InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Bakfiets weer helemaal terug

Bakfiets weer helemaal terug

De bakfiets is helemaal terug van weggeweest. Deze fiets is op dit moment vooral populair bij gezinnen met kinderen. De bakfiets is eigelijk bedoeld als transportfiets. Een grote bak voorop, waarmee bagage vervoerd kan worden. Vroeger gingen bakkers en kruideniers met de bakfiets langs de huizen. Zij gebruikten een houten bak met een deksel, of een mand met deksel.

De bakfiets heeft een lange levensduur. Toch nam het aantal bakfietsen jarenlang af. In ongeveer 1995 nam de productie toe. Mensen in de steden ervaren de bakfiets als beter vervoermiddel dan de auto. Sinds het jaar 2000 is de populariteit voor bakfietsen waarin kinderen kunnen zitten toegenomen.

Bakfiets van nu

De bakfietsen die nu geproduceerd worden zijn er in vele soorten en maten waaronder:
  • fietstaxi (riksja)
  • kinderbakfiets
  • bakfiets (twee- of driewieler voor 1 à 2 kinderen)

De populairste bakfiets heeft maar twee wielen. Bij zo'n fiets zit de bak laag achter het voorwiel en vóór het stuur. Kinderen zitten op één of twee bankjes in de bak, en baby's in een Maxi-Cosi kinderstoeltje.

Veiligheid gewaarborgd

Is het wel veilig om de kinderen met zo'n bakfiets te vervoeren? Ja, want de kinderen zitten vast met driepuntsgordels die aan de bak zijn bevestigd. De kinderen zitten vóór de bestuurder. U kunt ze dus goed in de gaten houden. De bak is laag bij de grond waardoor het zwaartepunt ook laag ligt. Dit maakt de fiets stabiel. In vergelijking met een gewone fiets hoeft u hierdoor minder gewicht te vervoeren.

Bakfiets in het verkeer

In het verkeer mogen bakfietsen met drie wielen kiezen voor de hoofdrijbaan in plaats van het fietspad (RVV art 5). Voor vervoer van personen zijn dezelfde regels als voor fietsers, dus maximaal een passagier, of twee kinderen onder de tien jaar, hoewel een bakfiets best geschikt kan zijn voor meer kinderen.
© 2008 - 2019 Nannie78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bakfiets weer helemaal terug"

Infoteur: Nannie78
Gepubliceerd: 21-02-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!