NS: online een treinkaartje (e-ticket) kopen

- Welke kaartjes?
- Hoe werkt het?
- Reizen met een e-ticket
- Voordelen en nadelen
- Problemen
- Voorwaarden
- Via de app
- Link
Welke kaartjes?
Het was al mogelijk om speciale kaartjes online te bestellen, zoals het Wonderkaartje en de Lente-, Zomer- en Herfsttour. Met de uitbreiding is het ook mogelijk om standaardkaartjes te kopen: enkele reis, dagretour, railrunner en dagkaart (niet meer verkrijgbaar per 14 november 2012). De NS is recent bovendien een andere actie gestart om online verkoop te stimuleren: de SamenUitKorting. Dit is groepskorting voor mensen die op hetzelfde traject reizen. Een persoon betaalt het volledige tarief en maximaal drie anderen kunnen dan een kaartje met korting (40%) kopen. Dit is alleen via de website verkrijgbaar en je moet de kaartjes tegelijkertijd bestellen via de keuzemogelijkheid NS SamenUitKorting. Let op: SamenUitKorting gaat op werkdagen pas in na 9.00 uur.Hoe werkt het?
[OLIST]Geef de reisdatum, de route, kaartsoort, klasse en eventuele korting.Geef de volledige naam, geboortedatum en nummer van het identiteitsbewijs. Dit kan een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart zijn.
Geef aan hoeveel tickets je wilt en vul de gegevens van eventuele reisgenoten in.
Geef het e-mailadres op waar het e-ticket naartoe kan worden gestuurd. De NS waarschuwt dat door een firewall beschermde adressen moeilijk te bereiken zijn.
Betaal voor het kaartje met iDeal van ABN Amro, Rabobank, SNS, Fortis of ING.
Het e-ticket wordt direct aangemaakt na de betaling (dus wachten op een e-mail is niet nodig).
Print het ticket uit op A4-papier in portret positie (staand). Alleen A4-formaat e-tickets zijn geldig en het ticket moet goed leesbaar zijn. Kleur of zwart-wit maakt niet uit zolang het ticket goed leesbaar is. Het is ook mogelijk om te kiezen voor laden op een smartphone met Android of Apple iOS, zo lang je ook de Reisplanner Xtra app hebt[/OLIST]
Voor het printen is minimaal Adobe Acrobat versie 3.0 nodig.
Reizen met een e-ticket
Omdat het e-ticket op naam staat, moet de reiziger zijn of haar geldige legitimatiebewijs kunnen tonen naast het e-ticket. De online kaartjes zijn niet overdraagbaar. De datum op het ticket en de reisdatum moeten uiteraard hetzelfde zijn. Kaartjes kopen zonder datum is niet mogelijk online.Voordelen en nadelen
Hoewel een kaartje kopen thuis handig is, zijn er zowel voor- als nadelen.Voordelen
- Je hoeft geen tijd vrij te maken om voor vertrek op het station een kaartje te kopen.
- Je bent zeker van een geldig kaartje, omdat je geen last meer hebt van automaatstoringen of lange rijen.
Nadelen
- Je moet altijd je legitimatiebewijs en de print bij je dragen. Je mag het ticket ook op een smartphone met Android of Apple iOS zetten. Je moet dan wel de Reisplanner Xtra app downloaden en i.p.v. printen kiezen voor "laden op uw mobiele telefoon". Vergeet je dan je telefoon, kun je niet reizen.
- Nog niet alle kaartjes zijn online te koop.
- Een iDeal betaling neemt tijd in beslag en de verwerking van de betaling duurt een kwartier. Tijdsbesparing ten opzichte van de kaartautomaat is minimaal.
- De optie is niet open voor buitenlandse bezoekers omdat voor de betaling alleen iDeal mogelijk is met een Nederlandse bankrekening.
Problemen
LegitimatiebewijsAls je met een e-ticket reist, maar geen legitimatiebewijs bij je hebt, dan krijg je een boete.
Kortingskaart
Als je met een e-ticket met korting reist, maar geen kortingskaart bij je hebt, dan krijg je een boete. Mogelijk kun je de boete laten kwijtschelden als je belt naar 0900 - 2021163 (€0,10 per minuut).
E-ticket
Als je met een e-ticket reist, maar de print vergeet of je telefoon als je hebt geladen in de app, dan krijg je een boete. Mogelijk kun je de boete annuleren als je belt naar 0900 - 2021163 (€0,10 per minuut). Afzien van de bestelling kan alleen vóór betaling; als je betaald hebt, kun je niet meer annuleren. Bij dubbele bestelling kun je alleen je geld terug krijgen als de gegevens exact hetzelfde zijn: naam, reisdatum, route, klasse en kaartsoort. Bel hiervoor met bovenstaand nummer. E-tickets kunnen niet worden omgewisseld voor geld.
Gegevens
Als er een fout is in de gegevens, dan is het ticket niet geldig. Dit geldt voor naam, legitimatienummer, route, datum, klasse en korting. Als je al betaald hebt, kun je geen geld terug krijgen, want je wordt geacht alles goed te controleren voor betaling. Reizen met een e-ticket met foute gegevens kan een boete opleveren.
Mocht je gekozen hebben voor tweede klasse terwijl het eerste klasse moest zijn, dan kun je bij het loket een Overgangsbewijs 2-1 kopen.
Korting vergeten
Als je al betaald hebt, dan kun je niets meer doen.
Voorwaarden
Voor e-tickets gelden dezelfde voorwaarden als voor andere kaartjes behalve dat ze niet geretourneerd kunnen worden. Dit is logisch omdat de e-tickets op naam staan, maar de standaardtickets niet. Geld terugkrijgen bij vertraging is wel mogelijk. Er gelden wel een paar extra voorwaarden:- Het e-ticket moet uitgeprint zijn en mag niet elektronisch worden getoond (bijv. op een telefoon met internet).
- Slecht leesbare of onvolledig afgedrukte tickets worden geweigerd.
- De NS is niet aansprakelijk als er problemen zijn in apparatuur, met het e-mailadres of in geval van technische storingen bij de betaling.
Via de app
In de in juni 2016 geüpdatete versie van de NS reisplanner-app is het mogelijk geworden om via die weg een treinkaartje te kopen. Je betaalt via iDeal en krijgt een QR-code. Deze kun je niet alleen gebruiken om poortjes te openen, maar is ook bij de conducteur geldig. In tegenstelling tot de e-tickets, waarbij het uitprinten expliciet geëist werd, is het dus nu mogelijk om volledig digitaal te reizen.Link
Voor het kopen van een treinkaartje online bezoek de NS webwinkel.Lees verder
- NS: Een treinkaartje kopen bij de automaat
Warning: Undefined array key 78618 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202