InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Uitrit of inrit - Herkennen en de verkeersregels

Uitrit of inrit - Herkennen en de verkeersregels

Uitrit of inrit - Herkennen en de verkeersregels Bij het inrijden van een inrit of bij het uitrijden van een uitrit geldt de regel dat je als bestuurder al het overige verkeer voor moet laten gaan. Er bestaan richtlijnen hoe de wegbeheerder (de gemeente, de provincie of het rijk) inritten of uitritten zou aan moeten leggen. Dit is van belang om de inrit of uitrit herkenbaar te maken, zodat de regels van voorrang verlenen of voor laten gaan voor de weggebruiker duidelijk zijn en de verkeersveiligheid hiermee wordt bevordert. Daar waar in de tekst inrit staat kan ook uitrit gelezen worden.

Oude definitie Uitrit - Inrit

Een uitrit is een uitgang naar een gebouw of een besloten erf. Een uitgang, door middel van een verlaagd trottoir of een verlaagde trottoirband, vormt eveneens een uitrit. In het RVV 1990 komt nu géén definitie van een uitrit meer voor, omdat dit in de praktijk te veel verwarring gaf en deze vorm van een wegconstructie tegenwoordig breder wordt toegepast. (denk aan vele erven en bepaalde kruispunten in woongebieden). De foto's in het artikel geven je een aantal voorbeelden van uitritconstructies, zowel goed als foutief uitgevoerd/aangelegd.

Verkeersregels die van belang zijn bij inritten en uitritten

Artikel 54 RVV 1990

Dit artikel stelt dat bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, het overige verkeer voor moeten laten gaan. Het overige verkeer houdt in dat je ook voetgangers voor moet laten gaan. Dit is dan ook de reden dat er niet over voorrang gesproken wordt, maar over voor laten gaan. Voorrang geldt namelijk alleen tussen bestuurders onderling.
Bijzondere manoeuvres zijn:
  • Wegrijden.
  • Achteruit rijden.
  • Uit een uitrit de weg oprijden.
  • Van een weg een inrit oprijden.
  • Keren.
  • Van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden.
  • Van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden.
  • Van rijstrook wisselen.

Voorrang is: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen.

Verkeer is: alle weggebruikers, alle weggebruikers zijn

Voetgangers, fietsers, bromfietsers, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, bestuurders van een motorvoertuig of tram, ruiters, geleiders van rij- en trekdieren of vee en bestuurders van een bespannen of onbespannen wagen.

Voor het parkeren van een voertuig voor uitritten is Artikel 24 van het RVV nog van belang. In dit artikel staat onder andere dat een bestuurder zijn auto niet mag parkeren voor een inrit of een uitrit. Het maakt dus in principe niet uit of het je eigen uitrit is, of de uitrit van een ander.

Belang van de constructie en herkenbaarheid van Uitritten en Inritten

Het is van belang door middel van de aanleg/constructie van een uitrit of inrit deze duidelijk te onderscheiden van:
  • Kruispunten van gelijke orde, waar bestuurders van rechts voorrang verleend moet worden, en
  • kruispunten waar de voorrang door middel van verkeerstekens is geregeld.

Binnen het gebruiksdoel kun je twee uitritconstructies onderscheiden

  • Door het bestemmingsdoel bepaald.
  • Door de constructie bepaald.
Bij het bestemmingsdoel moet je denken aan inritten bij woonhuizen, garageboxen of bedrijven, terwijl in de overige situaties op de weg de inrit door middel van de wegconstructie/wijze van aanleggen duidelijkheid (zou) moet geven.

Voor elk van deze constructies gelden richtlijnen die de duidelijkheid en verkeersveiligheid moeten bevorderen. Dat de aanleg van inritten en uitritten niet altijd uniform zijn en als zodanig soms moeilijk herkenbaar voor de weggebruiker, maakt dat de tussenkomst van de rechter in bepaalde gevallen duidelijkheid moet geven.

