InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Elektrische fiets en ouderen

Elektrische fiets en ouderen

De elektrische fiets is van groeiend belang voor de mobiliteit van ouderen. Terwijl hun krachten afnemen en ze daarom de fiets vaker laten staan geeft een elektrische fiets nieuwe mogelijkheden om zowel boodschappen te doen als plezierritjes te maken of bij iemand op bezoek te gaan. Daarnaast is fietsen op een elektrische fiets voor ouderen een prima manier om gezond bezig zijn en kan het voordeel van de trapondersteuning net dat beetje extra motivatie aanwakkeren om op de fiets te stappen.

Mobiliteit bij tegenwind dankzij trappen met hulpmotor

Een elektrische fiets is niet zo heel veel anders dan een gewone fiets. Er moet ook normaal op worden getrapt. Hij bezit alleen een hulpmotor die het trappen ondersteunt waardoor met minder krachtsinspanning een traject kan worden afgelegd en waarbij het makkelijker is om hogere snelheden te bereiken. Terwijl menige oudere van de gewone fiets moet afstappen, omdat het fysiek niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld met tegenwind een afstand te overbruggen, stapt een ander juist weer op omdat de steun van het motortje precies voldoende is. Ook mensen die op oudere leeftijd minder goed ter been zijn kunnen zich vaak nog wel met een elektrische fiets verplaatsen en zijn zeer gelukkig met hun mobiliteit.

Risico elektrische fiets bij hogere snelheden met motortje

Maar de snelheden die zo gemakkelijk bereikt kunnen worden zijn tevens het risico van de elektrische fiets voor ouderen. Zij zijn niet meer gewend om sneller dan een kilometer of zestien per uur te rijden en halen nu met gemak vijfentwintig kilometer per uur. Nu de opkomst van de elektrische fiets zo snel gaat komen ook al de eerste geluiden dat er meer ongelukken gebeuren waar ouderen bij betrokken zijn. Deskundigen vinden dat door die hogere snelheden de verkeersveiligheid in het geding is voor zowel de fietser zelf als voor de overige deelnemers aan het verkeer. Zij waarschuwen er voor dat het ongevallenrisico groot is. Het risico is sowieso al groter voor ouderen en de kans op ongelukken is op de elektrische fiets extra groot. Ook speelt het beeld mee dat automobilisten hebben van een oudere persoon op een fiets. Zij schatten een bepaald tempo in waarbij de werkelijke snelheid wordt onderschat en er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Fysieke gesteldheid en reactievermogen van ouderen

De belangrijkste reden voor dat verhoogde risico is de mindere fysieke gesteldheid en het tragere reactievermogen van ouderen. Door de hogere snelheid hebben zij minder tijd om de verkeerssituaties tijdig in te schatten. Ook speelt het minder beheersen van een zwaardere fiets bij ouderen een rol. Zeker als een langzamer tempo geboden is door de verkeerssituatie is het moeilijker de zwaardere fiets in balans te houden. Een verkeerstechnisch probleem is ook dat er meer wordt ingehaald door de snelle fietsers waar lang niet alle fietspaden op berekend zijn. Door de combinatie van het te verwachte toenemen van elektrische fietsen en de toenemende vergrijzing is extra aandacht voor ouderen op de fiets noodzakelijk en zullen wellicht maatregelen noodzakelijk worden.

Gevarieerd fietsverkeer

In ons fietsland doen zeer verschillende fietsers mee aan het fietsverkeer. Van gewone fietsers in een matig tempo tot erg jonge kinderen die soms nog tamelijk zwabberend naast een volwassene rijden en onverwachte uitwijkmanoeuvres maken. En van snelheidsduivels op een renfiets, die zich vaak schreeuwend een weg banen, tot soms hele groepen racers die snel voorbij willen. Daar nog eens de rijders op elektrische fietsen bij en het wordt er niet verkeersveiliger op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Elektrische fiets en ouderen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 10-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Special: Fietsgevaar
Schrijf mee!