Auto van de zaak – de voordelen en de nadelen
Een auto van de zaak heeft voordelen, maar zeker ook nadelen. Indien u een auto mag uitkiezen, doe het dan verstandig. Slim kiezen kan u honderden euro's per maand besparen.
Een auto ter beschikking krijgen wordt gezien als een privilege. U krijgt een nieuwe of jonge auto ter beschikking zonder dat het u een groot bedrag in één keer kost. Maar de auto van de zaak is absoluut niet gratis. Bij het krijgen van een auto van de zaak, hebt u de mogelijkheid om de auto wel of niet privé te gebruiken. Bij het bespreken van de nadelen gaan wij in dit artikel uit van een leaseauto die ook privé gebruikt gaat worden door de werknemer.
Wat zijn de voordelen van een auto van de zaak?
U krijgt een auto beschikbaar zonder dat u rekening moet houden met vaste lasten als afschrijving, verzekering, belasting, onderhoud en brandstof. Ten opzichte van een eigen auto geeft dit een besparing van honderden euro’s. Een ander voordeel is dat u de mogelijkheid krijgt om een auto ter beschikking te krijgen die u normaal gesproken niet zou kunnen betalen. Door een auto te kiezen die valt in de 14% of 20% bijtelling, kunt u besparen op de hoogte van de bijtelling.
Wat zijn de nadelen van een auto van de zaak?
Een auto van de zaak kost u een bijtelling. Door de bijtelling moet u belasting betalen over de cataloguswaarde van de auto. Dit zorgt ervoor dat u over een deel van uw inkomen bijvoorbeeld geen WW-recht en pensioen opbouwt. Een leaseauto van de werkgever kan zorgen voor een pensioengat. Voor werknemers die veel kilometers maken, kan het verstandiger zijn om een vergoeding per kilometer te krijgen. Door in een zuinige en goedkope auto te rijden, kan er een deel van de reiskostenvergoeding bespaard worden. Met de steeds verder stijgende brandstofprijzen wordt de kans op besparen wel steeds kleiner.
Kiezen voor een 14% bijtelling
In het verleden was de vaste bijtelling 25% over de cataloguswaarde van de auto. Voor energiezuinige auto zijn er twee lagere bijtellingen geïntroduceerd, namelijk de 14% en de 20% bijtelling. De 25% bijtelling geldt over het algemeen voor de grotere, veel verbruikende auto’s. Autofabrikanten proberen om hun auto’s in de laagste bijtellingklasse te krijgen.
Voorbeeld berekening
U hebt de mogelijkheid om een auto van de zaak te kiezen tot €40.000. U kunt gaan voor een Audi A4 van €40.000 met 25% bijtelling of u kiest bijvoorbeeld voor een Volkswagen Golf van €28.000. De Golf zal aanzienlijk goedkoper zijn voor u als werknemer. Enerzijds door de lagere cataloguswaarde en anderzijds door de lagere bijtelling. Kosten aan eigen bijdrage en andere kostenposten worden in onderstaande berekening buiten beschouwing gelaten.
Bijtelling Audi: €40.000 x 25% = €10.000 per jaar of
€833,33 per maand
Bijtelling VW: €28.000 x 14% = €3.920 per jaar of
€326,67 per maand
Bespaar het milieu en de kosten
Er komen steeds meer auto’s die voldoen aan de eisen die gesteld worden voor een fiscale bijtelling van 14%. Door de omvang van de besparing in uw portemonnee is het niet meer logisch om voor de maximale bijtelling te gaan. Voor bepaalde functies zijn de 14% auto’s niet representatief genoeg, maar in de overige gevallen moet u vriendelijk zijn voor uw portemonnee en voor het milieu.