InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > PIT manoeuvre: hoe de politie een vluchtauto kan stoppen

PIT manoeuvre: hoe de politie een vluchtauto kan stoppen

PIT manoeuvre: hoe de politie een vluchtauto kan stoppen De zogeheten PIT manoeuvre is een techniek die gebruikt wordt door de politie om vluchtende voertuigen tot stoppen te dwingen, met minimale risico's voor de chauffeur in het betreffende voertuig, de politie en natuurlijk de overige weggebruikers. De PIT manoeuvre is niet in alle landen toegestaan. In Nederland wordt het wel af en toe gebruikt. Het spreekt voor zich dat de techniek niet in elke situatie van toepassing is, waarbij de politie een auto achtervolgt.

De PIT manoeuvre: vluchtende voertuigen stoppen

De zogeheten PIT manoeuvre is een techniek die gebruikt wordt door wetshandhavers om vluchtende voertuigen tot stoppen te dwingen, met minimale risico's voor de chauffeur, de politie en het publiek. PIT manoeuvre staat voor de Engelse benaming Pursuit Immobilization Technique. (Soms worden ook de volgende termen gebruikt: Precision Immobilization Technique, Pursuit Intervention Technique of Precision Intervention Tactic). Deze techniek wordt meestal toegepast om een politieachtervolging snel en effectief te beëindigen, wanneer het publiek door het gedrag van de bestuurder van de auto die achtervolgd wordt (ernstig) in gevaar wordt gebracht.

Oorsprong in Duitsland

De PIT manoeuvre is een techniek die volgens de Engelstalige Wikipedia waarschijnlijk zijn oorsprong vindt in Duitsland, waar het werd gebruikt door wetshandhavers. In de Verenigde Staten zou het voor de eerste keer in de jaren '70 zijn toegepast door de politie. De PIT manoeuvre wordt in de Verenigde Staten beschouwd als een standaardtechniek van de politie. De PIT manoeuvre is tijdens politieachtervolgingen niet toegestaan in het Verenigd Koninkrijk. Uit welingelichte bron heb ik vernomen dat de techniek af en toe door de politie in Nederland wordt toegepast.

Hoe gaat de PIT-manoeuvre in zijn werk?

Tijdens de manoeuvre rijdt de achtervolgende politieauto (hierna: dienstauto) links naast het voertuig dat achtervolgd wordt (hierna: doelauto). De voorwielen van de dienstauto worden uitgelijnd met de achterwielen van het doelvoertuig. De dienstauto maakt voorzichtig contact met de doelauto, waarna de dienstauto scherp met zijn rechterzijde tegen de linkerachterzijde van de doelauto drukt, waardoor deze abrupt zijdelings draait en de persoon in de doelauto de macht over het stuur verliest en - vaak in tegenovergestelde richting - tot stilstand komt.

Doorgang afsnijden

Vervolgens is het van belang dat de doorgang van de doelauto afgesneden wordt, bijvoorbeeld door een andere politieauto die ook de achtervolging had ingezet, zodat de verdachte niet meer weg kan rijden. Een voortreffelijk voorbeeld van de PIT manoeuvre is hier te zien.

Wanneer wordt het toegepast?

Het spreekt voor zich dat de techniek niet in elke situatie van toepassing is. Dat zou levensgevaarlijke wildwesttaferelen opleveren. Bij een te hoge snelheid bijvoorbeeld zal het niet toegepast worden. Uit welingelichte bron weet ik dat het in Nederland nog wordt uitgevoerd wordt tussen de zestig en zeventig kilometer per uur. Hogere snelheden zijn mij niet bekend.

Afweging wel of niet gebruiken

De politie zal bij de afweging om de techniek in te zetten, rekening houden met de locatie en met alle mogelijke effecten met betrekking tot de overige verkeersdeelnemers zoals automobilisten, (brom)fietsers en voetgangers. Maar ook het gebruik van geweld van de doelauto ten aanzien van andere verkeersdeelnemers, zal meewegen in de keuze om de verdachte op deze wijze aan te houden. Een voorbeeld van gewelddadig en roekeloos gedrag van de vluchtauto:

Tijdens een achtervolging reed verdachte roekeloos en zeer gevaarlijk en is hij met hoge snelheid op een politieauto ingereden, waarbij een aanrijding net is voorkomen door het handelen van de chauffeur van de politieauto. Ook sneed verdachte een fietser af, als gevolg waarvan de fietser ten val kwam. Het had weinig gescheeld of de fietser was door verdachte geschept.

Subsidiariteitsbeginsel en proportionaliteitsbeginsel

De wetshandhaver houdt rekening met het subsidiariteitsbeginsel en het proportionaliteitsbeginsel. Het subsidiariteitsbeginsel houdt in dat hij zijn doel moet bereiken op de wijze die het minst ingrijpend is voor de verdachte en het proportionaliteitsbeginsel
betekent dat zijn handelswijze in verhouding moet staan met het doel dat hij wil bereiken.

Het aanwenden van de PIT-manoeuvre is vooral gevaarlijk wanneer de bumpers van beide voertuigen beduidend in hoogte verschillen of bij doelauto's met een hoog zwaartepunt, zoals bestelwagens of SUV's. Deze auto's kunnen relatief snel kantelen wanneer de PIT-manoeuvre wordt uitgevoerd, zoals hier te zien is.
© 2011 - 2017 Tartuffel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verplicht bij de wet: administratieve documenten in de autoEr zijn een aantal documenten die je verplicht in je auto moet hebben. Het gelijkvormigheidsattest, het verzekeringsbedr…
Cheats: Grand Theft Auto: Liberty City Stories (PSP)Grand Theft Auto: Liberty City Stories is een game voor de Playstation Portable en is geschikt voor 18 jaar en ouder. He…
De bereden politie: de selectie voor de mensDe bereden politie: de selectie voor de mensHeel veel mensen op straat vinden de politie te paard maar wat stoer. In sommige situaties aaien ze het liefst de paarde…
Bij kenteken/nummerbord adres en naam achterhalen: Mogelijk?Bij kenteken/nummerbord adres en naam achterhalen: Mogelijk?Er is niets zo vervelend als een persoon die niet verantwoordelijkheid neemt voor de schade die hij aanricht. Iemand die…
Zwaailichten - Informatie overZwaailichten zijn waarschuwingstekens voor verschillende situaties. Maar niet iedereen weet waarvoor een bepaalde kleur…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "PIT manoeuvre: hoe de politie een vluchtauto kan stoppen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 28-11-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!