InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Taxivervoer uitgebouwd tot grote vervoersorganisaties

Taxivervoer uitgebouwd tot grote vervoersorganisaties

Taxivervoer uitgebouwd tot grote vervoersorganisaties De term taxi verwijst naar het Griekse taxis dat betaling betekent. Hoewel de meesten bij het woord taxi in eerste instantie aan een auto met blauw nummerbord denken is er uiteraard wel sprake van betaling op het moment dat een rit in zo’n auto is gemaakt. De taxibranche is overigens een branche die regelmatig stof doet opwaaien maar wat de ritprijs van gerenommeerde bedrijven betreft is er tegenwoordig duidelijkheid voor de klant vanwege een verplicht taxitariefsysteem.

Taxivervoer van ontstaan tot nu

Vanaf het ontstaan van de taxibranche, in het begin van de twintigste eeuw, is die branche in Nederland in zo’n honderd jaar uitgebouwd tot meer dan 25.000 taxivoertuigen en ongeveer 40.000 chauffeurs werkzaam in de branche.

Soorten vervoer

Onder taxivervoer wordt in eerste instantie een rit van A naar B verstaan waarbij iemand een taxi oproept, instapt, naar B rijdt, afrekent en weer uitstapt. De plaats A is heel vaak de woonplaats met huisadres en de plaats B kan alles zijn waar iemand naar toe wil. Uiteraard is het omgekeerde het geval bij een terugrit naar huis. Maar door veel vervoersuitbreiding in de loop van de jaren worden onder taxivervoer ook diverse andere soorten vervoer gerekend zoals:

AWBZ-vervoer

Hiertoe wordt vervoer gerekend in het kader van de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) dat niet onder de zorgverzekering valt. Bij de AWBZ gaat het om zorg die hoge kosten met zich meebrengt en langdurig is.

Leerlingenvervoer

Leerlingenvervoer betreft vooral vervoer van kinderen die door hun handicap niet met openbaar vervoer kunnen reizen en naar speciaal onderwijs gaan. Of een kind in aanmerking komt voor leerlingenvervoer wordt bepaald door de gemeente.

Regiotaxi

Bij deze vervoersvorm hebben taxibussen de rol van het openbaar vervoer overgenomen.

Regulier taxivervoer

Deze vervoersvorm wordt ook wel straattaxi genoemd en betreft vervoer van A naar B van één tot meestal maximaal 4 personen waarbij contant wordt afgerekend. Het oproepen van een straattaxi gebeurt dikwijls telefonisch. Andere manieren om gebruik te maken van een dergelijke taxi is door er een op te zoeken op een standplaats voor taxi’s zoals die zich vaak bevinden bij stations. Minder gebruikelijk in Nederland, maar wel soms toegepast, is een taxi op straat aanhouden door een hand op te steken wat in veel andere landen de meest voorkomende manier is.

Schipholtaxi

Taxibedrijven kennen vaak speciale regelingen voor vervoer naar een luchthaven. Ritten vallen dan goedkoper uit dan een rit in het kader van regulier taxivervoer. Dikwijls is hierbij ook sprake van vervoer van meer personen wat de kostprijs gunstig kan beïnvloeden.

Valys-vervoer

Deze vervoersvorm is bestemd voor reizigers met een mobiliteitsbeperking en bedoeld voor afstanden verder dan 5 OV-zones vanaf het woonadres. Op die manier kan voor een aantrekkelijk tarief bijvoorbeeld familie verder weg worden bezocht.

WIA-vervoer

Van WIA-vervoer kunnen gehandicapten en gedeeltelijk arbeidsongeschikten gebruik maken voor vervoer van huis naar werk en omgekeerd.

WMO-vervoer

Dit vervoer geldt voor ouderen voor kortere afstanden dan degenen die met Valys-vervoer reizen.

Zittend ziekenvervoer

Zittend ziekenvervoer is bedoeld voor vier soorten patiënten die zittend naar een ziekenhuis of behandelcentrum worden vervoerd. In aanmerking daarvoor komen patiënten voor: 1. nierdialysebehandeling, 2. radiotherapiebehandeling of chemotherapiebehandeling, 3. blind of slechtziend en 4. afhankelijk van een rolstoel.

Zonetaxi

Met een zonetaxi kan van en naar tweehonderd Nederlandse stations worden gereden. Er bestaan drie prijszones namelijk tot twee kilometer, tot vier kilometer en tot zes kilometer. Het systeem is in de plaats gekomen van de vroegere treintaxi’s.

Speciale diensten

Niet alle taxibedrijven leveren al deze diensten maar de grotere bedrijven zijn er meestal wel voor ingericht. Daarnaast zijn er bedrijven die ook speciaal zijn ingesteld op rouwvervoer en trouwvervoer. Ook zijn er bedrijven die chauffeursdiensten leveren waarbij een chauffeur ingehuurd kan worden om een eigen auto te besturen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost een taxi?Nederland is niet één van de goedkoopste landen om een taxi te nemen. De overheid stelt de prijzen niet vast, dat doet n…
Het organiseren van een schoolreisHet organiseren van een schoolreisEr komt veel kijken bij het organiseren van een schoolreis. Zo moet er een geschikte bestemming gevonden worden, vervoer…
Wet Maatschappelijke OndersteuningBij uw gemeente kunt u terecht voor een aanvraag voor een individuele voorziening vanuit de ‘Wet Maatschappelijke Onders…
Kind naar speciaal onderwijsAls speciaal (basis)onderwijs de aangewezen plek is voor een kind roept dat gemengde gevoelens op bij ouders. Iedere oud…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Taxi_(vervoer)
  • http://www.rentautobus.com/nl/taxibedrijven-straattaxis/item1298
  • http://www.pianoo.nl/praktijk-tools/markten/contractvervoer

Reageer op het artikel "Taxivervoer uitgebouwd tot grote vervoersorganisaties"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-03-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Personenvervoer
Schrijf mee!