Aanbevelingen kenmerken van uitritconstructies

Aanbevelingen en kenmerken van een uitritconstructie op de doorgaande weg

  • Het trottoir (of fietspad) langs de doorgaande weg loopt op nagenoeg dezelfde hoogte, in dezelfde kleur en structuur door over de aansluitende weg (foto 6)
  • Het hoogteverschil wordt overwonnen met zogenaamde inritblokken (foto 3 en 4)
  • Een goed uitgevoerde uitrit moet aan beide zijden als uitrit herkenbaar zijn (foto 3 en 4)

Aanbevelingen en kenmerken van een uitritconstructie bij bedrijfsterreinen

  • Toepassen van verharding van de uitrit, die duidelijk verschilt van de kleur en het toegepaste bestratingsmateriaal van de doorgaande weg.
  • Het aanbrengen van hekken en poorten rondom het bedrijfsterrein.
  • Het plaatsen van schampblokken aan weerszijden van de uitrit.
  • Een doorgaande, verlaagde trottoirband.

Voorbeelden uitritconstructies met een bestemmingsdoel

Klik op de foto's voor een vergroting

1. Uitrit bij een woonhuis1. Uitrit bij een woonhuis
2. Uitrit bij een bedrijfspand2. Uitrit bij een bedrijfspand

Voorbeelden uitritconstructies door de constructie

3. 3.
4. 4.

Voorbeelden fout of onduidelijk uitgevoerde uitritconstructies

5. Voorrangskruispunt5. Voorrangskruispunt
6. Uitrit in een woonwijk6. Uitrit in een woonwijk

5. Dit betreft een voorrangskruispunt door plaatsing van verkeersbord B6 en aanbrengen van haaientanden.
6. Moeilijk waarneembaar als uitrit, inritblokken ontbreken, speciaal bij slecht regenachtig weer verwarrend.

Bekijk de situatie voor het totaalbeeld eventueel in Google Maps

  • Foto 1: Badhoevedorp, Kamerlingh Onneslaan
  • Foto 2: Hoofddorp, Bedrijventerrein, Parellaan
  • Foto 3: Badhoevedorp, Sloterweg - Havikstraat
  • Foto 4: Hoofddorp, Burg. Pabstlaan - Broekermeerstraat
  • Foto 5: Hoofddorp, Waddenweg - Lauwers
  • Foto 6: Hoofddorp, Wittenburg - Vinkenburg
© 2010 - 2017 Jvd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeer - Verkeersregels - WegenverkeersWetVerkeersregels - WegenVerkeerswet. Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW ken…
Theorie voor het rijbewijs - Theorie voor gevorderdenTheorie voor het rijbewijs - Theorie voor gevorderdenVerkeerstheorie voor gevorderden. Voor het behalen van de diverse rijbewijzen moet je eerst een theorie-examen afleggen.…
Verkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en Verlichting voor FietsersVerkeersregels en de verplichte verlichting voor fietsers. Voor de meeste deelnemers aan het verkeer gelden in grote lij…
Autorijles - Kruispunt herkennen en voorrang verlenenAutorijles - Kruispunt herkennen en voorrang verlenenHerken kruispunten bij het naderen en pas de juiste manier van kijken toe. Een kruispunt is een kruising of splitsing va…
Voorrang verlenen of voor laten gaan op kruispunt en VOPVoorrang verlenen of voor laten gaan op kruispunt en VOPWanneer verleen je voorrang en wanneer laat je voor gaan bij deelname aan het verkeer? Bij het verlenen van voorrang moe…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl
  • Google Maps
  • CROW
  • RVV
  • WvW

Reageer op het artikel "Uitrit of inrit - Herkennen en de verkeersregels"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Tjabringa, 03-10-2017 18:41 #14
Mag een gemeente aan de doorgaande weg een bord plaatsen dat aangeeft dat verkeer van rechts (in dit geval de uitrit van het gemeentehuis) voorrang heeft? Reactie infoteur, 04-10-2017
Beste Tjabringa,

