Veilig omgaan met containers
In een tijd dat steeds meer vervoer van goederen en stoffen in containers plaatsvindt speelt de veiligheid daarbij een alsmaar belangrijkere rol. Dat is het geval bij het lossen van containerschepen, het overladen naar ander vervoer en het vervoer naar de nieuwe bestemming. Alle betrokkenen moeten zich bij het omgaan met containers bewust zijn van de gevaren die dat met zich meebrengt waarbij voorlichting en instructie van groot belang is.
Veilig lossen van containerschepen
Het lossen van containers uit zeeschepen is niet geheel zonder gevaar omdat de containers bijvoorbeeld giftige gassen kunnen bevatten wat is gebleken na controles door de Arbeidsinspectie. Het is daarom belangrijk dat bedrijven er alles aan doen om hun werknemers te beschermen en zeker de regels te handhaven.
Containers in de zon
Containers kunnen gevaarlijke stoffen bevatten zoals bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden ter bescherming van de lading tegen ongedierte. Gevaarlijke gassen kunnen eveneens ontstaan door uitdamping van producten en verpakking. Zo kunnen tolueen en benzeem vrijkomen door chemische processen tijdens het vervoer doordat de container bijvoorbeeld onderweg in de zon heeft gestaan. Het beschermen van de werknemers kan doordat de bedrijven, die producten in containers importeren, controleren op de aanwezigheid van die gevaarlijke stoffen. Zo nodig dienen maatregelen genomen te worden zodat de werknemers daar niet mee in aanraking kunnen komen.
Voorlichting en instructie
Alle betrokkenen moeten op de hoogte zijn van eventuele gevaarlijke situaties en weten hoe te handelen bij calamiteiten. Bij de voorlichting over gevaarlijke gassen moet een aantal zaken zeker aan bod komen zoals:
- Welke gevolgen kan het hebben als medewerkers met deze gassen in contact komen?
- Hoe moeten zeecontainers worden geopend en betreden?
- Welke handelingen moeten worden verricht nadat rook of een vreemde geur wordt waargenomen?
- Wat moet er gebeuren als iemand onwel is geworden?
- Wat te doen bij gezondheidsklachten?
- Wat zijn risicogoederen en risicolanden?
Overladen op vrachtwagens
Wereldwijd komen er steeds strengere regels ten aanzien van het beveiligen van het vervoer van containers. Met name haakarmsystemen en portaalarmsystemen zijn in opkomst en dienen aan strenge regels te voldoen. Een haakarmsysteem is een apparaat waarmee snel en eenvoudig containers op de laadbak van een vrachtwagen kunnen worden gezet. Een modern systeem is gebaseerd op hydroliek en pneumatiek en kan bediend worden vanuit de cabine. Een portaalarmsysteem is vergelijkbaar met het haakarmsysteem maar bezit twee grijparmen. Haakarmen en portaalarmen hebben speciale beveiligingen zoals vergrendelsystemen en stops waardoor het werken ermee geen problemen hoeft op te leveren.
Vervoer met vrachtwagens
Chauffeurs van vrachtwagens hebben regelmatig te maken met verkeerd geladen containers waardoor de lading kan gaan schuiven. Schuivende lading kan ernstige gevolgen hebben bij bijvoorbeeld plotselinge uitwijkmanoeuvres. Niet zelden kantelt een vrachtwagen dan om. Om na te gaan of een container in balans geladen is bestaan speciale weegbruggen
Afdekken open containers
Ook dienen overige weggebruikers beschermd te worden tegen verlies van lading door open containers. Strenge boetes hebben de aandacht daar al op vergroot. Zo bestaan er al automatische afdeksystemen in combinatie met de haaksystemen en portaalsystemen. Die afdeksystemen zijn door de chauffeur vanaf de grond te bedienen waardoor het niet noodzakelijk is dat de chauffeur of bediener op de container moet klimmen om die met de hand af te dekken. Het automatische systeem levert eveneens tijdwinst op met minder arbeidsloon.
Vervoer per binnenschip
Naast vervoer per vrachtwagen is vervoer per binnenschip sterk in opkomst. Het is een veilige manier die veel minder energie kost dan vervoer over de weg. Een groot voordeel is ook het grote aantal containers dat gelijktijdig kan worden vervoerd.
Met containers omgaan en gassen
Sinds 2010 is het verplicht om, als werknemers met risicovolle containers in contact kunnen komen, de problematiek van toxische gassen op te nemen in het jaarlijkse actieplan. Dat actieplan wordt opgesteld door de werkgever samen met het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk en de preventieadviseur.