Digitale tachograaf
De digitale tachograaf. Elke vrachtwagen is voorzien van een tachograaf. De oude type wagens hebben nog de oude ronde papieren schijven die je achter de snelheidsmeter moet plaatsen. Maar de nieuwe vrachtwagens hebben de digitale tachograaf. Voor deze heb je een persoonlijke chauffeurspas nodig die alles registreert. Je bent daarom ook verplicht deze pas te gebruiken in de tachograaf.
Aanvragen chauffeurspas
Heb je nog geen chauffeurspas dan mag je niet op een vrachtwagen rijden met een digitale tachograaf. Je zou de pas dan moeten aanvragen bij het gemeentekantoor van je woonplaats, of het kan aangevraagd worden via je werkgever. De chauffeurspas word afgegeven door de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Het afhalen van de chauffeurspas, ook wel bestuurderskaar genoemd, moet wel op het gemeentekantoor gebeuren. Hier krijg je een paar weken later een oproep voor.
Persoonlijk
De Chauffeurspas is een persoonlijke kaart, niemand anders mag dus rijden met de gegevens van jou kaart. Let daar goed op want als dit wel gebeurd dan ben je strafbaar.
Hoe ziet de chauffeurspas er uit?
De pas heeft de grote van het bekende bankpasje. Op de voorkant staat je pasfoto afgedrukt met je handtekening, naam, geboortedatum en rijbewijsnummer. Verder staat de datum van afgifte en de datum wanneer hij verloopt erop. De chauffeurspas is 5 jaar geldig. Let er wel goed op dat hij op tijd verlengt word, want het duurt even voor je de nieuwe binnen krijgt. Op de achterkant zit een chip waar de tachograafgegevens op komen te staan.
Wat doet de digitale tachograaf?
De tachograaf heeft de grote van een autoradio. Deze bewaard de rij en rust en werktijden. Ook de rijsnelheden worden hier op weergegeven en opgeslagen. Omdat de tachograaf wereldwijd gebruikt word is afgesproken dat de tijdregistratie in UTC-tijd word weergegeven. De gegevens van de dag komen ook op de chauffeurspas te staan die men aan het begin van de werkdag in de tachograaf heeft gestoken. Deze pas moet men minimaal 1 keer in de 3 weken uitlezen bij de werkgever of thuisbasis. Dit zal in de meeste gevallen bij de werkgever gebeuren. Er word dan een soort USB-stick in de tachograaf gestoken en alle gegevens kunnen er dan uit gehaald worden. Deze gegevens doet de werkgever in zijn computer. Dit is voor een eventuele controle door de verkeersinspectie. Aan het einde van de dag kan je een printje uit de tachograaf draaien met de gegevens van die dag. Dit kun je doen als je ook nog op een auto rijd met een oude tachograaf. Je moet namelijk bij controle laten zien wat de rij en rusttijden zijn van de afgelopen 3 weken.
Nog enkele tips:
- Na stroomuitval: Vergeet niet de tachograaf te laten (her)keuren. Stroomuitval wordt in data gezien als fraude.
- Reserve rolletjes: Zorg dat je altijd een reserve printrolletje bij je hebt, dit is verplicht. De boete voor geen reserve rolletje bedraagt 220 euro.
- Tachograaf defect: Als de tachograaf onder het rijden defect gaat dan moet men op de achterkant van het printpapiertje de tijdregistratie bijhouden van die dag. En de tachograaf moet dan binnen 7 dagen in Nederland gerepareerd worden.