InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Tips voor als je net je rijbewijs hebt

Tips voor als je net je rijbewijs hebt

Tips voor als je net je rijbewijs hebt Hoera, je bent eindelijk geslaagd voor je rijbewijs en nu mag je eindelijk zelf de weg op! Hartstikke leuk natuurlijk, maar voor velen ook erg spannend of eng. Er zit nu namelijk niemand meer naast je die ook voor jou oplet en die in kan grijpen als het nodig is. Hieronder vind je tips om zo snel mogelijk zelfverzekerd auto te rijden als je net je rijbewijs hebt gehaald.

Wie neem je mee?

Bepaal eerst of je iemand naast je wilt hebben als je de eerste keren zelf achter het stuur kruipt. Iedereen is anders. De één zal heel zenuwachtig worden van iemand die constant op zit te letten en het zelf misschien ook wel een beetje spannend vindt, de ander vind het juist heel fijn dat er iemand meerijdt.

Als je hebt besloten om iemand mee te laten rijden, moet je natuurlijk ook bepalen wie er dan mee rijdt. Zo kan het zijn dat je bijvoorbeeld liever niet je vader naast je wilt hebben, omdat hij al snel commentaar zal leveren op je rijgedrag, maar zit je moeder rustig naast je en geeft ze af en toe kleine aanwijzingen. Zorg in ieder geval dat je niemand mee laat rijden waar je zenuwachtig van kan worden. Het is natuurlijk hartstikke leuk om met de auto met een vriend of vriendin op stap te gaan (of een groepje), maar bedenk wel dat zij je misschien een beetje kunnen plagen door constant te gillen hoe eng ze het wel niet vinden. Bedenk je goed of je hier tegen kunt, of spreek van tevoren af dat je geen commentaar of hysterische taferelen in de auto wilt.

Muziek aan of uit?

Wat voor invloed heeft muziek op jouw rijgedrag? Let je minder op als je meezingt met je favoriete liedje, ga je harder rijden bij snelle muziek of zorgt muziek juist voor meer ontspanning in de auto? Als je tijdens je rijlessen altijd de radio hebt aangehad, weet je natuurlijk al hoe jouw rijgedrag is met muziek aan. Als dit niet zo is, moet je hier achter zien te komen. Bij de één helpt het heel erg als zijn of haar favoriete cd of radiozender aan staat, de ander kan zich beter concentreren met stilte om zich heen. Hier moet iedereen voor zich achter zien te komen, maar mijn tip is wel, om de muziek nooit heel hard aan te zetten, óók niet als je favoriete liedje voorbij komt. Zeker als je net je rijbewijs hebt, is het erg belangrijk om je goed te kunnen concentreren op het verkeer. Je moet nu zelf alle mogelijke gevaren en situaties zelf op tijd kunnen zien en op kunnen lossen en daarvoor moet je helemaal gefocust zijn op het verkeer. Ga dus ook niet teveel kletsen met je eventuele bijrijder. Een beetje kletsen kan natuurlijk wel, maar zorg dat je je kan blijven concentreren op het verkeer.

Raak niet in paniek!

Je hoort het mensen vaak zeggen: Als je je rijbewijs hebt, leer je pas écht rijden!, en dat is ook zo. In het begin is alles moeilijk. Zo zal het zeker voorkomen dat de motor uitslaat als je net weg wilt rijden bij een stoplicht, dat je per ongeluk verkeerd schakelt of dat het niet in 1 keer lukt om recht te (file)parkeren. Tijdens je rijlessen kon je nog als excuus hebben dat er een L op het dak van de auto stond, nu heb je dat natuurlijk niet meer.

De tip is om proberen niet in paniek te raken. Iedereen die in een auto rijdt heeft ooit een keer net zijn rijbewijs gehaald en heeft ook voor de eerste keer zelf alles moeten doen. Als de motor uitslaat, start je de motor opnieuw en probeer je rustig weg te rijden. Je hoeft niet meteen snel op te kunnen trekken. Toen je leerde lopen kon je immers ook niet meteen rennen en toen je leerde fietsen begon je ook met zijwieltjes. Beginnen er mensen achter je te toeteren? Laat ze dan gewoon lekker toeteren en bedenk je dat deze mensen ook allemaal ooit hetzelfde probleem hebben gehad.

Een andere tip is om te oefenen en te blijven proberen. Geef niet op als het fileparkeren niet in één of twee keer lukt. Misschien moet je er wel vijf of tien keer over doen. Motiveer jezelf door tegen jezelf te zeggen dat het moet lukken! Geef voorbijkomende autos de ruimte om langs je heen te rijden en probeer het daarna weer opnieuw.