Als de uitrit duidelijk is aangelegd en goed herkenbaar/zichtbaar is voor bestuurders, is dit niet gebruikelijk. Ik ken de locatie niet, maar is de herkenbaarheid ter plekke het probleem? Is het daadwerkelijk een uitrit? Voorts mag dit wel; verkeerstekens (het verkeersbord) gaan voor de verkeersregels.
Alhoewel bestuurders van rechts toch al voorrang dient te worden verleend, vermoed ik dat het bord geplaatst is om extra duidelijkheid te creëren?

Mvg - Sjaak

I. Viazcan, 21-08-2017 09:28 #13
Beste,
Voor een in of uitrit mag niet geparkeerd worden. Dat is voor iedereen* bekend.
Maar welke zijn de regels als: in plaats van een auto onze buren zetten hun containers elke keer voor mij garage?
Als ik goed begrijp een in of uitrit moet niet geblokkeerd worden toch?
Mvg Reactie infoteur, 22-08-2017
Beste Viazcan,

Ik kom in een later stadium nog op je vraag terug. Er wordt in het RVV namelijk niet gesproken over het blokkeren van een uitrit, maar slechts over het parkeren van een voertuig. Zal de regelgeving er nog even op na kijken.

Mvg - Sjaak

A. Stouthart, 22-06-2017 23:46 #12
Mag ik voor mijn eigen oprit een aanhanger neerzetten wegens verbouwing en zo ja hoelang mag die daar staan. Reactie infoteur, 23-06-2017
Beste A,

Kan er niet op de oprit geparkeerd worden? Officieel mag er voor een inrit of uitrit niet geparkeerd worden volgens artikel 24 1b van het RVV, maar of dit prioriteit heeft bij handhaving?

Mvg - Sjaak

Bert, 10-10-2016 14:49 #11
Beste Sjaak,
Bij plaatje 5 geef je aan dat het een voorrangskruispunt betreft. Bedoel je hiermee de gehele kruising of alleen de weg komende vanaf de brug met het (brom)fietspad? En wordt daar waar de rijbaan kruist met de weg komende vanaf de brug gezien als een uitrit-/inritconstructie?
Mocht het een voorrangskruising zijn, houdt dit dan in dat aan voetgangers geen vrije doorgang verleend hoeft te worden door verkeer komende vanaf de brug (voorrangskruising) maar wel door afslaand verkeer komende vanaf de rijbaan (inritconstructie)?
En indien het een voorrangskruispunt is, hoe weten (brom)fietsers rijdende over het (brom)fietspad dat zij voorrang hebben op het voor hen van rechts komend verkeer vanaf de brug?
Als laatste, wat zou hier anders hebben gemoeten om wel aan wet- en regelgeving te voldoen?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet, Bert Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Bert,

Zoals ik het beoordeel het volgende:
Komend vanaf de brug is verkeersbord B6 geplaatst, dit betekent: "verleen voorrang aan de bestuurders op de kruisende weg". Voor bestuurders op het fietspad -met verkeer uit beide richtingen- is dit niet aangegeven door bord B4 of B5
Zowel het fietspad als de rijbaan maken onderdeel uit van de weg. Vervolgens is er voordat de rijbaan opgereden wordt een uitritconstructie aangelegd, waarbij de bestuurder komend vanaf de brug al het overige verkeer voor moet laten gaan.
Beide regels worden verenigd in één (deel van het) kruispunt.
De bedoeling is op zich wel duidelijk (beetje dubbel op), maar het was mogelijk beter geweest om bord B6 te herhalen voor oprijden van de rijbaan in plaats van de uitritcontructie.

