OV-chipkaart: automatisch opladen
Vanaf 9 juli 2014 moeten alle treinreizigers overstappen naar de OV-chipkaart. Om te voorkomen dat je je trein (of bus/metro/tram) mist omdat je saldo op is, kan je ervoor kiezen om je OV-chipkaart automatisch te laten opladen. Dit is een functie van je persoonlijke OV-chipkaart, aan te zetten via de website van de OV-chipkaart.
De OV-chipkaart en het openbaar vervoer
Vanaf 9 juli 2014 moeten alle treinreizigers een OV-chipkaart hebben. Dit is een plastic kaart, ongeveer even groot als een bankpasje, waar een chip in zit. Door middel van deze chip kan je als reiziger in- en uitchecken in het openbaar vervoer. Dit geldt dus niet alleen voor de trein, je kunt de OV-chipkaart ook gebruiken als geldig vervoersbewijs bij de metro / tram / bus en veerpont. Eén kaart waarmee je alle kanten op kan in Nederland via het openbaar vervoer!
Een voorbeeld van een persoonlijke OV-chipkaart. /
Bron: Wiki.ovinnederland.nl
Waarom zou je automatisch opladen?
Als je vaak met het openbaar vervoer reist op saldo, zal je vaak langs de kaartautomaat moeten gaan om je OV-chipkaart op te laden. Geen zin om in de rij te moeten staan?
Of, moet je snel die trein halen, gaat het poortje niet open omdat er te weinig saldo op je OV-chipkaart staat? Deze twee situaties zijn makkelijk op te lossen door het instellen van ‘automatisch opladen’ op je OV-chipkaart! Zodra het saldo op de OV-chipkaart onder een bepaald bedrag komt, wordt het saldo op de OV-chipkaart automatisch aangevuld met een bedrag. Dit oplaadbedrag kan je zelf kiezen uit drie mogelijkheden: €10, €20, of €50,-. Het gekozen geldbedrag wordt automatisch van je rekening geïncasseerd en dus kan je altijd ongestoord blijven reizen met de OV-chipkaart (zolang er natuurlijk genoeg geld op je rekening staat).
Let op: alleen bij een persoonlijke OV-chipkaart kan je automatisch opladen instellen!
Instellen automatisch opladen: account maken op OV-chipkaart.nl
Om het automatisch opladen van je OV-chipkaart in te stellen, moet je eerst een
Mijn OV-chipkaart account hebben op de
website van de OV-chipkaart. Ga naar de website en kies rechtsboven op ‘Registreren’. Hiervoor zijn vier stappen:
Stap 1: registreren voor Mijn OV-chipkaart
Stap 2: je account activeren
- Open je e-emailaccount en zoek naar de e-mail van Klantenservice OV-chipkaart (waarschijnlijk afkomstig van de afzender info@ov-chipkaart.nl) .
- Om je account te activeren, klik je binnen 48 uur op de activatielink in de e-mail.
- Is de link niet aan te klikken, dan moet je hem even helemaal kopiëren en in je browser plakken.
- Je account is nu geactiveerd.
Stap 3: je OV-chipkaart toevoegen
- Log in op website van de OV-chipkaart met je account gegevens.
- Ga naar het overzicht van jouw OV-chipkaart en klik onder het kopje ‘Mijn OV-chipkaart(en)’ op ‘Kaartbeheer’.
- Klik op ‘Ik wil een nieuwe kaart toevoegen aan mijn account’ en dan op ‘Volgende stap’.
- Vul je kaartnummer in en voeg je kaart toe door de ingevulde gegevens te bevestigen.
Stap 4: je privacy instellingen veranderen
Als laatste kan je even je privacy instellingen veranderen.
- Klik als je ingelogd bent op website van de OV-chipkaart op ‘Transactieoverzicht’.
- Klik links op het kopje ‘Privacy instellingen’.
- Kies de gewenste OV-chipkaart waarvan je de privacy instellingen wilt wijzigen. (Let op: je moet dus altijd eerst je OV-chipkaart hebben toegevoegd!)
- Klik op ‘Volgende stap’.
- Klik op: ‘ik wil mijn haltes, stations en productnameninstelling wijzigen.’ Kies tussen de twee opties die beschikbaar zijn (wel of niet laten zien wanneer je je transacties op OV-chipkaart.nl bekijkt)
- Kies hierna ‘Volgende stap’.
- Ga nog een keer terug naar het ‘Transactieoverzicht’ en ‘Privacy instellingen’.
- Kies de gewenste OV-chipkaart en klik op ‘Volgende stap’.
- Klik op ‘ik wil mijn rekeninghouderinstelling wijzigen ‘. Kies tussen de drie opties die beschikbaar zijn (geen transacties laten zien, beperkt: alleen automatische oplaadtransacties zien of maximaal: alle saldo gerelateerde transacties) en bevestig je keuze door op ‘Volgende stap’ te klikken.
Je account is nu klaar voor gebruik!
