InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Tien redenen waardoor verkeersongevallen worden veroorzaakt

Tien redenen waardoor verkeersongevallen worden veroorzaakt

Tien redenen waardoor verkeersongevallen worden veroorzaakt Als de vereiste leeftijd van achttien jaar is bereikt, is het rijbewijs het eerste wat op het verlanglijstje van een jongere staat. In Amerika varieert de leeftijd waarop je een gewoon rijbewijs mag halen, van veertien jaar tot zeventien jaar. In Europa geldt een minimum leeftijd van achttien jaar. Er zijn tegenwoordig nog maar weinig jongeren die geen rijbewijs hebben. Helpt dat rijbewijs tegen verkeersongevallen of is daar nog meer voor nodig?

Dodenaantal per jaar

Het allereerste verkeersslachtoffer werd doodgereden op zeventien augustus in het jaar 1896 in Londen. Elk jaar zijn er weer teveel verkeersslachtoffers en doden te betreuren. Deelnemen in het verkeer is een van de gevaarlijkste dagelijkse activiteiten waar wij iedere dag mee te maken krijgen. Doordat het ook een activiteit is waar we nauwelijks nog over nadenken, omdat het een automatische dagelijkse activiteit is, mag het duidelijk zijn dat er veel slachtoffers vallen. Ben jij, de hele tijd dat je op straat loopt, fietst of rijdt, je bewust van de gevaren om je heen? Is het antwoord nee, dan zou ik daar toch nog maar eens een keertje bij stilstaan. Elk jaar zijn er wereldwijd 1,2 miljoen verkeersdoden, dit zijn 3.300 doden per dag. We hebben het hier alleen over de doden, de gewonden en blijvend invaliden hebben we nog niet genoemd. Het aantal gewonden per jaar bedraagt maar liefst vijftig miljoen. Misschien een goede reden om nog beter op te letten in het verkeer.

Tien belangrijkste redenen waardoor een ongeluk wordt veroorzaakt

  1. Mobiele telefoon gebruiken tijdens het rijden.
  2. Het veranderen van muziek, van radiozender veranderen of een cd verwisselen.
  3. Wanneer je eet of drinkt in de auto probeer je niet te knoeien en dat kan weer gevaarlijk zijn, je aandacht is ergens anders nodig, namelijk bij het rijden.
  4. Als mensen iets zien wat ze interesseert hebben ze de neiging om achterom te kijken en voor ze het weten hebben ze zelf een ongeluk veroorzaakt.
  5. Het merendeel van de ongelukken gebeurt (nog steeds) door het rijden onder invloed van alcohol.
  6. Ook drugsgebruik is een groot ongeluk veroorzaker in het verkeer, dit kan gaan om illegale drugs, maar ook om voorgeschreven medicijnen.
  7. Als de bestuurder is afgeleid, door bijvoorbeeld iets te willen zoeken in het dashboardkastje of het bijwerken van make-up tijdens het rijden. Let liever op de weg.
  8. Ga niet sneller dan de aangegeven snelheid, er is een reden dat die snelheid daar geldt. Bij een snelheid van veertig kilometer per uur heb je acht meter remruimte nodig, dit is zelfs nog zonder de eigen reactiesnelheid.
  9. Roekeloos rijden is kan ook ongelukken veroorzaken. Het negeren van verkeersborden, agressief rijgedrag, van rijstrook wisselen zonder aan te geven.
  10. Een slecht wegdek. Sommige wegen zijn niet goed onderhouden en daar rijd je op alsof je op een onverharde weg rijdt. Let hier extra goed op.

Dit zijn waarschijnlijk stuk voor stuk herkenbare dingen. Of heb jij nog nooit een verkeersbord genegeerd of even snel een broodje naar binnen gewerkt tijdens het rijden? Muziek veranderen doen we ook allemaal weleens en even bellen, echt maar kort. Vergeet niet dat al die mensen die verongelukt zijn, dachten dat ze veilig reden en dat hen niets kon overkomen. Niets is minder waar, het kan een ieder van ons overkomen, zelfs de meest veilige rijder onder ons. Zelfs als jij veilig rijdt, kan er altijd een gek de hoek om komen en ook dan heb je extra aandacht nodig om deze te ontwijken.

