OV-chipkaart: 10 handige weetjes
Sinds 9 juli 2014 is de OV-chipkaart verplicht als je met de trein reist. De papieren kaartjes zijn geheel uit het systeem. Bij andere openbare vervoersmiddelen kun je nog met kaartjes reizen, maar dit zal uiteindelijk ook stoppen. Veel mensen moeten nog overstappen naar de OV-chipkaart, en weten er nog niet veel van. Vergeet bijvoorbeeld niet dat je altijd moet in- én uit-checken!
Een persoonlijke OV-chipkaart /
Bron: Wiki.ovinnederland.nl
De OV-chipkaart
De ov chipkaart is al een langere tijd in de omloop en veel mensen weerhielden zich er nog van om een OV-chipkaart te halen. Maar vanaf 9 juli 2014 heb je weinig keuze meer als je met de trein wilt reizen. Veel mensen vonden de OV-chipkaart te ingewikkeld of waren bang dat dit ten koste ging van hun privacy. Er is digitaal na te trekken waar je wanneer geweest bent met de trein, bus, metro of ander vervoersmiddel. Om mensen een keuze te geven, bestaan de
anonieme OV-chipkaart en het wegwerpkaartje, waar ook een chip in zit.
Ga je toch de overstap maken naar een OV-chipkaart, dan zijn hier tien handige weetjes die je moet weten om optimaal gebruik te maken van je OV-chipkaart.
1: Iemand ophalen vanaf een perron of wegbrengen naar een perron
Er zijn tegenwoordig stations met OV-poortjes. In andere woorden kom je dus het perron niet op zonder in te checken. Hier was veel kritiek op, wat nou als je iemand even wilt ophalen of wegbrengen!?
Nou, dit kan gewoon nog steeds. Helaas heb je wel een OV-chipkaart met saldo nodig. Maar dit betekent niét dat dit kosten oplevert. Als je binnen 20 minuten weer uitcheckt (met een paaltje op het zelfde station) zullen er geen kosten in rekening gebracht worden. Op NS stations is dit zelfs 60 minuten! Vergeet je uit te checken? Dan zal wel het instaptarief eraf gehaald worden. Dus maak je geen zorgen, iemand van het station ophalen is nog steeds mogelijk en gratis, zolang je maar in- en uitcheckt binnen een bepaalde tijdsperiode.
2: Check altijd in én uit!
Belangrijk is om altijd in én uit te checken. Het instaptarief bij een bus, metro of tram is €4,-. Voor de NS en Veolia is het echter €20,-, bij Syntus €10,-. Uitchecken kan niet eerder dan drie minuten na inchecken, om te voorkomen dat met dit per ongeluk doet. Als je uitcheckt, wordt het instaptarief verrekend met de ritprijs. Het verschil zal terug gestort worden of van je OV-chipkaart af worden gehaald. Dit hangt dus af van de reis.
Als je vergeet uit te checken, ben je dus je instaptarief kwijt. Dit kan je wel terugvragen op
de website van de OV-chipkaart.
Vergeet je uit te checken bij de ene vervoerder en ben je al ingecheckt bij de volgende vervoerder? Dan kan je niet meer uitchecken voor de eerste vervoerder en ben je dus je instaptarief daarvan kwijt. Let dus op welke kaartlezer je uit- en incheckt.
Leer jezelf dus goed aan in en uit te checken na iedere rit en zeker bij de overstap op een andere vervoerder (bus, metro, tram of andere treinmaatschappij).
3: Check niet in of uit met je OV-chipkaart in je portemonnee
Goed om te weten is ook dat je het beste met alleen je OV-chipkaart kan inchecken. Het is beter om niet je gehele portemonnee of zakje met pasjes tegen het OV-paaltje aan te houden. De OV-palen kunnen hiervan van slag raken en hierdoor is het niet altijd duidelijk of je wel ingecheckt of uitgecheckt bent. Let hier dus op!
4: Stopzetten van het studentenreisproduct moet je zélf doen!
Dit weetje is belangrijk voor studenten! Het stopzetten van je studentenreisproduct moet je namelijk zelf doen, als je dit laat doorlopen wordt er per halve maand €97,- (bedrag in 2014) gerekend. Zodra je dus klaar bent met je studie of gestopt bent, is het van belang dat je je reisproduct zelf tijdig stopzet. Dit doe je niet bij DUO maar een ophaalautomaat van de NS of van de OV-chipkaart zelf.
5: Vergeet je uit te checken of deed het uitcheckpoortje het niet? Geld terugvragen!
Als je vergeten bent uit te checken of het uitcheckpoortje deed het niet, dan heb je teveel betaald. Dit geld is terug te vragen via een digitaal formulier. Deze zijn te vinden op
de website van de OV-chipkaart. De formulieren verschillen per vervoerder.
6: OV-chipkaart verloren of gestolen? Meld dit direct!
Is je OV-chipkaart gestolen of ben je hem verloren? Dit moet je direct melden bij Trans Link Systems, het bedrijf van de OV-chipkaart. Vanaf de volgende dag na de melding is je persoonlijke OV-chipkaart geblokkeerd en ben je beschermd tegen misbruik. Je ontvangt binnen 3 werkdagen een vervangende ov chipkaart.
