InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > De Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA)

De Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA)

De Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA) Wanneer je bent aangehouden voor het rijden onder invloed, is het mogelijk dat je wordt aangemeld voor een EMA cursus. Maar wanneer kom je precies in aanmerking voor een EMA cursus? En is het mogelijk om hier onderuit te komen? En in welke situatie zal worden gekozen voor een alcoholslot, in plaats van een EMA cursus?

Wat is de Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer?

De Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer is een straf die kan worden opgelegd wanneer je wordt aangehouden, en blijkt dat je teveel hebt gedronken. De EMA cursus is een drie daagse cursus, deze drie dagen zijn verspreid over zeven weken. In deze drie dagen wordt uitleg gegeven over alcohol in het verkeer, dit wordt gedaan door het CBR (Centraal Bureau voor Rijvaardigheid) in samenwerking met instanties voor verslavingszorg.

Welke effecten heeft alcohol op het lichaam? En op welke wijze heeft dat weerslag op ons rijgedrag? De antwoorden op deze vragen zullen uitgebreid aan bod komen tijdens de EMA cursus. Ook zullen de deelnemers hun eigen verhaal aan elkaar moeten vertellen. Dit werkt vaak erg confronterend. Verder zijn er nog een aantal opdrachten die uitgevoerd moeten worden, zowel tijdens de cursus als thuis. Na afloop van deze 3 dagen zal er nog een eindgesprek plaatsvinden. Niet op komen dagen bij de cursus heeft grote gevolgen. Het rijbewijs kan dan namelijk ongeldig worden verklaard.

Wanneer kom je in aanmerking voor een EMA cursus?

Wanneer er een alcoholpromillage wordt geconstateerd tussen de 1,0 en 1,3 promille komt je in aanmerking voor een EMA cursus. Dit is overigens alleen de norm wanneer u een gevorderde bestuurder bent. Voor beginnend bestuurders ligt deze norm op 0,8 promille. Iedereen die minder dan 5 jaar in het bezit is van een autorijbewijs, is in Nederland een beginnend bestuurder!

Indien je in de afgelopen 5 jaar al een eerder staande bent gehouden met teveel alcohol op, kom je bij een alcoholpercentage van 0,8 promille in aanmerking voor een cursus.

Ook wanneer je bij de aanhouding weigert om mee te werken aan een adem analyse word je automatisch aangemeld voor een EMA cursus.

Wie bepaalt of ik in aanmerking kom voor een EMA cursus?

Bij de aanhouding zal de politie bepalen dat iemand in aanmerking komt voor een EMA cursus. Dit wil echter nog niet zeggen dat je gelijk aangemeld bent. De politie zal de zaak namelijk overdragen an het CBR Zij zullen uiteindelijk bepalen of iemand ook daadwerkelijk naar de EMA cursus moet. Wanneer het CBR vindt dat je in aanmerking komt voor een EMA cursus, krijg je een brief thuisgestuurd met daarin de oproep. In deze brief staat alle informatie die je moet weten. Zoals wanneer je waar verwacht wordt. De kosten van de EMA cursus zijn in 2016 vastgesteld op €894,00. Dit bedrag dient vooraf te worden betaald. Wanneer de alcoholcursus succesvol wordt afgelegd, krijg je hier bericht van en wordt het rijbewijs weer geldig verklaard.

Andere maatregelen

In sommige gevallen zal er geen EMA cursus worden opgelegd, maar een andere straf. Bij de volgende zaken zal de bestuurder een alcoholslot in zijn auto krijgen in plaats van een EMA cursus:

  • Je hebt een ongeluk veroorzaakt met letsel.
  • Je hebt in de afgelopen 5 jaar al eens een dergelijke cursus gevolgd.
  • Er wordt vermoed dat je afhankelijk bent van alcohol.
  • Je beheerst de Nederlandse taal niet.

Ook zijn er een aantal zaken waarbij er eerst nader medisch onderzoek plaats zal vinden:
  • Men vermoed dat je aan een psychische stoornis lijdt.
  • Men vermoed dat je behalve alcohol, ook gebruik maakt van andere verdovende middelen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het alcoholslot tegen dronken autorijdenHet alcoholslot tegen dronken autorijdenVoor automobilisten die betrapt zijn op dronken rijden is het vanaf volgend jaar mogelijk dat er een alcoholslot in hun…
Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeersovertreders kunnen -bij gebruik van alcohol in het verkeer of vertonen van risicovol rijgedrag- worden geconfron…
Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?Het drankslot of alcoholslot: voor wie is het drankslot?Het drankslot of alcoholslot moet er voor zorgen dat mensen die zijn betrapt op het autorijden onder invloed van alcohol…
Gevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsGevolgen van rijden onder invloed van alcohol en drugsIndien u onder invloed van alcohol en drugs een auto bestuurt, bent u strafbaar. De gevolgen zijn groot als u wordt aang…
Alcoholslot informatieAlcohol in het verkeer blijft een gevaarlijke combinatie. Daarom is voor de hardleerse mensen een alcoholslot voor de au…
Bronnen en referenties
  • CBR

Reageer op het artikel "De Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA)"

Reactie

Pina Amenta, 09-06-2017 04:15 #1
Hallo, ik heb een EMA cursus moeten doen, ben geslaagd maar heb na ruim 10 jaar nog steeds niet officieel mijn rijbewijs terug gekregen. Ineens moest ik toentertijd naar een psycholoog… Wie kan mij vertellen wat en hoe ik dit kan aanpakken?

Infoteur: Denn
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 1
Schrijf mee!