InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Je kinderen vervoeren met de bakfiets

Je kinderen vervoeren met de bakfiets

Je ziet ze steeds meer op de weg, de moeders of vaders die hun kinderen vervoeren in de bakfiets. De bakfiets blijkt een handig hulpmiddel, om meerdere kinderen tegelijk te vervoeren.

De bakfiets

De bakfiets is een fiets de vroeger vooral gebruikt werd door bakkers en kruideniers om hun verkoopwaar naar de klanten toe te brengen. De bakfiets is een fiets met twee of drie wielen waarbij zich voor het stuur van de fiets een grote bak bevindt, waar spullen of kinderen in vervoerd kunnen worden. Vroeger maakte men gebruik van zware bakfietsen met een grote bak, die vaak ook nog afgedekt was met een deksel. Bakfietsen worden ook wel gemaakt met een bromfiets in plaats van een fiets. Nieuw is de elektrische bakfiets, waarvan de motor loopt op een accu.

De opkomst van de bakfiets

Tegenwoordig is de bakfiets veel meer in het straatbeeld te zien dan vroeger. De bakfiets wordt steeds populairder voor mensen die in de stad wonen. Het blijkt namelijk dat je je met de bakfiets veel sneller door de stad kan bewegen dan met de auto. De bakfiets is dan ook steeds populairder bij ouders die hun kinderen door de stad naar school moeten vervoeren. De hedendaagste bakfietsen worden speciaal gemaakt voor het vervoer van kinderen. In vroeger jaren gold dat kinderen alleen in een fietszitje met voet- en handsteunen vervoerd mochten worden. Kinderen vervoeren met de bakfiets is tegenwoordig ook geoorloofd, mits de kinderen een goede zitplaats hebben en goed vastgezet kunnen worden. Een goede bakfiets is dan ook voorzien van zitbankjes en stoelriemen om de kinderen goed vast te zetten. Er zijn ook stellages beschikbaar voor de bakfiets, waar een maxi-cosi op vastgemaakt kan worden, zodat ook kleinere kinderen vervoerd kunnen worden met de bakfiets.

Is het fietsen met een bakfiets zwaar?

De zwaarte van het fietsen met een bakfiets hangt af van het aantal kinderen wat vervoerd wordt en het gewicht van de kinderen. Ook de grootte en het gewicht van de bakfiets kan verschillen. Er zijn bakfietsen waar twee kinderen in vervoerd kunnen worden, maar ook bakfietsen waar wel vier kinderen in passen. De betere bakfietsen hebben een goede trapondersteuning, zodat het trappen niet al te zwaar gaat. Er is inmiddels ook een elektrische bakfiets op de markt. Dit is de electrische Babboe bakfiets. Deze bakfiets heeft een losse accu en een geïntegreerde motor in het achterframe van de fiets. De accu van deze bakfiets is op te laden bij het stopcontact. Deze bakfiets is ideaal om je snel en gemakkelijk door het verkeer heen te bewegen.

Is het fietsen met een bakfiets moeilijk?

Het fietsen met een bakfiets is niet moeilijk, maar heeft wel wat oefening nodig. Meteen met een bak vol kinderen gaan fietsen is niet aan te raden. De bakfiets met drie wielen is wat makkelijker te berijden dan de bakfietsen met twee wielen. Wanneer je een bakfiets wilt gaan kopen, heb je de keuze tussen de trendy modellen en de wat klassiekere modellen. De trendy modellen hebben vaak twee wielen en zijn wat lastiger te besturen dan de wat klassiekere modellen met drie wielen. Het is belangrijk dat je voordat je overgaat tot aankoop een aantal modellen uitprobeert. Wanneer ook je partner met de bakfiets zal gaan rijden is het goed om beiden testritten te maken. Wat voor de één prettig rijdt, kan voor de ander niet comfortabel zijn. Er is inmiddels een ruime keuze aan bakfietsen op de markt. Merken zijn o.a. Babboe, Gazelle, Cargobike, Cargotrike, Smarttrike.
Gerelateerde artikelen
Bakfiets weer helemaal terugDe bakfiets is helemaal terug van weggeweest. Deze fiets is op dit moment vooral populair bij gezinnen met kinderen.

Reageer op het artikel "Je kinderen vervoeren met de bakfiets"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 14-06-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!