Advisering, montage en demontage van torenkranen
Bij veel grote bouwwerken wordt gebruik gemaakt van torenkranen. Het adviseren in deze kranen, het monteren en demonteren van deze kranen en het bedienen van deze kranen is een vak apart, of eigenlijk 3.Algemeen
Torenkranen zijn er in vele soorten en maten. Een aantal verschillende merken die veel worden gebruikt zijn:- Liebherr
- Comodill
- Potain
- Wilbert
- Wolff
De torenkranen zijn er in verschillende zwaartes. Hoe zwaar een kraan is kun je zien in de typenaam van de kraan.
Bijvoorbeeld: Liebherr 280ECH12
- Deze kraan kan maximaal 12 ton tillen en heeft een last moment van 280tonmeter.
- Dit lastmoment geeft aan tot op welke afstand de kraan die 12 ton maximaal kan hebben.
- afstand(m) x gewicht (t) = lastmoment (tm)
Opstelling
Een torenkraan kan op verschillende manieren worden opgesteld:
- op een poer
- op een onderwagen stationair
- op een onderwagen railrijdend
Er zijn ook mobiele torenkranen, voorbeelden hiervan zijn een torenkraan op rupsen en de uitvouwbare torenkranen.
De advisering
Om een goed advies te kunnen geven over welke kraan nodig is moeten er een aantal gegevens over het bouwwerk bekend zijn:[OLIST]wat is de maximale afstand die de torenkraan moet kunnen bereiken
op welke afstand welk gewicht getild moet worden
de ruimte om de torenkraan op te stellen
de tijd dat de kraan nodig is op het bouwwerk.[/OLIST]
Uit punt 1 kan de benodigde gieklengte van een kraan worden afgeleid. De beschikbare gieklengtes verschillen per merk torenkraan. Hoe zwaar de torenkraan moet zijn die nodig is komt naar voeren uit punt 1 en 2. Hoeveel een torenkraan op een bepaald punt nog kan tillen is mede afhankelijk van de gieklengte van de kraan. De punten 3 en 4 zeggen wat over hoe de kraan moet worden opgesteld. Voor een kort durend bouwwerk (korter dan 9 maanden) kan het verstandig zijn om de torenkraan op een onderwagen op een randbalk op te stellen, omdat hiervoor minder in de ondergrond gedaan hoeft te worden. De uiteindelijke kosten komen dan lager uit. Als er echter geen ruimte is om een onderwagen neer te zetten kan het zijn dat de kraan toch op een poer moet worden opgesteld. Een poer is een betonblok in de grond waar de kraan met zijn voeten in staat.
Wat er allemaal in de ondergrond gedaan moet worden voor de kraan wordt voor opstelling door een constructeur berekend.
Deze berekend dan bv hoe groot de poer moet zijn of hoe de randbalk eruit moet zien. Maar ook bij opstelling op rail of bij een mobiele torenkraan moet er goed gekeken worden naar de ondergrond waar de kraan op komt.
Ook wordt er bij de advisering al gekeken naar hoe de torenkraan gemonteerd en gedemonteerd moet worden. Er wordt dan gekeken naar waarvandaan de kraan moet worden gemonteerd en gedemonteerd. Dit is belangrijk voor de mobiele kraan die nodig is. Ook wordt er gekeken of er voldoende plaats is voor het uitleggen van de giek van de kraan.