Mvg - Sjaak

Bleijerveld, 11-04-2015 16:58 #10
Goedemiddag,
Moeten er twee ingangen zijn voor auto's, naar een parkeerterein achter een huizen blok met garage boxen die niet alleen bestemd zijn voor bewoners van het blok? Mijn buurman heeft een ingang gekocht van de woningbouw en hem dicht gemaakt. Laats kon een anderen buurman niet naar zijn werk omdat er een auto voorstond.
Wat als er brand zou komen en de anderen kant is geblokkeerd?

In afwachting van uw antwoord, vriendelijke groetjes,

Monique BLeijerveld Reactie infoteur, 11-04-2015
Beste Monique,

Er hoeven geen twee ingangen te zijn, maar voor een uitrit / inrit mag niet geparkeerd worden, zelfs voor de eigen inrit niet.
Uiteraard heeft dit mede te maken met de toegankelijkheid (hulpdiensten)

Mvg - Sjaak

Ger, 10-04-2015 11:35 #9
Geachte lezer,

Een auto staat geheel of gedeeltelijk geparkeerd in een inrit bij een bedrijf. Door een indraaiende auto ontstaat schade wie is er aansprakelijk? Is dit idem bij schade door lossen / laden in de inrit?

Groeten, Ger. Reactie infoteur, 10-04-2015
Beste Ger,

Ik vrees dat de indraaiende auto voor de schade op zal moeten draaien.
De bestuurder van de foutief -stilstaande- geparkeerde auto kan wel bekeurd worden voor het parkeren daar waar het niet is toegestaan.

Mvg - Sjaak.

Carla, 10-02-2015 09:04 #8
Mijn buurman komt achteruit zijn in/uitrit uitrijden en rijdt (niet zachtjes) tegen mijn auto aan terwijl ik achteruit langs zijn uitrit rijd. De straat loopt dood vóór mijn huis zodat ik (al 20 jaar) wel achteruit móet rijden.
De verzekering past de fifty/fifty regeling toe. Ik ben het hier niet mee eens omdat de buurman én achteruit rijdt én uit zijn uitrit komt, terwijl ik op de openbare weg rijd. De regel is toch dat je elke weggebruiker voorrang moet verlenen als je uit een uitrit komt?

Groet,
Carla Reactie infoteur, 10-02-2015
Beste Carla,

De algemene regel is dat je bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre -wat achteruit rijden is- al het overige verkeer voor moet laten gaan.
Dit geldt -zoals je al aangeeft- ook bij het in- of uitrijden van een inrit. (beide artikel 54 van het RVV 1990)
In die zin is je buurman met 2-1 in het nadeel. Alhoewel het recht niet mijn vakgebied is, kun je dit mogelijk binnen je argumentatie -bij bezwaar- meenemen.

In de toekomst is het probleem wellicht te ondervangen door de procedure om te draaien. Bij aan komen rijden / thuiskomst neem je nog actief deel aan het verkeer en ben je jezelf mogelijk meer bewust van het verkeer rondom het voertuig, zodat dan achteruit aan komen rijden misschien beter is. Bij weer wegrijden heb je dan volledig zicht op de situatie voor en rondom je voertuig en maak je het jezelf mogelijk makkelijker. (het gedrag van de buurman heb je uiteraard niet in de hand)
Bij vakparkeren geef ik dit altijd als advies.
Veel ongevallen gebeuren overigens binnen de eerste twee kilometer na vertrek van huis / aanvang van de rit. Reden vermoedt men is dat we dan nog óf nog niet voldoende wakker zijn óf deels nog met andere zaken. (denk b.v. aan: snel kinderen naar school brengen, afstellen van de spiegels, het afstellen van de radio)

Hoop dat je er met de verzekering uit komt; bezwaar indienen lijkt me altijd de moeite waard.

