InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Zwaailichten - Informatie over

Zwaailichten - Informatie over

Zwaailichten zijn waarschuwingstekens voor verschillende situaties. Maar niet iedereen weet waarvoor een bepaalde kleur zwaailicht gebruikt wordt. Slechts weinig mensen weten bijvoorbeeld wat een groen zwaailicht betekent. Anderen denken dat het toegestaan is om zomaar met een zwaailicht op hun dak te gaan rijden. Dit is echter niet het geval. Daarom een aantal feiten en weetjes op een rijtje gezet.

Verschillende Zwaailichten

Voorrangsvoertuigen

Zwaailichten van voorrangsvoertuigen in Nederland hebben allemaal de kleur blauw. Vervoersmiddelen die onder de term voorrangsvoertuigen vallen, hebben allemaal een blauw zwaailicht:
  • Politie
  • Brandweer
  • Ambulances
  • Koninklijke Marechaussee
  • Reddingsbrigade (Soms)
  • Rode Kruis
  • Landmacht (Soms)
  • Weginspecteurs van Rijkswaterstaat

Als deze zwaailichten tegelijk met de sirene aan staan, ben je verplicht aan de kant te gaan. Je moet dan proberen er voor te zorgen dat het voorrangsvoertuig door kan rijden. Als je dit niet doet kun je een flinke boete krijgen! Andere instanties dan hierboven opgesomd zijn niet toegestaan een blauw zwaailicht op hun vervoersmiddel te plaatsen.

Andere Hulpdiensten

Sommige hulpdiensten hebben ook een speciaal zwaailicht. Voorbeelden hiervan zijn de douane. De douane is een instantie van de staat maar heeft geen blauw zwaailicht, omdat de situaties waarmee de douane te maken krijgt niet levensgevaarlijk zijn. De douane heeft daarom een oranje of geel zwaailicht.

Ambulance personeel

Bij grote calamiteiten gebruikt de eerste ambulance ter plaatste soms een groen zwaailicht. Dit groene zwaailicht betekent dat deze ambulance de coördinatie op zich heeft genomen. Het andere ambulance personeel vraagt dan om informatie bij deze ambulance.

Misdaden

Bij misdaden worden ook steeds vaker groene zwaailichten gebruikt door de politie. Deze groene zwaailichten zijn bedoelt om aan te geven dat er een sporenonderzoek plaatsvind, zodat men niet dwars door de sporen heen gaat lopen.

Overig

Er zijn nog een hele hoop voertuigen waarop een geel of oranje zwaailicht gebruikt wordt. Deze zwaailichten mogen op bijna ieder voertuig geplaatst worden. De gele of oranje zwaailichten zijn vooral voor het aangeven van een gevaarlijke situatie. Verschillende voorbeelden hiervan zijn:
  • Vuilniswagens
  • Speciaal vervoer
  • Wegwerkzaamheden
  • Dierenambulance

Voor deze voertuigen hoef je geen ruimte te maken, het mag natuurlijk wel. Voor een vuilniswagen gaan de meeste mensen niet aan de kant, gelukkig doen veel mensen dit wel voor een dierenambulance. Een dierenambulance doet alleen zijn zwaailichten aan als deze haast heeft.
Gerelateerde artikelen
Ambulance of brandweer met sirene: wat moet je dan doen?Ambulance of brandweer met sirene: wat moet je dan doen?Veel mensen weten niet wat ze moeten doen als er een ambulance, brandweer of politiewagen langs scheurt die met sirene a…
Wat te doen bij luchtalarm, zwaailicht of loeiende sireneWat te doen bij luchtalarm, zwaailicht of loeiende sireneElke eerste maandag van de maand, om precies 12.00 uur, wordt in het gehele land het luchtalarm getest. Maar weet u eige…
Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Welke kleuren kun je goed met elkaar combineren?Een mooi shirt gekocht in een opvallende kleur? Heel leuk, maar thuisgekomen gebeurt het weet hoe vaak dat je vertwijfel…
Alles wat je over kleuren moet weten!Alles wat je over kleuren moet weten!Kleuren zien we door het wit licht. Als er geen licht is, kunnen we ook geen kleuren zien. Indien de lichtbron gekleurd…
Schilderen - RAL kleuren - RAL 1000 tot en met RAL 9018Schilderen - RAL kleuren - RAL 1000 tot en met RAL 9018RAL verfkleuren. Ral is een kleurnummersysteem -dat in 1927 in Duitsland ontwikkeld is- om standaardisering van verfkleu…

Reageer op het artikel "Zwaailichten - Informatie over"

Reacties

Lvdb, 24-09-2016 21:57 #6
En mag je met oranje zwaailicht op de auto wel in het buitenland rijden? Zonder ze daadwerkelijk te gebruiken?

Anoniem, 14-08-2014 01:49 #5
Ik mis in het rijtje voertuigen met blauwe zwaailichten het spoedvoertuig van Sanquin (transport volbloed en plasma).

Maurice, 06-08-2011 20:45 #4
De Dierenambulance mag ALLEEN Oranje Zwaailichten gebruiken als zij de weg versperren, inhalen over de buslijn, hulpverlenen bij een ongeluk, en inhalen over de vluchstrook (wanneer er file is).

Jaap, 22-04-2011 11:50 #3
Politiewagens en ambulances zijn vooral te herkennen aan het geluid. Dit noemt men het Dopplereffect waarbij de geluidsgolven veranderen als de Ambulance, Politiewagen voorbij rijd. Mijn vraag is nu of de keuze van de kleur Blauw/rood ook maar iets te maken heeft met het fenomeen van lichtgolven en het dopplereffect (Blauwverschuiving betekent dat iets onze kant op komt, roodverschuiving betekent dat iets afstand van ons neemt)

Eelco, 12-09-2010 12:28 #2
Er zijn nog meer instantes die een blauw zwaailicht mogen voeren in nederland. Denk aan de bloed bank (Sanquin ofzo), landmacht heeft ook voertuigen met blauwe zwaailichten (EOCKL) en het Rode Kruis.

Overigens moet je zo ver ik weet ook voorgang verlenen aan voertuigen met enkel de blauwe zwaailichten aan. Om dat jij als mede weggebruiker niet kan bepalen wat de reden van het niet voeren van de sirene is (zoals politie op weg naar overval, ambulance met zwaar gewoonde patient heeft ze soms ook uit ivm letsel heb ik ooit gehoort op een demo) Reactie infoteur, 12-09-2010
Hartelijk dank voor uw reactie! Ik heb het artikel aangepast!

Jolanda, 19-08-2010 23:35 #1
Waarom klinkt een sirene van een ambulance vals als het voorbij rijdt en niet als je het hoort aankomen? Reactie infoteur, 21-08-2010
Beste Jolanda,

Dank voor uw reactie! Ik ben toevallig ook actief als geluidstechnicus. Dit komt omdat het geluid van een ambulance zich snel voortbeweegt. De ambulance moet immers snel op de plaats van bestemming zijn. Hierdoor weerkaatsen de geluidsgolven van de ambulance op een "vreemde" manier tegen de omgeving. Hierdoor kan het geluid een beetje vervormen. Ik hoop dat ik voldoende antwoord heb gegeven op uw vraag!

Infoteur: VMusic
Laatste update: 12-09-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!