Ergernissen in het openbaar vervoer
Ergernissen in het openbaar vervoer is een snel groeiend fenomeen wat steeds erger begint te worden. De verloedering van de maatschappij zorgt ervoor dat er nauwelijks nog respect is voor de regels binnen het openbaar vervoer. Normen en waarden zijn ook ver te zoeken en leiden hierdoor tot ergernissen en frustraties bij de mensen die dit wel doen.
Ergernissen en frustraties in het openbaar vervoer
Veel mensen maken gebruik van het openbaar vervoer om naar hun werk of een andere bestemming te gaan. Dit betekent dat deze mensen gebruik maken van de bus, trein, tram en/of metro. In de laatste 10 jaar zijn er veel dingen veranderd binnen onze maatschappij. Normen en waarden worden niet meer nageleefd. Regels zijn er niet voor niets maar veel mensen hebben hier geen boodschap aan en kunnen ook niks meer accepteren als er iets van wordt gezegd. Zelfs chauffeurs en conducteurs schuiven de problemen van zich af in plek van op te komen voor de klant.
Om een inzicht te geven in een aantal veel voorkomende ergernissen en frustraties heb ik er hieronder een aantal genoteerd die voor menigeen herkenbaar kan zijn.
Harde muziek
Als er één ergernis altijd in de top 10 terug komt dan is het wel te harde muziek. Muziek luisteren is geen enkel probleem. Zo nu en dan een lekker deuntje kan zelfs ontspannend werken. Maar dan komen de uitzonderingen. Muziek die zo hard staat dat iedereen mee kan genieten van elk woordje van de tekst ergert menig mens. Buiten de frustratie van het harde geluid komt ook nog vaak het probleem dat wanneer je er iets van zegt ook nog eens een grote mond terug kan verwachten. Deze mensen kunnen zich moeilijk inleven in een andere persoon waardoor er frustraties en ergernissen ontstaan.
Roken op het station
Sinds een aantal jaren mag je niet meer roken in de stationshal of op het perron. Veel mensen roken ongevraagd mee met de persoon die naast hun staat. Deze mensen zijn daar vaak niet van gediend omdat men het vaak vies vind en het is slecht voor de gezondheid. De NS heeft rookzuilen geplaatst om aan te geven waar men wel en niet mag roken. Het frustrerende is dat veel mensen zich hier niet aan houden en dat de conducteurs er niets van zeggen.
Stilte Coupé
In de trein zijn stilte coupés ingericht voor mensen die geen behoefte hebben aan overtollig lawaai. Dit betekent dat er niet gepraat mag worden, er niet wordt getelefoneerd en niet naar harde muziek wordt geluisterd. Helaas denken veel mensen hier anders over. Deze coupés zijn er niet voor niets en nemen ongeveer 10% van de trein in beslag. Mensen willen graag rust hebben tijdens hun reis maar worden hierin vaak teleurgesteld omdat andere mensen zich niet aan de regels van de stilte coupé houden.
Met de voeten op de bank
Met de voeten op de bank zitten is een grote ergernis in het openbaar vervoer en asociaal ten opzichte van medereizigers. Onder de schoenen kan modder, poep, kauwgom, etc. zitten. Dit blijft aan de bekleding van de stoel hechten waar andere mensen later op plaats nemen. Het is niet erg fris om op een zitting te gaan zitten waar afval op ligt. Daarnaast is het asociaal om met je voeten op de bank te gaan zitten terwijl er andere mensen in de bus of trein aanwezig zijn die op zoek zijn naar een plek.
Niet opstaan voor ouderen/invaliden
Normen en waarden worden binnen onze samenleveing steeds minder nageleefd. Dit geldt voornamelijk in het openbaar vervoer. Veel ouderen en invalide mensen reizen met het openbaar vervoer en zijn vaak slecht ter been. Het komt regelmatig voor dat de bus zo vol is dat deze mensen niet kunnen zitten. De ergernis die ontstaat is dat er niemand op staat voor deze mensen.
Wachten met instappen voordat de mensen zijn uitgestapt
Veel mensen willen zo snel mogelijk instappen, voordat de mensen die in de bus of trein zitten ook maar de tijd krijgen om uit te stappen. Bij de bus lijken deze problemen vaker voor te komen omdat men zowel voor als achter in kan stappen. Opdringerige jongeren, ongeduldige moeders met kinderwagens of ouderen met hun rollator hebben nauwelijks het geduld om mensen uit te laten stappen. Dit zorgt voor frustraties en ergernissen omdat er vaak tegen elkaar aan wordt geduwd. Hierdoor ontstaan onnodige confrontaties die makkelijk vermeden kunnen worden als de uitstappende mensen voorrang krijgen.
Mega grote kinderwagens
Kinderwagens van deze tijd lijken net ongemotoriseerde auto's. Ze zijn zo groot dat ze nauwelijks in het gangpad van de bus of trein passen. Hierdoor wordt het verplaatsen met een kinderwagen vaak al een probleem. Vaak zijn het meerdere kinderwagens die de gangpaden blokkeren zodat de mensen niet meer kunnen passeren. Het opklappen van de kinderwagens kan voor meer ruimte zorgen waardoor de gangpaden makkelijk begaanbaar blijven.
Het achter laten van afval
In elke trein zitten er per 2 stoelen een prullenbak bevestigd (soms zelfs per stoel) en in de bus zitten er over het algemeen 3 of meer prullenbakken in de gehele bus. De troep die tussen de stoelen of op tafeltjes wordt gedeponeerd hoort in die prullenbakken thuis. Het asociale gedrag en de luiheid van mensen neemt steeds grotere vormen aan. Een beter milieu begint bij jezelf zodat de treinen, bussen, metro's en trams schoon blijven.
Roekeloze buschauffeurs
Vaak komen buschauffeurs te laat of veel te vroeg bij een halte (wat is de waarde nog van 9292ov?). Veel buschauffeurs rijden extra langzaam zodat passagiers hun aansluiting missen met de trein of de volgende bus. Daarnaast zijn er ook nog buschauffeurs die er lekker op los scheuren. Keihard rijden over de meest dramatische straatjes waardoor je de hele bus door stuiterd of met hoge snelheid een bocht nemen zodat je amper kan blijven zitten op je stoel. Oudere en invalide mensen kunnen dit niet opvangen waardoor er vaak ongelukken gebeuren.