Schakel je verkeerd? Het komt iedereen wel eens voor dat hij of zij per ongeluk bijvoorbeeld van zn 3 naar zn 2 schakelt in plaats van naar zijn 4. Dit kan gebeuren en de auto zal er niet meteen van over de kop slaan. Probeer rustig na te denken wat je moet doen. Ga eventueel wat langzamer rijden als het mogelijk is en schakel terug naar je vorige versnelling en probeer het opnieuw of schakel naar zn neutraal en probeer dan naar de goede versnelling te schakelen.

Laat je niet opjagen

Probeer alles op je eigen tempo te doen en laat je niet opjagen door andere bestuurders. Probeer je niet druk te maken om bumperklevers. Jij wilt geen bekeuring voor te hard rijden, dus je blijft je houden aan de maximum snelheid. Dat een ander dat misschien wel wilt, is niet jouw probleem.

Ook als je nog niet zo snel op kunt trekken, maakt dat helemaal niet uit. Die paar seconden dat de bestuurders achter je later op hun bestemming zijn, maken niks uit. Als dit wel wat uitmaakt, is het hun eigen verantwoordelijkheid en hadden ze eerder moeten vertrekken.

Ga oefenen op een rustige plek

Vind je het echt heel eng om zelf te gaan rijden? Vraag dan of iemand met je naar een rustige plek, bijvoorbeeld een industrieterrein of een lege parkeerplaats, wilt rijden en ga daar oefenen. Hier kan je rustig oefenen met wegrijden, schakelen, parkeren en andere dingen. Als je na het oefenen helemaal vertrouwt bent met de auto, kan je echt zelf de weg op!

Met deze tips kun je zo snel zelfverzekerd autorijden. Nog één laatste tip, en misschien ook wel de belangrijkste: Blijf rijden! Zeker als je net je rijbewijs hebt, is het belangrijk om zo veel mogelijk te rijden. Als je van het begin af aan al weinig rijdt, komt dit niet ten goede aan je zelfverzekerdheid. Door veel zelf te rijden, leer je het beste te rijden. Ook als je dingen niet durft: probeer het gewoon! Het zou zonde zijn als je jarenlang de snelweg niet op gaat, omdat je niet durft in te voegen.

Veel plezier met het autorijden; je kan het!
Gerelateerde artikelen
Je rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijdenJe rijbewijs halen voor je 18 jaar bent: begeleid autorijdenVanaf 1 november 2011 is het bij wijze van proef mogelijk dat jongeren die 16,5 jaar oud zijn, rijles nemen. Praktijkles…
Je rijbewijs halen op je 17eJe rijbewijs halen op je 17eVanaf 1 november 2011 heb je de mogelijkheid om op je 17e te beschikken over een rijbewijs. Als je 16 bent kun je al beg…
Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenRijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenJe rijbewijs halen zodra je 17 wordt kan vanaf november 2011.Rijlessen nemen en theorie examen doen mag al eerder gedaan…
Het rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenHet rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenWat zijn de eisen voor het behalen van een rijbewijs, van het rijbewijs AM tot en met het rijbewijs DE. Voor het besture…

Reageer op het artikel "Tips voor als je net je rijbewijs hebt"

Reacties

Iris, 03-07-2016 23:04 #3
Hallo,

Ik heb ook pas mijn rijbewijs in the pocket. En ik vroeg me af of jullie weten waar je zo'n sticker kunt kopen voor op je achterruit waarop staat 'beginnend bestuurder' of iets in die trant. Ik ga namelijk donderdag mijn auto ophalen en dat is een stukje rijden. Dan vind ik het wel handig als ze bij het stoplicht zien waarom ik als het groen wordt blijf staan! Haha

Maxime, 10-04-2014 22:33 #2
Hoi, Goede tips! Maar ik had ze al genoteerd ;)
ik was op zoek naar antwoorden over auto's. Heb net vorige week mijn rijbewijs gehaald (jawel, op dinsdag 1 april) en sinds maandag mijn pasje in mijn zak! En nu wissel ik tussen de 2 auto's hier. Ik word er echt gestoord van, ze werken allebei net ff anders, en ik kan steeds weer alles goed zetten op mijn korte pootjes! aarggh! van mijn broer moet ik blijven wisselen om meerdere auto's te kunnen rijden, maar ik wil eerst gewoon wennen aan het ALLEEN rijden in 1 en dezelfde auto wat is wijsheid?

Brenda, 30-05-2013 12:02 #1
Heel erg bedankt voor deze tips! Het helpt echt :)

Infoteur: Mirjamsel
Laatste update: 05-07-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 3
Schrijf mee!