InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Taxiís, rittarieven en chauffeurs

Taxiís, rittarieven en chauffeurs

Taxiís, rittarieven en chauffeurs Taxiís zijn in Nederland heel vaak personenautoís van het merk Mercedes met als populaire kleur zwart of donkerblauw maar ook wel de opvallende kleur geel. Belangrijk is dat een taxi voldoende ruimte heeft voor de passagiers wat vooral geldt als het om meer dan één passagier gaat. De achterbank moet dan voldoende beenruimte bieden om comfortabel te kunnen reizen. Lang niet alle modellen personenautoís zijn daarom geschikt als taxi omdat heel veel personenautoís eigenlijk vooral lijken te zijn ontworpen voor een echtpaar voorin en kinderen met kortere benen achterin.

Mercedes populair als merk voor taxiís

Mercedes biedt op het gebied van beenruimte in het algemeen meer comfort zoals ook rijcomfort. Ook in landen als België en Duitsland zijn Mercedessen erg populair als taxi terwijl in Frankrijk meer autoís van Franse makelij worden ingezet. Italië houdt het ook meestal bij merken die in dat land worden geproduceerd zoals Alfa Romeo, Fiat en Lancia. Scandinavische taxibedrijven kiezen naast Mercedes ook vaak voor Volkswagen Passat en Volvo.

Taxiís niet alleen model personenauto's

Maar het zijn niet alleen personenautoís die in aanmerking komen als taxi. Afhankelijk van het soort vervoer worden ook busje ingezet of autoís die zijn ingericht voor het vervoer van rolstoelen. Voor speciaal vervoer worden ook wel limousines gebruikt met luxe voorzieningen die ook geschikt zijn voor vervoer van meer dan vier personen. Naast taxiís die ingezet worden als zogenaamde straattaxi voor op de openbare weg bestaan er ook andere taxiís zoals:
  • Fietstaxiís
  • Helitaxiís
  • Motortaxiís
  • Paard en wagen taxiís
  • Riksja-taxiís
  • Scootertaxiís
  • Tuk Tuk
  • Watertaxiís

Herkenbaarheid van taxiís met soms kleur geel

Een auto of busje dat dienst doet als taxi voert verplicht lichtblauwe kentekenplaten wat ook een herkenning betekent voor het publiek. Veel taxiís zijn echter een soort rijdende reclameborden waarbij met grote letters en logoís de functie van het voertuig wordt aangegeven. Een ander herkenningspunt is een bordje dat zich op het dak bevindt in (meestal) de kleur geel met daarop de tekst taxi. Londen en andere grote Britse steden kennen een speciaal door Austin voor het doel gebouwde taxi met een opvallend uiterlijk genaamd Black Cab.

Taxitarieven en concurrentie

Straattaxiís hebben een verplicht ingebouwde taxameter. Dat apparaatje is geijkt en wordt jaarlijks gekeurd. Het geeft de prijs van de rit aan. Die prijs is gebaseerd op drie onderdelen:
  1. Starttarief
  2. Kilometertarief
  3. Tijdstarief.

Voor elk van de onderdelen geldt een door het ministerie van Verkeer en Waterstaat vastgesteld maximaal bedrag. De onderlinge verschillen van de tarieven van de taxibedrijven ontstaan door lagere bedragen te berekenen dan de maximaal vastgestelde waardoor een concurrentiepositie ontstaat. Bij aanvang van elke taxirit dient de taximeter te worden ingesteld. Dit is ook het geval indien tevoren een vaste ritprijs is afgesproken. De klant kan dan aan het eind van die rit zien of de vaste ritprijs wel, zoals de bedoeling, lager is dan die de taxameter aangeeft. Bij contractvervoer geldt een uitzondering en hoeft de taxameter niet te worden ingeschakeld.

Diploma voor chauffeurs

Beginnende taxichauffeurs zijn verplicht om een diploma te halen met als examenonderdelen
Het onderdeel stratenkennis is overigens minder belangrijk omdat met navigatieapparatuur wordt gewerkt.

Chauffeurspas

Met het behaalde diploma, een bewijs van goed gedrag en een geneeskundige verklaring kan bij het IVW een chauffeurspas worden aangevraagd. Pas als die in het bezit is mag een taxichauffeur rijden. Maar tussen het aanvragen en in het bezig krijgen van een chauffeurspas kan een lange tijd zitten. Nieuwe chauffeurs mogen dan echter toch rijden als zij in het bezit zijn van een IVW-(getuig)brief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Taxi_(vervoer)
  • http://www.rentautobus.com/nl/taxibedrijven-straattaxis/item1298
  • http://www.pianoo.nl/praktijk-tools/markten/contractvervoer

Reageer op het artikel "Taxiís, rittarieven en chauffeurs"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Personenvervoer
Schrijf mee!