Filevrije dag, wel of geen succes?
Op 9 oktober 2008 heeft de ANWB de eerst filevrije dag georganiseerd. De bedoeling was om Nederland op deze dag filevrij te houden, is het een succes geworden of niet?
Files
Het aantal
files in
Nederland is de laatste jaren flink toegenomen. We zijn inmiddels veel meer tijd kwijt om op ons werk te komen en menigeen heeft al last gehad van kop-staart botsingen in de
files in de ochtend- of avondspits. Vaak staat er op een normale werkdag tussen de 200 en 400 km
file op de Nederlandse wegen. Bij calamiteiten en slecht weer stijgt het aantal kilometers
file zelfs tot ver boven de 500 km.
Files zijn de grootste ergernis van de
automobilisten en vrachtwagenchauffeurs, wanneer zij zich van de ene naar de andere plek moeten verplaatsen. Toch blijven we met z'n allen auto rijden in de
spits en blijven we ons vaste reispatroon aanhouden.
Wat wilde de ANWB op 9 oktober?
De
ANWB riep 9 oktober 2008 uit tot
filevrije dag. Op de website en in het blad Kampioen riep de
ANWB automobilisten op om zich op die dag niet in de spits in het verkeer te begeven. Om dit doel te bereiken gaf de ANWB de volgende tips:
- Rij buiten de files om
- Werk een dag thuis
- Ga carpoolen
- Ga flexwerken
- Reis met het openbaar vervoer
Natuurlijk werd er verwacht dat er op deze dag nog steeds veel mensen wel met de
auto naar het werk zouden gaan, maar de ANWB stelde dat, wanneer 10% van de automobilisten op deze dag voor één van de alternatieven zou kiezen, er dan geen files in Nederland zouden staan.
Wat wilde de ANWB bereiken met dit initiatief?
De ANWB wilde aantonen dat er geen files in Nederland hoeven te staan, dat het fileprobleem opgelost kan worden wanneer slechts 10% van alle automobilisten in Nederland op een andere manier of een ander tijdstip reist dan zij normaalgesproken doen. De ANWB probeerde de
automobilist met deze actie te stimuleren de vaste reispatronen te doorbreken en werkgevers zover te krijgen dat zij thuiswerken, carpoolen en flexibele werktijden mogelijk zullen gaan maken.
Was de filevrije dag inderdaad een succes?
Op 9 oktober kopten de media dat er op deze "filevrije dag" nog meer ellende op de weg was dan normaalgesproken en de filevrije dag zou dus absoluut geen succes geweest zijn. Er bleken namelijk nog steeds files te staan op de Nederlandse wegen. Het is dan inderdaad lastig om van een succesvolle filevrije dag te spreken.
De uitslag van het onderzoek wat
TNO heeft gedaan naar het wel of niet succesvol zijn van deze filevrije dag liet echter wel degelijk een klein succesje zien. Er waren wel files in Nederland, dat viel niet te ontkennen, echter de files waren korter in lengte, begonnen later en waren eerder weer opgelost. Er stond in de spits 7% minder files dan normaal, de NS kon een toename van een reizigersaantal van 5% noteren. Vanwege dit resultaat noemt
TNO de filevrije dag zeker een succes. Vanzelfsprekend zou er om het fileprobleem op te lossen, structureel anders gewerkt en gereisd moeten worden door de werknemers in Nederland. Dit lijkt echter op dit moment nog een stap te ver voor Nederland, na 9 oktober was het aantal files gewoon weer zoals vanouds.