InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Een file zit in een klein hoekje!

Een file zit in een klein hoekje!

Een file zit in een klein hoekje! Elke dag hoor je telkens weer op de radio; File’s op de A… van … naar. Ons leek het interessant om te onderzoeken waardoor al die file’s ontstaan, en wat voor problemen het met zich meebrengt. We hielden ons bezig met de hoofdvraag: Waardoor wordt in Nederland het fileprobleem veroorzaakt, en op welke wijze kan het worden opgelost?

Files en fileproblemen

Een file is een rij wachtende voertuigen die langzaam rijden of heel soms stilstaan. Meestal is de snelheid toch nog 35 à 40 kilometer per uur. Ook sta je vaak niet langer dan een kwartier in de file. Maar dat houdt niet in dat files geen problemen geven.

Zo zijn de mainports (dat zijn de grootste en belangrijkste havens) slecht bereikbaar, doordat de wegen die er naartoe gaan verstopt zitten. Ook is je reistijd langer als je onderweg in een file staat. En bovendien hebben al die auto’s uitlaatgassen, dus is het ook nog eens slecht voor het milieu.

De file-top-twintig in Nederland!

Dit is zoals je ziet de file-top-twintig in Nederland. De meeste files vind je in West-Nederland, want daar zijn de steden bijna zonder uitzondering ontstaan als handelssteden, die het vooral moesten hebben van het bevaarbare water in de buurt. De meeste mensen werken ook in de buurt van de handelssteden. Door de mobiliteit heeft bijna ieder gezin twee auto’s, die worden gebruikt door de vader en moeder om naar hun werk te gaan. Dus iedere dag gaan er ongeveer twee auto’s per gezin op weg naar hun werk, en zoals je het al kunt denken zijn de files dan onmisbaar in zulke situaties.

Oplossingen?

Omdat het file probleem in Nederland best groot is, heeft de regering verschillende oplossingen bedacht. Ze hebben maatregelen voor bedrijven en voor de weggebruikers zelf. Hier komen een paar oplossingen, of ze al gebruikt worden, of ze goed werken, en een mening van ons.

CARPOOLEN

Als een autobezitter besluit om met iemand anders mee te rijden, verkleinen ze zo de file en besparen aardig wat geld. De carpoolers hebben minder brandstof- en andere autokosten en betalen minder parkeergeld. Het voordeel is door afspraken tussen carpoolers te verrekenen, maar ze kunnen ook bij hun werkgever langs die via een meerijdovereenkomst een kilometervergoeding van ong. 30 eurocent per kilometer geven. In ruil voor deze vergoeding levert de meerijdende passagier zijn reiskostenvergoeding in.

Er is ook nog een tweede belastingsregeling voor de carpoolers. Deze variant maakt het mogelijk voor de carpoolers om een belastingsvrije bonus boven op de vergoeding te krijgen. Deze prijs is afhankelijk van de afstand. Deze manier van het file probleem verkleinen is niet echt super populair omdat je je rijkostenvergoeding moet inleveren. Wij vinden het wel een goed idee, want je bespaart veel geld en het is ook veel gezelliger.

REKENINGRIJDEN

Voor 2 euro extra naar de stad. Alleen bij de 4 grote steden, alleen op werkdagen en alleen in de ochtendspits. Rekeningrijden moest zo voor een betere bereikbaarheid van de randstad zorgen, maar de maatregel is nooit in gebruik genomen. Eigenlijk zouden in 2001 camera’s en speciale poorten alle auto’s registreren en een bedrag van de chipkaart afboeken. Rekeningrijden is de elektronische vorm van tolheffing, maar het houdt de bestuurders niet tegen en zo voor een snellere doorstroming zorgen. Het extra bedrag dat de weggebruiker zou moeten betalen om via zo’n weg te rijden. Zou veel automobilisten afschrikken en zo het fileprobleem te verkleinen.

Maar door de vele tegenstanders zoals BOVAG en de ANWB is de regel nooit gebruikt. We vinden het zelf ook niet echt een goede regel, want als je geen andere keus hebt om een ‘rekeningroute’ te nemen moet je veel betalen en veel controleren of er wordt betaald.

BETAALSTROKEN

De tegenstanders van het rekeningrijden, zoals de BOVAG en de ANWB, zijn wel voor de maatregel van de betaalstrook. Een betaalstrook is een stuk weg waar automobilisten moeten betalen voor het gebruik van de weg. De automobilist heeft dan de keuze om ‘gratis’ in de file te gaan staan of tegen betaling vlot en snel naar hun bestemming te reizen. Deze regel bestaat al, want het is eigenlijk een tolweg. Wij vinden dit best een goede regel, maar als je de prijs te goedkoop maakt gaat iedereen langs die weg en ontstaat daar een file en als je de prijs de duur maakt rijdt er niemand overheen.

OPENBAAR VERVOER

Er zijn veel plannen om het openbaar vervoer te verbeteren. Je hebt de HSL (hoge snelheids lijn), de trein, de bus, de metro gewoon van alles. Maar als er om het fileprobleem gaat wordt er over het openbaar vervoer weinig tot niet gesproken. De kaartjes worden alleen maar duurder en daardoor stappen veel mensen de auto weer in. De uitbreiding van het openbaar vervoer is meer bedoeld om de groei van de mobiliteit op te vangen. We vinden dat er meer aan het openbaar vervoer gesleuteld moet worden, want de strippenkaart voor de bus is al ong. €6,- en de treinkaartjes worden alleen maar duurder.

