InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Fietsen > Fietsen met blauw voorwiel: Swapfiets

Fietsen met blauw voorwiel: Swapfiets

Fietsen met blauw voorwiel: Swapfiets Een fiets in bruikleen met een serviceabonnement voor een betaalbare prijs. Dat is in een notendop het concept van Swapfiets. De fietsen van Swapfiets zijn in de stad goed herkenbaar vanwege het blauwe voorwiel. Wie in Utrecht, Amsterdam, Delft, Eindhoven, Enschede, Leiden, Groningen, Nijmegen, Rotterdam of Tilburg woont kan bij Swapfiets een abonnement afsluiten. Je hebt dan een fiets in bruikleen. Wanneer deze kapot is komt er binnen twaalf uur een monteur. Kan deze de fiets niet direct repareren dan krijg je een nieuwe.

Swapfiets: fiets met blauw voorwiel

Waarom zie je zoveel fietsen met een blauw voorwiel?

Sinds de zomer van 2016 duiken ze op steeds meer plaatsen op: fietsen met een blauw voorwiel of blauwe voorband. Veel mensen vragen zich daarom af wat hier het verhaal achter is en waarom het alleen steeds om een blauw voorwiel gaat en niet om een blauw achterwiel. De uitleg is eenvoudig: het blauwe voorwiel is het handelsmerk van het bedrijf Swapfiets. Iedereen kan in principe natuurlijk een blauwe voorband kopen en deze op zijn fiets monteren. Het meest waarschijnlijk als je zo'n fiets voorbij ziet komen is het echter dat het gaat om een leenfiets met service-abonnement van Swapfiets. De fietsen zijn bij uitstek populair onder studenten en daarom zijn ze onder meer veel te zien in studentensteden als Utrecht, Amsterdam, Delft, Eindhoven, Enschede, Leiden, Groningen, Nijmegen, Rotterdam en Tilburg, de steden waar Swapfiets anno 2017 gevestigd is.

Het concept van Swapfiets

Veel forensen, studenten en mensen die in een grote stad wonen maken gebruik van een niet al te flitsende fiets. Dit om het risico op diefstal te minimaliseren. Vaak gaat het echter om dusdanig gemankeerde modellen dat deze het nogal eens begeven. Ketting eraf, lekke band, standaard afgebroken of een slag in je wiel. Het zijn mankementen die bij fietsen nu eenmaal veel voorkomen, zeker wanneer je ze vaak achterlaat in een fietsenstalling waar medegebruikers er niet al te vriendelijk mee omgaan. De fietsen moeten daarom regelmatig voor reparatie naar een fietsenmaker met als gevolg dat je even zonder zit. In dat geval zou het handig zijn als je tijdelijk een leenfiets mee zou kunnen krijgen. Er zullen echter weinig fietsenmakers zijn die zich aan dit concept durven wagen vanwege de omslachtige administratie en kans op beschadigingen. Student Richard Burger zag een gat in de markt en begon het bedrijf Swapfiets.

Het idee achter Swapfiets is simpel. Voor een vast bedrag per maand neem je een abonnement. Dit abonnement is maandelijks opzegbaar. Je krijgt daarvoor een simpele maar robuuste en makkelijk verstelbare stadsfiets in bruikleen, inclusief fietsslot. Is je fiets kapot - bijvoorbeeld een gebroken ketting of een slag in je wiel - dan neem je contact op met Swapfiets en komt er gegarandeerd binnen 12 uur iemand naar je toe die de fiets repareert. Kan de reparatie niet ter plekke gebeuren? Degene die de fiets op komt halen neemt gelijk een nieuwe mee zodat je nooit zonder werkende fiets zit. Je fiets wordt dan dus 'geswapt'. Aan de reparatie zitten geen extra kosten verbonden, wat het probleem ook is. De fiets kan alleen opgehaald worden binnen de stad waarvoor je abonnement geldt.

Fiets gestolen, en nu?

Maak je gebruik van een Swapfiets en wordt deze gestolen dan betaal je hiervoor een eigen risico van € 40. Als je je abonnement wilt behouden dan krijg je weer een nieuwe fiets. Wordt de fiets binnen de looptijd van je abonnement teruggevonden dan krijg je het eigen risico terug. Heb je je abonnement beëindigd maar lever je de fiets niet binnen de gestelde termijn in dan moet je de volledige kosten van de fiets à € 350 vergoeden (2017).

Alternatief voor de OV-fiets?

Je zult je wellicht afvragen of we dit niet al kennen maar dan als OV-fiets. De OV-fiets is echter meer voor incidenteel gebruik. Handig wanneer je dan eens in de ene en dan eens in de andere stad een fiets nodig hebt. Swapfiets gebruik je in je eigen stad en is voor frequenter gebruik. Het bedrijf noemt het zelf niet een abonnement op een fiets maar een abonnement op mobiliteit omdat je snel weer op weg geholpen wordt als je een fiets kapot is. Het handige is bovendien dat het abonnement maandelijks opzegbaar is. Je kunt dus ook voor slechts één maand een abonnement nemen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Swapfiets,
  • https://www.swapfiets.nl/utrecht/fiets
  • https://indebuurt.nl/delft/delftenaren/ondernemer-uitgelicht/swapfiets-het-bedrijf-achter-de-fietsen-met-de-blauwe-voorband~12794/

Reageer op het artikel "Fietsen met blauw voorwiel: Swapfiets"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 15-09-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Schrijf mee!