Mvg - Sjaak

Leendert, 25-05-2014 19:09 #7
Als ik parkeer naast een uitrit, bijvoorbeeld een garagepad, hoeveel ruimte moet ik dan tussen mijn auto en de uitrit vrijhouden? Als ik mijn auto klem tegen de uitrit parkeer, dan maak ik het moeilijk voor de gene die de uitrit af wil draaien. Vooral bij smalle wegen. Ik was daarom van mening, dat je ten minste één meter van de uitrit af moest parkeren maar ik kan dit op internet nergens duidelijk vinden. Mijn vraag is dus, hoeveel ruimte moet ik naast een uitrit (garagepad) vrijhouden als ik mijn auto wil parkeren? Reactie infoteur, 25-05-2014
Beste Leendert,

In het RVV 1990 is in artikel 24 alleen beschreven dat er voor een uitrit of inrit niet geparkeerd mag worden (zelfs de eigen uitrit niet). Dit in tegenstelling tot parkeren rondom kruispunten, oversteekplaatsen of VOP's (5 meter).
Verder geeft u zelf -binnen uw wijze van handelen- eigenlijk het antwoord al. Door bij het parkeren rekening te houden met de doorgang die anderen hebben en daardoor anderen de gelegenheid te geven de inrit / uitrit te rijden.
Niet alles kan voor 100% geregeld worden omdat de situaties onderling te zeer kunnen verschillen. Ooit is in het verleden de slogan "geef uw verstand voorrang" bedacht, die eigenlijk op vele verkeerssituaties van toepassing zou kunnen zijn.

Mvg - Sjaak

Frans, 10-05-2014 17:20 #6
Mijn uitritvergunning van mijn garage begint op een onverhard weg die breder is dan de garage. Pas na 150 meter kom ik uit op een verharde weg, waar de uitrit goed is aangegeven. Op deze onverharde weg staan her en der auto's geparkeerd waardoor ik moet zigzaggen om bij de verharde weg te komen. Is het parkeren op deze onverharde weg toegestaan? Reactie infoteur, 10-05-2014
Beste Frans,

Voor een uitrit mag niet geparkeerd worden. Het lijkt me niet duidelijk of er sprake is van een uitrit (150 mtr.)
Als er geen parkeerverbod of stopverbod geldt voor de betreffende (openbare) weg, mag daar geparkeerd worden.
Is het een eigen weg, dan is afsluiting door middel van een hek o.i.d. mogelijk de oplossing. De afwerking / bestrating van de weg maakt niet uit, anders dan waar het in jouw geval het verlenen van voorrang aan bestuurders op de kruisende weg betreft.

Mvg - Sjaak

Mvg - Sjaak

Marcel, 24-11-2013 21:31 #5
Midden in de woon wijk ligt een op/afrit voor scoot mobiel/ fiets. auto's parkeren daar voor of net zo dat je er net wel of net niet je oprit kan gebruiken. de vraag is hoeveel meter moet men vrij houden weerszijde van de op /afrit om te parkeren?

b.v.d. marcel Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Marcel,

Bij een kruispunt wordt een exacte afstand omschreven; namelijk 5 meter. Bij een inrit/uitrit is dit niet het geval, maar geldt wel dat je hier niet mag parkeren. Dus… hier geldt de gehele breedte van de uitrit/inrit.
Zie ten aanzien van parkeren onder andere artikel 24:
http://www.autorij-instructie.nl/2011/12/rvv-1990-tekst-en-regelgeving/

Mvg - Sjaak

Frank, 29-01-2013 18:48 #4
Net ruzie gehad met een buschauffeur die bijna tegen mijn auto aanreed. Ik nam voorrang terwijl ik daar geen recht op had. Ik kwam uit een zeer onduidelijke uitrit bij ons in de wijk. Kan dat met die in-en uitritten niet beter worden geregeld? Maak van mijn part de in- en uitriten pimpelpaars ( lelijke kleur overigens ), als het maar voor iedereen DUIDELIJK wordt. Reactie infoteur, 30-01-2013
Beste Frank,

Inritten zijn nogal eens onduidelijk aangelegd. Er zijn richtlijnen voor die door het CROW zijn opgesteld. Helaas zijn dit "slechts" richtlijnen.
Het beste advies is dan ook: bij twijfelen handelen alsof het een uitrit betreft.
Alleen een kleur zou voor mensen met een visuele beperking en/of kleurenblindheid weer andere problemen op kunnen roepen. (combinatie misschien?)

