InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Rijbewijs kwijt door alcohol

Rijbewijs kwijt door alcohol

Rijbewijs kwijt door alcohol Jaarlijks worden er gemiddeld 30.000 automobilisten aangehouden, waar vervolgens het rijbewijs van ingevorderd wordt omdat zij teveel hebben gedronken. Verder vallen er ieder jaar helaas nog 200 dodelijke slachtoffers door alcohol. Wat staat je eigenlijk allemaal te wachten wanneer je je rijbewijs kwijtraakt? En hoe gaat dit allemaal in zijn werk? Bij hoeveel promille ben je het rijbewijs daadwerkelijk kwijt? En wanneer kom je in aanmerking voor een EMA cursus?

Rijbewijs kwijt door alcohol

Wanneer de politie een reguliere alcoholcontrole houdt, of op basis van rijgedrag vermoed dat een bestuurder een slok teveel op heeft en dit blijkt zo te zijn kunnen er verschillende dingen gebeuren. Sowieso dient er natuurlijk eerst een blaastest uitgevoerd te worden, wanneer blijkt dat er alcohol in het spel is, zal je worden aangehouden. De politie neemt je dan mee naar het bureau, waar nog een test zal plaatsvinden. Wanneer je meer blaast dan 570 ugl (voor een beginnend bestuurder is dit overigens 350), wordt het rijbewijs direct ingevorderd. De politie is dit wettelijk verplicht. Hier is dan ook niet tegenin te gaan, aangezien de politie anders zelf strafbaar wordt bevonden.

Ingevorderd, en dan?

Na invordering wordt het rijbewijs opgestuurd naar de officier van justitie opgestuurd. Dit is altijd de officier van justitie in de regio waar u woont. Deze beslist binnen 10 dagen (gewone dagen, geen werkdagen), wat er met het rijbewijs gaat gebeuren. Na uiterlijk 6 maanden na de dag van invordering wordt de zaak voor de rechter gebracht. Hier ontvangt u dan een dagvaarding voor.

De rechter kan dan beslissen of je het rijbewijs terugkrijgt, of dat het rijbewijs weer wordt ingevorderd. De invordering zal in dit geval voor maximaal 9 maanden zijn. Vaak wel in combinatie met een fikse boete.

EMA cursus

Ook kan het zijn dat de officier besluit dat u gebruikt moet gaan maken van de EMA cursus. Dit staat voor Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer. Dit gebeurt wanneer er meer dan 1.3 promille alcohol is geconstateerd. Bij beginnend bestuurders ligt dit aantal overigens op 0.8 promille. Dit is een drie daagse cursus waarin uitgelegd wordt wat alcohol met het lichaam doet, hoe lang het duurt voordat het door het lichaam afgebroken is, en wat de gevaren van alcohol zijn in combinatie met verkeer. Deze cursus is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat iemand niet nogmaals de fout in gaat. Gehoor geven aan medewerking aan deze cursus is verplicht. Wanneer je dit weigert zal het rijbewijs ongeldig worden verklaard. Ook wanneer je niet op komt dagen zal het rijbewijs ongeldig worden verklaard.

De kosten van de EMA cursus bedragen €732,00 dit bedrag dient geheel voor eigen rekening te worden genomen. De cursus wordt gegeven door ervaren docenten, die werkzaam zijn in de verslavingszorg. Zij weten dus goed hoe ze met dergelijke situaties om moeten gaan.

Wanneer je na het volgen van de EMA cursus opnieuw de fout in gaat, oftewel wederom aangehouden wordt met teveel alcohol, wordt er op een hardere manier te werk gegaan. Er wordt dan een onderzoek ingesteld. De kosten voor dit onderzoek bedragen €942,00 en zijn wederom voor eigen rekening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rijbewijs kwijt door alcohol"

Reacties

Gertruda, 15-12-2016 00:18 #2
Valt een snorfiets ook onder een rijbewijs?

Wim, 14-04-2011 21:34 #1
Ik ben op 08 maart 2011 op alcohol gecontroleerd en positief bevonden. 2,13%. Mijn rijbewijs werd ingevorderd. Heb klaagschrift ingediend en rijbewijs weer teruggekregen, omdat gelet op mijn klaagschrift niet zonder meer gezegd kan worden dat er herhaling plaats zal vinden. Kan ik straks bij de terechtzitting nu alsnog tot een onvoorwaardelijk rijverbod worden veroordeeld?

Infoteur: Denn
Laatste update: 16-10-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 2
Schrijf mee!