Instellen automatisch opladen: instellingen op OV-chipkaart.nl
Nu kan je gaan instellen dat je wilt dat je saldo op je OV-chipkaart automatisch opgeladen wordt wanneer het te laag wordt. Het wijzigen van deze instelling kost je €0,01, wat je overmaakt via iDEAL, om je rekeningnummer te kunnen koppelen.
- Log in op de site van de OV-chipkaart met je account gegevens.
- Klik op de knop ‘ Mijn OV-chipkaarten’ en daarna links op het kopje ‘Automatisch opladen wijzigen of stopzetten’.
- Kies op de volgende pagina de gewenste OV-chipkaart waarvan het saldo automatisch moet worden opgewaardeerd. Klik hierna op ‘Volgende stap’.
- Kies de optie ‘Oplaadbedrag wijzigen’ en kies ook gelijk het bedrag dat je per keer op je OV-chipkaart wilt laten zetten. Elke keer als het saldo van je OV-chipkaart onder de €0,- komt, zal dat oplaadbedrag van je rekening worden gehaald en op je kaart worden gestort.
- Klik op ‘Volgende stap’ en controleer de kaartgegevens. Als alles klopt, klik je op ‘Volgende stap ‘.
- Ga je zelf met de OV-chipkaart reizen en ook zelf de rekening betalen? Je bent dan zowel de ‘kaarthouder’ als de ‘rekeninghouder’. Vul dan je rekening en adresgegevens in. Klik op ‘Volgende stap’.
- Controleer alle wijzigingen die getoond worden. Na het akkoord gaan en het aanvinken van de Algemene Voorwaarden Automatisch Opladen en de Algemene Voorwaarden OV-chipkaart, kan je klikken op ‘Volgende stap’.
- De laatste stap is het betalen. Je moet een machtiging geven door middel van een iDEAL betaling van €0,01. Lees eerst goed de twee voorwaarden onderaan het scherm. Ga je hier mee akkoord, klik dan de twee boxjes aan zodat ze aangevinkt worden. Klik daarna op ‘Volgende stap’.
- Rond de betaling af via iDEAL.
Het enige wat nu nog moet gebeuren, is het ophalen van het product ‘Automatisch opladen’.
Een voorbeeld van een ophaalautomaat in de bus. Je kunt natuurlijk ook de NS automaten op de stations gebruiken. /
Bron: Smiley.toerist, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De laatste stap: het activeren van automatisch opladen via een ophaalautomaat
Vanaf een kwartier na de online aanvraag kan je met je OV-chipkaart langs een ophaalautomaat gaan. Je kunt een ophaalautomaat zoeken via de
adresvinder. Kies bij ‘U wilt’ voor de optie ‘autom. opladen aanvraag/wijziging op kaart zetten/beëindigen.’ Ga met je OV-chipkaart langs de ophaalautomaat en volg de instructies op het scherm. Na het ophalen van het automatisch opladen, zal je OV-chipkaart nooit meer zonder saldo staan!
Instellen automatisch opladen: per post (geen iDEAL nodig)
Je kunt ook het automatisch opladen via de post aanvragen. Dit is handig wanneer je geen gebruik wilt maken van iDEAL. Je moet hiervoor een formulier opsturen naar Trans Link Systems. Je kunt het formulier vinden op de website van de OV-chipkaart. De verwerking duurt maximaal drie weken.
Heb je nog geen persoonlijke OV-chipkaart?
Je hebt een persoonlijke OV-chipkaart nodig om automatisch je saldo op te laten waarderen. Als je via bijvoorbeeld www.ov-chipkaart.nl/aanvragen een persoonlijke OV-chipkaart aanvraagt, moet je bij de optie ‘Wilt u automatisch uw OV-chipkaart laten opladen’ op ‘ja’ klikken. Zo wordt het automatisch goed ingesteld en hoef je bovenstaande stappen niet meer te doen.
Voor- en nadelen van automatisch opladen
Voordelen van het automatisch opladen zijn:
- Nooit meer een trein/tram/metro etc. missen omdat je geen saldo hebt.
- Nooit meer in de rij moeten staan bij de kaartautomaat om je OV-chipkaart op te laden.
Trans Link Systems is het bedrijf achter de OV-chipkaart.
Nadelen van het automatisch opladen zijn:
- Je geeft Trans Link Systems een automatische machtiging, waardoor ze dus elke keer als je saldo onder de €0,- komt, het oplaadbedrag van je rekening zullen halen. Als je niet meer met je OV-chipkaart gaat reizen (bijvoorbeeld omdat hij binnenkort verloopt), is dat natuurlijk nadelig. Je kunt dan wel je saldo terug vragen, maar je moet dit dus zelf in de gaten houden.
- Je geeft Trans Link Systems je rekeningnummer, het zou kunnen dat je dat niet fijn vind in verband met je privacy.
Hulp nodig?
Als je hulp nodig hebt met het instellen van het automatisch opladen, is het mogelijk om te bellen naar de klantenservice van de OV-chipkaart: 0900-0980. Dit gesprek kost €0,50. Natuurlijk kan je verder kijken op de website van de OV-chipkaart en op de websites en/of klantenservices van vervoerders.
Lees verder