InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Rollators en veiligheid

Rollators en veiligheid

Rollators en veiligheid Een rollator is een looprek op wieltjes dat wordt gebruikt ter ondersteuning bij het lopen meestal door ouderen en mensen die door een lichamelijke beperking moeilijk kunnen lopen. Het rek bestaat uit een lichtgewicht metalen buizenframe met vier en soms drie wieltjes met rubberen bandjes. Meestal heeft een rollator een mandje om boodschappen te vervoeren en een zitting waarop de gebruiker even kan uitrusten. Bij het gebruik van een rollator moet wel op de veiligheid worden gelet. Onachtzaam omgaan met het apparaat kan tot problemen leiden. Ook moet de veiligheid op straat in acht worden genomen waarbij meespeelt dat de gebruikers meestal niet goed ter been zijn.

Meer aandacht aan veiligheid

Maar hoewel het gebruik van een rollator veel gemak kan bieden heeft het ook een aantal risico’s. Elk jaar worden naar schatting meer dan 1.500 slachtoffers van boven 55 jaar op een Spoedeisende Hulp Afdeling van een ziekenhuis behandeld voor een ongeval met de rollator. Meer dan 80 procent van die slachtoffers is vrouw en meer dan 40 procent wordt na de eerste behandeling opgenomen in het ziekenhuis. Enkele honderden van die senioren breekt een heup. Maar gelukkig neemt het aantal jaarlijkse slachtoffers nauwelijks toe terwijl het aantal rollators per jaar met zo’n 35.000 uitbreidt. De oorzaak van het niet verhogen van het aantal slachtoffers ligt in meer aandacht schenken aan veiligheid.

Risicofactoren

De risicofactoren voor ongevallen met de rollator zijn:
  1. Een onveilige rollator.
  2. Een oneffen ondergrond en obstakels.
  3. Onvoldoende advies over hoe de rollator te gebruiken.

Voorkom ongelukken met rollators

Problemen met de rollator die voor vervelende situaties en zelfs ongelukken kunnen leiden zijn:

Loszittende handvatten

Loszittende handvatten zorgen voor verlies van grip op de rollator dat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Ook het kunnen draaien van de handvatten is niet goed voor de juiste grip.

Naar één kant afwijken

Dat kan veroorzaakt worden doordat het frame iets verbogen is wat meestal alleen via de leverancier kan worden verholpen.

Niet goed vergrendeld

Als de rollator niet goed vergrendeld is kan hij plotseling inklappen wat vooral kan gebeuren bij het opgaan van een stoepje. Sommige rollators hebben geen vergrendeling maar die kan er dan op worden gemonteerd.

Remkabels die naar buiten uitsteken

Als dit het geval is bestaat het gevaar dat de kabels ergens achter blijven haken met alle mogelijke gevolgen van dien. Bind de kabels desnoods met een touwtje vast.

Slechte remmen

Slechte remmen kunnen zonder meer tot ongelukken leiden. De remmen van een rollator zijn in het algemeen makkelijk te verstellen.

Vuile wielen

Wielen kunnen minder goed draaien door aangekoekt vuil wat niet bevorderlijk is voor een goede gang.

Zachte banden

Dit kan een probleem zijn bij oude rollators. De nieuwe hebben meestal geen luchtbanden meer.

Voorkom valpartijen met rollator

Naast aandacht voor de rollator zelf, waarmee de veiligheid kan worden bevorderd, is een van de hoofdpunten dat de rollator op de juiste hoogte wordt afgesteld. Het handvat moet op polshoogte worden ingesteld. En uiteraard kan de gebruiker van een rollator zelf veel doen aan de veiligheid zoals niet vermoeid op stap gaan maar eerst rusten voordat een wandeling wordt aangegaan. Met een vermoeid lichaam is de kans op valpartijen immers groter.

Juiste model kiezen met gebruikersgemak en accessoires

Gelukkig worden er geen slechte rollators meer verkocht maar er zijn wel grote verschillen waardoor het zorgvuldig uitkiezen van het juiste model van belang is. Bij de keuzebepaling is zeker het gebruikersgemak belangrijk dat mede afhankelijk is van de lichaamsbouw en van persoonlijke voorkeur. Zo is de ene rem bijvoorbeeld makkelijker te bedienen dan de andere, wat mede afhankelijk is van de kracht in de armen en handen. Ook is er verschil in gewicht van de rollators en zijn er zelfs speciale lichtgewicht exemplaren verkrijgbaar. Evenzo zijn er speciale accessoires verkrijgbaar zoals een rugleuning, een dienblad of een houder voor een wandelstok.

Rollatorspreekuur

Er bestaan ook speciale spreekuren voor de bezitters van een rollator waarbij gecontroleerd wordt of de rollator nog aan de gestelde eisen voldoet en of de afstelling in orde is. Tevens krijgen de ouderen tijdens dat spreekuur allerlei tips over het juist omgaan met de rollator zoals het nemen van stoepranden en hellinkjes. Eveneens worden tips gegeven over het veilig gebruik in huis zoals het opbergen van snoeren en verwijderen van obstakels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rollators, welke zijn er zoal te koopBent u slecht ter been, dan kunt u overwegen om een rollator aan te schaffen. De keuze is groot, maar niet alle types wo…
Kopen van een rollatorKopen van een rollatorEr zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u een rollator koopt. Een rollator is bedoeld voor (…
Rollator of rolstoel of beiden in één: de RollzrecensieRollator of rolstoel of beiden in één: de RollzEen rolstoel of rollator: hulpmiddelen zijn er om uw mobiliteit te bevorderen. Het kiezen van het juiste hulpmiddel en d…
Rollator kiezen en kopen: waar let u op? Tips!Rollator kiezen en kopen: waar let u op? Tips!Als u een rollator nodig heeft om meer bewegingsvrijheid te hebben, is het goed om op verschillende gebruiksaspecten te…
Een rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewichtEen rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewichtIedereen wil graag mobiel zijn en blijven, soms zijn hier hulpmiddelen bij nodig zoals een rollator. Wat is een rollator…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moritz320, Pixabay
  • www.rollatorspreekuur.nl

Reageer op het artikel "Rollators en veiligheid"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 12-04-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Veiligheid
Schrijf mee!