Als je meer dan €0 op je kaart had staan, wordt dit bedrag automatisch teruggestort op je bankrekening zonder administratiekosten.Als er een abonnement op je oude kaart stond, dan word het abonnement ook op de nieuwe OV-chipkaart geplaatst zodat je gewoon weer kunt gaan reizen.
Hoe eerder je je OV-chipkaart blokkeert, hoe minder schade je van diefstal kan oplopen. De ‘vinder’ kan tot dat moment vrijuit met je OV-chipkaart reizen, als je bijvoorbeeld
automatisch opladen hebt aanstaan. In het ergste geval is dat het maximale traject in Nederland dat binnen 24 uur mogelijk is met het openbaar vervoer. De kosten hiervan bedragen ongeveer €70,-.
7: Je OV-chipkaart wordt geblokkeerd als je 12 keer niet uitcheckt.
Goed om te weten is dat je OV-chipkaart ook kan blokkeren als je 12 keer niet heeft uitgecheckt. Als je incheckt en zonder uit te checken bij een volgende vervoerder incheckt, telt dit ook! Na 12 keer wordt je kaart geblokkeerd en zal je deze weer moeten laten activeren bij de balie. Het is slechts een tijdelijke blokkering.
8: Kapotte of defecte OV-chipkaart? Ga langs een OV-chipkaart balie.
Als je OV-chipkaart kapot is, defect of zichtbare schade heeft moet je naar de balie gaan om een baliemedewerker dit te laten controleren. Als je kaart echt kapot is, ontvang je een formulier van de baliemedewerker:
‘Aanvraag vervangende persoonlijke OV-chipkaart’. Hiermee kan je de defecte kaart opsturen en een nieuwe kaart aanvragen. Je ontvangt deze nieuwe OV-chipkaart in de meeste gevallen binnen twee weken na het opsturen van het formulier. Een nieuwe kaart kost € 11. Als je een abonnement op je oude kaart heeft staan, wordt deze overgezet op je nieuwe OV-chipkaart.
Bij een anonieme ov chipkaart met saldo moet je ook langs de balie. Hiermee vraag je een formulier voor ‘beëindiging defecte anonieme ov chipkaart en teruggave saldo’ aan. Hiermee kan je je defecte kaart opsturen. Het formulier is natuurlijk ook gewoon op de website van de OV-chipkaart (LINK) te vinden.
Als je OV-chipkaart dus defect is, kan je misschien beter melden dat je hem kwijt bent geraakt. Dit scheelt je de kosten om een nieuwe aan te schaffen.
9: Declareren van onkosten
Kon je door een probleem met je OV-chipkaart of studentenreisproduct buiten je schuld niet reizen, dan kun je een declaratieverzoek indienen. Je moet zorgen dat deze ontvangen is door de NS of andere vervoerder binnen vier weken.
Om de volgende redenen kun je een declaratieverzoek indienen:
- Als je niet binnen de aangegeven termijn je studenten OV-chipkaart hebt ontvangen
- Als je studentenreisproduct niet op tijd voor je klaar stond op een ophaalautomaat.
- Voor nieuwe kaarten of studenten: vanaf de 15e van de maand voor aanvang van de studiefinanciering. Week/weekendwissel: binnen vijf werkdagen na aanvraag bij DUO. Vervangende kaart: binnen vijf werkdagen na ontvangst defecte kaart.
- Als jouw studenten OV-chipkaart defect is, zonder dat dit aan de buitenkant zichtbaar is
- Als je niet in het bezit was van een tijdelijke reiskaart.
Het indienen doe je op de website van de studenten OV-chipkaart. Daarnaast moet je een aantal bewijsstukken kunnen aanleveren om te laten zien dat je recht hebt op dit geld, zoals originele vervoersbewijzen, boetes, of bonnen.
10: Als student kan je twee keer per jaar wisselen van reisproduct.
Als student kun je twee per jaar wisselen van ov reisproduct, oftewel één keer per zes maanden van week- naar weekendreisproduct of visa versa. Het is belangrijk om deze tijden in de gaten te houden. Ook duurt het overzetten van weekend naar week 5 dagen en moet je dit op tijd doorgeven en later ophalen bij een kaartjesautomaat van de NS. Ook kan je hiervoor een OV-chipkaart automaat gebruiken.
De bonus tip: via NS gemakkelijke geld terugkrijgen bij vertraging
Dit zijn 10 belangrijke dingen die je moet weten bij het gebruik van een ov chipkaart. Zonder deze informatie zou je wel eens teveel kunnen gaan betalen of fouten kunnen maken. Helaas moet iedereen nog wennen aan het systeem en worden er fouten gemaakt. Natuurlijk helpt een goede voorbereiding en verspreiding van informatie.
Maar, het kan ook fout gaan buiten jouw schuld om, bijvoorbeeld als de NS vertraging oploopt. Daarom deze bonus-tip: reis je vaker met de NS, en heb je een persoonlijke OV-chipkaart, maak dan een account aan bij NS.nl. Je kunt dan gemakkelijk, na het koppelen van je OV-chipkaart aan je NS account,
je geld terug vragen elke keer als je vertraging hebt gehad.
Lees verder