Recht van consument bij vliegvakantie

Recht van consument bij vliegvakantie Nederland gaat massaal op vakantie. Lekker met het vliegtuig naar uw vakantiebestemming. Maar stel dat er op het vliegveld wat verkeerd gaat zoals vertraging of een geannuleerde vlucht. Wat zijn dan uw rechten als consument. Het zal je maar gebeuren.Vakantie op tijd geboekt, betaald en dan gaat het toch nog mis op het vliegveld. Sinds 2005 is er een nieuwe Europese verordening. Hierin staat duidelijk aangegeven welke rechten u heeft als passagier.

U heeft rechten als het gaat om:

  • schade aan bagage
  • gelijke prijzen in alle lidstaten
  • instapweigering
  • compensatie bij ongevallen en problemen bij pakketreizen
  • informatie over vluchten en reserveringen
  • vertraging en annulering van vluchten

Vertraging

Bij een vlucht met een vertraging van twee uur of meer bij een vlucht van minder dan 1.500 kilometer hebt u recht op eten en drinken en eventueel een hotelovernachting met vervoer van en naar het vliegveld. Verder hebt u recht op twee telefoongesprekken, telexberichten, faxberichten of e-mails.

Komt u door een vertraging drie uur of meer later aan op uw vakantiebestemming dan hebt u daarnaast ook recht op een vergoeding. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand die u vliegt:

  • 250,00 per passagier voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer
  • 400,00 per passagier voor alle vluchten van 1.500 - 3.500 kilometer
  • 600,00 per passagier voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer
De vergoeding kan overigens worden gehalveerd als de vertraging niet meer dan vier uur is.

Bij een vertraging van meer dan vijf uur kunt u om terugbetaling van uw ticket vragen. Het spreekt voor zich dat u de vlucht dan niet neemt. De vergoedingen gelden uiteraard niet bij overmacht, Bij overmacht moet men denken aan een oorlog of bepaalde weersomstandigheden.

Instapweigering

Bij instapweigering heeft u recht op een compensatie tussen de 125,00 en 600,00, afhankelijk van de vluchtafstand en de opgelopen vertraging in geval van omboeking.

Schade aan bagage

Luchtvaartmaatschappijen kunnen aansprakelijk worden gesteld voor schade en verlies van bagage. Het bedrag is echter beperkt tot een maximum van 1.200,00

Pakketreizen

De touroperators moeten de contractuele verplichtingen nakomen en de reiziger beschermen bij faillissement van de organisator. Dus mist u door een vertraging van de vlucht een gedeelte van de reis dan moet u een klacht indienen bij uw reisorganisator. Zij zijn verantwoordelijk voor de hele reis dus ook het vliegen.

Annulering

U heeft geen recht op compensatie als de annulering u 14 dagen voor de vlucht werd medegedeeld of u een andere vlucht rond hetzelfde tijdstip werd aangeboden. Al de luchtvaartmaatschappij kan aantonen dat de annnulering het gevolg was van buitengewone omstandighden, heeft u ook geen recht op vergoeding.

Klacht melden

  1. Brief naar luchtvaartmaatschappij, vraag in de brief om een compensatie waar u volgens de Europese Verordening recht op hebt.
  2. Komt u er met de luchtvaartmaatschappij niet uit dan schrijft u naar de Geschillencommissie Luchtvaart.

De luchtvaartmaatschappij moet overigens wel bij de Barin aangesloten zijn. Barin: Board of Airline Representatives In the Netherlands. Betreft het een luchtvaartmaatschappij die daar niet bij aangesloten is dan kunt u naar de rechter stappen. Geen rechtsbijstandverzekering? Informeer dan eerst naar de kosten.

Aangesloten bij Barin:
  • Adria Airways - The Airline of Slovenia Aeroflot
  • Afriqiyah Airways
  • Air Canada
  • Air France
  • Air India
  • Air Malta
  • Air Transat
  • AirBridge Cargo
  • Alitalia
  • Arke Fly
  • Austrian Airlines
  • BELAVIA - Belarusian Airlines (member-candidate)
  • Brussels Airlines
  • Bulgaria Air
  • Cathay Pacific Airways
  • China Airlines
  • China Southern Airlines
  • CityJet - new name for VLM Airlines
  • Continental Airlines
  • Corendon Airlines
  • Croatia Airlines
  • Cyprus Airways
  • Czech Airlines
  • Delta Air Lines Inc.
  • easyJet Airlines
  • Egyptair
  • EL-AL, Israel Airlines
  • Emirates
  • EVA Airways Corporation
  • Finnair
  • Garuda Indonesia
  • Gulf Air
  • Iberia, Airlines of Spain
  • Icelandair
  • Iran Air
  • Japan Airlines
  • Jat Airways
  • Jet Airways (India)
  • Kenya Airways
  • KLM
  • KLM Cityhopper
  • Korean Air
  • LOT- Polish Airlines
  • Lufthansa
  • Malaysia Airlines
  • MALÉV Hungarian Airlines
  • Martinair Holland
  • Meridiana
  • Nippon Cargo Airlines
  • Northwest Airlines - new name is Delta Air Lines
  • Pakistan International Airlines
  • Qantas Airways
  • Royal Air Maroc
  • Royal Jordanian Airlines
  • SAS - Scandinavian Airlines System
  • Saudi Arabian Airlines Cargo
  • Singapore Airlines
  • Singapore Airlines Cargo
  • Surinam Airways
  • Swiss International Airlines
  • Syrian Arab Airlines
  • TAP - Air Portugal
  • TAROM Romanian Air Transport
  • THY - Turkish Airlines Inc.
  • Trans Mediterranean Cargo Airways
  • transavia.com
  • Tunis Air
  • United Airlines
  • US Airways
  • VLM Airlines - new name is CityJet
© 2010 - 2021 Monique1965, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Schadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtSchadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtBij vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Dit is wettelij…
Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?Vertraging of annulering van vliegreis: vergoeding claimen?Het komt vaak voor dat vluchten vertraging oplopen of worden geannuleerd. Als dat u als reiziger overkomt kan het dat u…
Tot  600,- vergoeding per passagier bij vluchtvertragingTot 600,- vergoeding per passagier bij vluchtvertragingAls je vliegtuig meer dan drie uur vertraging heeft, heb je al recht op een financiële vergoeding van de luchtvaartmaats…
Hoe vraag ik mijn geld terug bij vertraging van de NS?Hoe vraag ik mijn geld terug bij vertraging van de NS?ProRail-directeur Marion Gout - van Sinderen verklaarde begin 2012 dat er nog nooit zoveel treinen op tijd hadden gerede…

Zeppelins, luchtschepen van formaatOns luchtruim wordt wel eens opgevrolijkt door kleine zeppelins die rondvliegen met een reclameboodschap of met toeriste…
Tips vliegreisVliegen is een betrouwbare manier van reizen. In het verkeer gebeuren meer ongelukken dan in het luchtverkeer, ondanks h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • www.europa-nu.nl www.consuwijzer.nl www.barin.nl
Monique1965 (3 artikelen)
Gepubliceerd: 14-07-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.