De jeep, allround terreinwagen van de Amerikanen

Aanvankelijk ontbraken de financiële middelen
Al in 1938 had de firma American Bentam een terreinwagen ontwikkeld (de BRC) en die aan het Amerikaanse leger aangeboden. Dat had echter op dat moment geen geld voor het project. Het leger kon zich dat eerste ontwerp van de terreinwagen van Bentam financieel domweg niet veroorloven. Pas toen de Verenigde Staten in de Tweede Wereldoorlog verwikkeld raakten, nam de vraag naar een lichtgewicht terreinwagen toe. Op 27 juni 1940 werd de aanbesteding daarvoor gestart.Productiecapaciteit was bepalend bij de keuze
Aan de inschrijving namen echter maar drie bedrijven deel:- American Bentam;
- Willys-Overland;
- en Ford.
Alleen Bentam slaagde erin om op tijd met een ontwerp te komen. Maar de productiecapaciteit van de firma was te gering om de benodigde aantallen te produceren, zodat uiteindelijk ook Willys-Overland en Ford met een enigszins aangepaste versie van die terreinwagen mochten meedingen.
De Willys jeep won de aanbesteding
Ofschoon de drie typen voertuigen nauwelijks van elkaar verschilden, bezat het ontwerp van Willys een aantal belangrijke voordelen. Vooral de sterkere motor gaf voor het Amerikaanse leger de doorslag om te kiezen voor het model van Willys-Overland. Vanaf dat moment kon met de productie worden gestart. Tot het einde van de oorlog rolden er meer dan 360.000 terreinwagens van het type Willys MB van de band die allen werden ingezet in de oorlog.Waarom heet de jeep eigenlijk jeep?
De typeaanduiding van de terreinwagen van Willy-Overland is Willys MB. Waarom de bijnaam "jeep" zich als officiële benaming doorzette, is niet helemaal duidelijk. De meest voor de hand liggende verklaring is echter gebaseerd op de Popeye-strips, waarin een personage genaamd "Eugene the Jeep" voorkwam, iemand die Popeye steeds weer uit gevaarlijke situaties wist te helpen.Bij het grote publiek raakte de naam jeep pas echt bekend, toen testrijder Irving Haussmann het presteerde om met de Willys MB in Washington de trappen van het Capitool af te rijden. Op de vraag wat dat nou voor een voertuig was, zou Hausmann hebben geantwoord: „It's a Jeep“ (Het is een Jeep). De aanwezige journalisten namen die naam over, die al snel overal was ingeburgerd.