InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Met de auto goedkoper tanken bij tankstations in Nederland

Met de auto goedkoper tanken bij tankstations in Nederland

Met de auto goedkoper tanken bij tankstations in Nederland De prijzen van de benzine en diesel worden steeds duurder. Het zogenaamde 'kwartje van Kok' zit nog steeds bij de brandstofprijs inbegrepen. Daarbij is de brandstofprijs onderhevig aan de ontwikkelingen van de olieprijzen. Conflicten in landen waar olie wordt gewonnen zijn van grote invloed op de brandstofprijs. Op die aspecten kan weinig of geen invloed op uitgeoefend worden. Op welke manier heeft u wel invloed op de brandstofkosten en waar kunt u op een voordelige manier toch uw brandstoftank in Nederland vullen? Er zijn verschillende mogelijkheden om te besparen op uw brandstofkosten. Dit kan oplopen tot honderden euro's per jaar. We zetten een aantal tips op een rij.

Brandstofverbruik van een auto

Het is raadzaam om eerst uw huidige brandstofverbruik in kaart te brengen. Dit doet u op eenvoudige wijze door de gereden kilometers en het aantal keren dat u tankt bij te houden.

Is uw auto technisch in orde

Het brandstofverbruik is afhankelijk van de technische staat van uw auto. Let bijvoorbeeld op de volgende punten:
  • Is de motor goed afgesteld?
  • Luchtfilter op tijd vervangen

Tankkorting met ANWB

Als u lid van de ANWB bent kun u met uw lidmaatschapspas korting krijgen bij ruim 600 tankstations. Kijk op de site voor een tankstation bij u in de buurt. Op vertoon van uw ANWB pas ontvangt u per liter al gauw 0,05 cent korting. De korting per tankstation is afhankelijk van de Gemiddelde Landelijk Adviesprijs(GLA). Dit is de gemiddelde prijs van de grote benzine merken samen. Op de site van de ANWB kunt u ook tips vinden over het aanpassen van uw rijstijl. Het zogenaamde Nieuwe Rijden. Als u een andere rijstijl aan gaat nemen kan dat aardige besparingen opleveren tot wel 10 procent! Helemaal als u een rijder bent die zijn rechter been niet in bedwang kan houden. Het bespaart dan niet alleen brandstof maar ook de nodige bekeuringen die dat op kan leveren.

De belangrijkste tips van het nieuwe rijden op een rijtje

  • Schakel zo vroeg mogelijk over naar een hogere versnelling. Tussen de 2.000 en 2.500 toeren.
  • Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
  • Gebruik zo vaak als mogelijk is de cruisecontrole
  • Rij zo veel mogelijk met een gelijkmatige snelheid en een laag toerental in een zo hoog mogelijke versnelling.
  • Zet de motor af bij een openstaande brug, spoorwegovergang, in de file, wanneer u iemand afhaalt, etc. Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven.
  • Ga bewust om met energievreters, zoals airconditioning, dakkoffers en aanhangwagens.

Tankkorting met United Consumers

Bent u geen lid van de ANWB dan kunt u zich aansluiten bij de United Consumers. Voordeel hiervan is dat het lidmaatschap gratis is. U betaald alleen borg voor de ledenkaart en geen lidmaatschap. Nadeel is dat niet alle tankstations United Consumers kunnen verwerken. Via United Consumers kunt u net als bij de ANWB ook besparen op uw autoverzekering. Kijk voor meer info op www.unitedconsumers.com

Banden controleren

Controleer regelmatig de bandenspanning. De juiste bandenspanning kan enorm voordeel opleveren. Zachte banden geven meer wrijving en dus ook hoger brandstofgebruik. Controleer ook of u de juiste bandenmaat onder uw auto heeft. Het komt namelijk vaak voor dat er een te brede band is gemonteerd, ook dit geeft extra brandstofgebruik.

Tips om automerk vergelijken

Sommige merken vertonen flinke verschillen als het gaat om brandstofverbruik. Bent u een merkvaste rijder in een merk die meer brandstof verbruikt dan een ander gelijkwaardig automerk dan is het de moeite waard om een 'overstap' te overwegen. Let daarbij op het Energielabel. Het gaat tenslotte om uw portemonnee.

Electrisch rijden

Electrische auto's zijn in opkomst. Het is in eerste instantie goedkoper rijden maar of het echt op lange termijn voordeliger is moet nog goed in kaart worden gebracht. Het onderhoud van een electrische auto is namelijk duurder. Als dat ook goedkoper gaat worden dan wordt het electrische rijden inderdaad aantrekkelijk.

Fietsen

Mochten de brandstofprijzen helemaal de pan uit rijzen dan is er nog maar één oplossing: de fiets pakken. Als u een autorijder bent die voor tien kilometer in de auto stapt neem dan wat vaker de fiets. Dat scheelt enorm op jaarbasis. Via de werkgever is ook het mogelijk om via een fietsplan voordelig een fiets aan te schaffen. Dat is niet allen goed voor de inhoud van uw portemonnee maar ook nog goed voor de conditie.

Consequent brandstof besparen

Als u consequent de bovengenoemde tips in in de praktijk brengt dan zal dat zeker een flinke kostenbesparing opleveren. Met het voordeel wat de besparingen opleveren kunt u andere leuke dingen doen.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop tanken; Benzine tanken met voordeelGoedkoop tanken; Benzine tanken met voordeelAls er eenmaal een auto voor de deur staat is het toch wel erg gemakkelijk om deze voor elk uitstapje te gebruiken. Maar…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…
Brandstofkortingen: vaak misleidendBrandstofkortingen: vaak misleidendKorting op benzine Iedereen kent vast de borden wel bij benzinestations waarop staat dat er maar liefst 6 cent of zelfs…
Bezuinigen op de uitgaven aan benzineBezuinigen op de uitgaven aan benzineDe prijs van een liter benzine blijft hoog. De prijzen dalen soms wel iets door dalende olieprijzen, maar door een later…
Goedkoop tanken online en appsGoedkoop tanken online en appsZorg dat je altijd relatief goedkoop kunt tanken in 2019. Direct korting, ook als je op vakantie bent. Vergelijk daarom…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay
  • Website ANWB
  • Website United Consumers

Reageer op het artikel "Met de auto goedkoper tanken bij tankstations in Nederland"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 11-11-2019
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!