TELEWERKEN

Wie een kantoorbaan heeft en thuis een computer, fax, telefoon en internet heeft, hoeft niet meer de deur uit en de file in omdat ze telewerken. In Nederland werken ongeveer 400000 telewerkers. De Directie Noord van Rijkswaterstaat geven het goede voorbeeld. In principe werken de telewerkers 2 dagen thuis of in een ‘satellietkantoor’. De andere 2 dagen moeten ze wel op het kantoor werken, om de band met collega’s niet te verliezen of om te vergaderen. Zestig telewerkers van Directie Noord rijden dankzij telewerken per week 5000 km minder.

DE SPITSSTROOK

Je hebt de reclame vast wel eens op tv gezien. Als de spitsstroken open zijn mag je er gebruik van maken. Zo wordt de weg groter en kan het meer auto’s kwijt. Het fileprobleem wordt zo een beetje verminderd. Wij vinden het een goede maatregel, want zo kunnen meer auto’s doorstromen en lost de file sneller op.

DRIP’S

De Dynamische Route-Informatie Panelen ofwel DRIP ’S geven informatie aan de automobilist over files. Ze zeggen waar de files zijn en hoe lang. Door deze borden weet de automobilist waar hij aan toe is en hij kan zo de file ontwijken zodat de file minder lang wordt. Dat is ook psychologisch erg belangrijk. Want de onzekerheid over de duur van de file zorgt voor erge irritatie.

Een file zit in een klein hoekje

Er zijn veel oorzaken voor files. Er zijn 2 echte hoofdoorzaken die meestal niet aan de automobilist zelf ligt. Hoofdoorzaak nr. 1 is de welvaart. Veel gezinnen kunnen een auto kopen en vaak zelfs 2 of meer. Vooral als de beide partners werken staat een 2e auto vaak op het verlanglijstje. Als ze een 2e auto hebben wordt die dan ook veel gebruikt. Van de 450000 Nederlanders die vaak in de file belanden heeft 42% een tweede auto en 28% heeft een partner die meer dan 25 uur in de week werkt.

Hoofdoorzaak nr. 2 is de manier waarop Nederland is ingericht. Er staan altijd veel files bij bruggen en tunnels, omdat er veel mensen door 1 tunnel moeten om de overkant te bereiken. Vooral de Coentunnel is een beruchte fileveroorzaker.
Er zijn ook nog andere oorzaken. 9% van de files worden veroorzaakt door wegwerkzaamheden, 15% door ongelukken, zoals botsingen en gekantelde vrachtwagens en in de overige gevallen door toenemende drukte, wegversmallingen, vermindering van de rijsnelheid en door slecht weer. Soms is er niet eens een oorzaak.

Conclusie

Het fileprobleem in Nederland wordt veroorzaakt door de welvaart, want er zijn steeds meer mensen die een tweede auto nemen, door de manier waarop Nederland is ingericht met bruggen en tunnels, door wegwerkzaamheden, door ongelukken zoals botsingen en gekantelde vrachtwagens, toenemende drukte, wegversmallingen, vermindering van de rijsnelheid en slecht weer. De regering probeert het probleem op te lossen door reclame te maken voor carpoolen, rekeningrijden(dat is niet in gebruik), betaalstroken, door uitbreiding van het openbaar vervoer, door steeds meer mensen met een computer met internet, fax en telefoon te laten telewerken, door spitsstroken te laten aanleggen en door Dynamische Route-Informatie Panelen(DRIP’s). Helaas is het fileprobleem nog steeds niet opgelost en staan er dagelijks vele files, vooral bij de randstad en in de spits.
© 2009 - 2019 Dvdbogart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Filevrije dag, wel of geen succes?Filevrije dag, wel of geen succes?Op 9 oktober 2008 heeft de ANWB de eerst filevrije dag georganiseerd. De bedoeling was om Nederland op deze dag filevrij…
File… Ik zit weer in de file…Het fileprobleem dateert niet van gisteren en manifesteert zich meer en meer. Vroeg of laat zitten de wegen van ‘s morge…
Fileproblemen in NederlandDe issue files wordt een steeds groter onderwerp in Nederland. Steeds meer autobanen worden er aangelegd om het probleem…
5 Tips om het fileleed te verminderen5 Tips om het fileleed te verminderenVeel automobilisten ergeren zich aan hun dagelijkse files. Files nemen veel tijd in beslag en tijd is nou eenmaal kostba…
U-borden, de weg naar uit uitwijkroutesU-borden! Steeds vaker zie je deze borden langs de weg verschijnen. Al deze borden worden bevestigd aan reeds bestaande…

Reageer op het artikel "Een file zit in een klein hoekje!"

Reactie

Gerritseric (infoteur), 04-07-2009 09:44 #1
Leuk artikels, jongens!
Ik denk vaak: Is het fileprobleem niet op te lossen door:
1. Alle in- en uitvoegstroken dubbeldeks maken (eentje bovengronds en eentje ondergronds).
2. Alle bruggen dubbeldeks maken.

Het zal wel gigantisch duur zijn, en landschap-vervuilend.

Groetjes
Enrico

Infoteur: Dvdbogart
Gepubliceerd: 03-07-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 1
Schrijf mee!