Mvg - Sjaak

J. Dooren, 02-04-2012 16:31 #3
Ik ben woonachtig in de gemeente Ouderkerk a/d IJssel en in het bezit van een garage. Het komt regelmatig voor dat er voor de garage ander voertuigen geparkeerd staan, waardoor ik niet uit of in de garage kan. Bestaat er een mogelijkheid om hier iets aan te doen. Ik heb reeds een gesprek met de wijkagent gehad, echter zonder resultaat. Reactie infoteur, 02-04-2012
Beste John,

Voor een in- of uitrit mag niet geparkeerd worden. Dit staat in het RVV beschreven.
Dit betekent dat je theoretisch ook zelf niet voor je eigen inrit mag parkeren.
Mogelijkheden zijn om de bewuste parkeerders hierop aan te spreken, of (inderdaad) de wijkagent te vragen actie te ondernemen. Ik vrees alleen dat dit de prioriteit van de wijkagent niet heeft.
Alternatief is om een bordje "verboden te parkeren" of "wegsleepregeling" op te hangen. alhoewel dit zonder de steun van derden mogelijk niet het beoogde effect zal hebben.
Zie o.a.: http://www.informatiebord.nl/productgroep/9/eigen-terrein/?gclid=CNvXsY3Vlq8CFcyGDgodP2X7xQ

Mvg - Sjaak

J. H. Hoekstra, 16-02-2012 23:34 #2
Mij is na lezing nog steeds niet duidelijk of men aan verkeer dat van rechts komt uit bijv. een woonwijk, zie plaatje 3, voorrang moet geven. De fietsers komen in dat plaatje uit een zijstraat die de kenmerken heeft van een uitritconstructie, maar het betreft geen uitrit van een gebouw of besloten erf. Moet een (goed uitgevoerde) uitritconstructie dan gelijkgesteld worden aan een uitrit? Volgens mij wordt dat bedoeld, maar niet gezegd. Reactie infoteur, 17-02-2012
Beste J.,

Een uitrit kan zowel op een kruispunt als een ontsluiting bij een woning of bedrijf aangelegd zijn.
Plaatje 3 geeft een correct aangelegde uitrit aan, waarbij je als bestuurder al het overige verkeer vóór moet laten gaan. Zowel bestuurders als voetgangers van rechts en links en -bij rechtdoor gaan- eventueel verkeer aan de overzijde als dat géén uitrit is.

Mvg - Sjaak

Siem, 20-10-2010 11:19 #1
Hey had een vraagje ik heb moeite met het herkennen van zijstraten van recht met name parkeerplaatsen op bedrijfstereinen hebben hun nou voorrang ofniet een uitrit is doorlopend troiter met verlaagd stoeprand.
of kan je het zien van materiaal/kleur parkeerplaats naar de doorgaande weg gr siem Reactie infoteur, 20-10-2010
Beste Siem,

Het probleem rondom de herkenbaarheid geldt voor velen, vandaar het artikel, gebaseerd op de richtlijnen van het CROW.
Enerzijds komt dit omdat uitritten niet uniform worden aangelegd, andezijds omdat veel (oudere) verkeersdeelnemers niet zijn opgeleid met het fenomeen uitrit (of inrit).
Met de foto's binnnen het artikel heb ik de verscheidenheid aan willen geven, alhoewel ik de beperking er van inzie.
Mijn advies zou zijn: bij twijfel, zoek oogkontakt met de andere bestuurder, en geef indien er geen duidelijkheid over de contructie bestaat bestuurders van rechts voorrang.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 29-06-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 5
Reacties: 14
Schrijf mee!