InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Files vermijden: nooit meer in de file staan

Files vermijden: nooit meer in de file staan

Files vermijden: nooit meer in de file staan Files vermijden, om nooit meer in de file te staan: zou dat niet fantastisch zijn? Files kosten tijd en leveren vaak stress op en eigenlijk krijg je er niets voor terug. De vraag is of het wel nodig is om in de file te staan. Files vermijden is soms eenvoudiger dan je denkt. Door gebruik te maken van de trein, de website van de ANWB, je navigatiesysteem en het nieuwe werken, kun je heel wat tijd besparen. Op elke doordeweekse dag staan er her en der files in Nederland, zowel in de ochtendspits als in de avondspits. Op dinsdag en donderdag is het meeste verkeer op de weg. Wanneer het weer tegenzit en er flink wat ongelukken zijn gebeurd, kan de totale filelengte toenemen tot boven de 200 kilometer. Dat is 200 kilometer aan auto's met mensen die langzaam rijden of stilstaan. In een maatschappij waarin tijd geld is en mensen dag en nacht druk zijn lijkt dit nogal een inefficiënte manier om je tijd door te brengen. Maar mensen kiezen er uiteraard niet voor om in de file te gaan staan; het is een noodzakelijk kwaad om van A naar B te komen... Of toch niet? In sommige gevallen kan het gewoon niet anders, maar het is vaak mogelijk om files te vermijden.

Geen file meer door het nieuwe werken

Langzamerhand beginnen steeds meer bedrijven en instellingen het nieuwe werken in te voeren. Volgens dit principe kun je (vaak wel binnen bepaalde marges) zelf bepalen waar en wanneer je werkt. Je kunt er voor kiezen om wat vaker thuis te werken, waardoor je niet alleen files vermijdt, maar überhaupt niet te maken hebt met reistijd: pure winst dus! Door middel van telefoon, e-mail, Skype en goede afspraken over wanneer je wel op kantoor bent, hoeft het contact met je collega's heir niet onder te lijden.

Een andere mogelijkheid binnen het nieuwe werken is om je werktijd aan te passen. Op de één of andere manier lijkt iedereen in Nederland om 9:00 uur op zijn werk te willen beginnen. Voor sommige mensen is dit moeilijk te veranderen. Als je in een winkel werkt met vaste openingstijden, dan zit je daaraan vast. Echter, wanneer je een kantoorbaan hebt waarbij je minder gebonden bent aan dit soort vaste tijdstippen, dan is het misschien helemaal niet nodig om om 9:00 uur te beginnen: waarom zou je niet om half 8 kunnen beginnen of om 11 uur. Natuurlijk moet je voor dit soort veranderingen wel je baas meekrijgen, maar als je het ziet zitten om elementen van het nieuwe werken te implementeren, kun je dit natuurlijk ook zelf aankaarten - liefst met wat ondersteuning van je collega's.

Houd rekening met files bij het plannen van afspraken

Veel mensen plannen hun afspraken aan het begin van de ochtend: 9:00 uur is een zeer gebruikelijke tijd. Dat betekent echter wel dat je daarvoor tussen 8 uur en half 9 de weg op moet: de periode waarop het meestal het drukst is van de hele dag. Er in de files staan betekent in dat geval niet alleen verlies van tijd, maar het brengt ook het gevaar met zich mee dat je te laat komt voor je afspraak.

De trein in plaats van de auto

Wanneer je de trein neemt, ben je over het algemeen iets langer onderweg dan met de auto. En met de auto heb je kans op files; met de trein is er kans op vertraging. Het grote voordeel van de trein is dat je je reistijd veel nuttiger kunt besteden. Je kunt niet alleen stukken lezen; tegenwoordig heb je in veel treinen ook de mogelijkheid om te internetten. Wanneer je je laptop bij je hebt, kun je je e-mail checken, informatie zoeken, rapporten corrigeren; vrijwel alles wat je op je werkplek ook kunt doen.

Een probleem van de trein is wel dat hij je niet helemaal tot aan de plek brengt waar je wezen moet. Er zijn echter ook nog bussen en je kunt een fiets op het station zetten of een vouwfiets meenemen in de trein. En 5 of 10 minuten lopen van en naar het station kun je als verloren tijd zien, maar je kunt het ook beschouwen als een kort moment van ontspanning in de buitenlucht.

Internet gebruiken om files te vermijden

Internet en andere media bieden een schat aan informatie die je kunt gebruiken om te voorkomen dat je in de file komt te staan. Wanneer je ergens heen moet kun je op de computer (of met je navigatiesysteem) met weinig moeite de route bepalen. Door deze goed te bestuderen en een beetje te surfen op het internet (bijvoorbeeld op de website van de ANWB), kun je vrij eenvoudig te drukste knooppunten en trajecten waar aan de weg gewerkt wordt eruit pikken. Deze kun je vervolgens proberen te vermijden door op zoek te gaan naar alternatieve routes. Vaak zijn er meer mogelijkheden dan je denkt!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JayMantri, Pixabay
  • Erno Mijland (2010). 'Nooit meer in de file!' In: Martijn Aslander et al. '150 lifehackingtips om slimmer en efficiënter te werken'

Reageer op het artikel "Files vermijden: nooit meer in de file staan"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 12-03-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Schrijf mee!