De Europese Commissie

De Europese Commissie heeft plannen goedgekeurd om het aantal verkeersdoden op de Europese wegen de komende tien jaar met de helft te verminderen. Het actieplan voor de verkeersveiligheid van 2011 tot 2020 is het volgende. De commissie heeft een aantal verschillende initiatieven gepresenteerd betreffende de verbetering van voertuigen, infrastructuur en rijgedrag.
Daartoe zijn zeven strategische doelstellingen vastgesteld:

  1. Verbeterde veiligheidsmaatregelen voor vrachtwagens en auto’s
  2. Bouwen van veiliger wegen
  3. Ontwikkeling intelligente voertuigen
  4. Verbeterde rijopleiding
  5. Verbeterde naleving
  6. Aanpak verwondingen
  7. Hernieuwde aandacht voor motorrijders

Tien Europese landen met de meeste verkeersslachtoffers in 2009 vergeleken met 2001

Lidstaat in Europa Verkeersdoden per miljoen inwoners
20092001
1. Griekenland130172
2. Roemenië130112
3. Polen120145
4. Bulgarije118128
5. Letland112236
6. Litouwen110202
7. Luxemburg 97159
8. België 90145
9. Cyprus 89140
10. Italië 68125

Nieuwe regels in 2013

Vanaf 2013 zijn er nieuwe regels voor het halen van het rijbewijs. Er zijn rijbewijs categorieën bijgekomen en voor bepaalde categorieën is de minimum leeftijd veranderd. In 2016 blijkt dat deze nieuwe regels er niet toe hebben bijgedragen dat er minder ongelukken veroorzaakt worden. Waren er in 2014 nog 462.000 ongevallen met particuliere auto's. In 2015 waren dat er zelfs meer dan een half miljoen. Dit blijkt uit de statistieken van het verbond van verzekeraars. Het totaal aantal ongevallen, dus ook die met leaseauto's, vrachtwagens en bestelbusjes, zijn van 790.000 in 2014 naar 841.000 in 2015 gestegen.

Tot slot

De daling van de verkeersongevallen in de acht jaar voor 2013 heeft helaas niet doorgezet. En al zijn er geen harde bewijzen, er bestaat een groot vermoeden dat de meeste ongevallen veroorzaakt worden, doordat bestuurders zich laten afleiden door hun smartphone. Hetzij door te telefoneren, hetzij het gebruik van social media.
© 2012 - 2019 Alephschrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Je rijbewijs halen op je 17eJe rijbewijs halen op je 17eVanaf 1 november 2011 heb je de mogelijkheid om op je 17e te beschikken over een rijbewijs. Als je 16 bent kun je al beg…
Rijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenRijbewijs vanaf 17 jaar: begeleid rijdenJe rijbewijs halen zodra je 17 wordt kan vanaf november 2011.Rijlessen nemen en theorie examen doen mag al eerder gedaan…
Het rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenHet rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenWat zijn de eisen voor het behalen van een rijbewijs, van het rijbewijs AM tot en met het rijbewijs DE. Voor het besture…
Rijbewijs vanaf 17 jaarRijbewijs vanaf 17 jaarVanaf november 2011 gaat een experiment starten onder de naam 2toDrive. In dit experiment is het mogelijk dat jongeren v…
Bronnen en referenties
  • www.nl.wikipedia.org/wiki/auto
  • www.cijfers.net/gassuh.html
  • http://www.gezondheidenco.nl/266807/steed-meer-auto-ongelukken-meest-voorkomende-ongelukken/

Reageer op het artikel "Tien redenen waardoor verkeersongevallen worden veroorzaakt"

Reacties

Couwenberg, 02-11-2016 22:44 #2
1 zonder verlichting rijden ook in tunnels
2 geen richting aangeven bij afslaan, en bij rijstrook wissel.
3 te veel weven.
4 te kort op elkaar rijden. Houd dus afstand.

Gw, 22-08-2015 11:07 #1
Misschien is het wel lotsbestemming, komen ze niet om in het verkeer, dan even later aan wel wat anders, wie weet? Maar ja, met zo'n argument zit je niet lang in het zadel als politicus denk ik.

Infoteur: Alephschrijft
Laatste update: 09-02-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 2
Schrijf mee!