zoals boven al even genoemd staat kan je bij Ryanair kiezen voor prioriteit boarden. Dit houdt in dat je in een andere rij mag staan dan de rest van de passagiers en dus als eerste naar binnen mag om een zitplek te zoeken. Je krijgt geen eigen stoelnummer dus hoe eerder je het vliegtuig binnen bent, hoe groter de kans dat je naast je reisgezellen kunt zitten. Het is elke keer weer een hectische stoelendans, dus als je rustig wilt boarden is een prioriteitsticket een aanrader.

De reis zelf

Als je denkt rustig te kunnen reizen met Ryanair zonder gestoord te worden dan kom je bedrogen uit. Om de prijzen laag te houden heeft Ryanair veel inkomsten van bedrijven die reclame via dit bedrijf te maken. Stewardessen veranderen in verkoopsters en komen langs met parfums, krasloten en nog veel meer. Ze komen ook wel langs met eten en drinken, die je tegen een forse prijs kan kopen. Verder is het vliegtuig ingericht om zo veel mogelijk mensen te vervoeren. Reken dus niet op veel beenruimte.

Bagage

Voor de bagage moet je extra bij betalen. Hierbij kan je kiezen uit bagage van 15 kg of 20 kg. Handbagage mag je natuurlijk altijd meenemen. Dit mag maar uit één stuk bestaan en niet meer wegen dan 10 kg. De maximale afmetingen van handbagage zijn 55 cm x 40 cm x 20 cm.

Voor- en nadelen

Een groot voordeel van vliegen met Ryanair is de prijs. Als prijsvechter kan Ryanair je vliegreizen tegen lage prijzen aanbieden. Dit gaat echter ten koste van comfort en extra’s. Voor deze extra’s moet je namelijk betalen. Ryanair is een goede manier om binnen Europa goedkoop van A naar B te gaan, niet om dit rustig en comfortabel te doen.
© 2012 - 2017 Mitchel110, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ryanair, informatie en ervaringen"

Infoteur: Mitchel110
Gepubliceerd: 11-10-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Recensies…
Schrijf mee!