Sea Hunter – zelfvarend schip van de Amerikaanse marine
De Sea Hunter van de Amerikaanse marine is het eerste zelfvarende schip ter wereld. Het kan volledig zelfstandig varen op radar en met camera en lijkt daarmee op de zelfrijdende auto. Sea Hunter is een trimaran die ook als een drone vanaf de wal kan worden bestuurd. Het schip kan de wereldzeeën doorkruisen zonder te hoeven tanken, want het heeft voor twee tot drie maanden brandstof aan boord. Het schip ontbeert bemanningsverblijven: er zijn geen kooien te vinden. Er is alleen een bemanningsruimte die gebruikt wordt ten tijde van onderhoud. Sea Hunter werd in april 2016 gedoopt in Portland.
Sea Hunter van het Pentagon
De Sea Hunter is onderdeel van het antionderzeeër defensieprogramma (ACTUV - ASW Continuous Trail Unmanned Vessel) van het Amerikaanse Pentagon en ontwikkeld door de Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA). De officiële doop was op 7 april 2016 in Portland, Oregon, op de rivier Willamette. De trimaran is een 40 meter lang en dubbelschroefs vaartuig. Het schip heeft twee dieselmotoren.
Onderzeeër en zeemijn
De Amerikaanse marine wil de Sea Hunter gebruiken om vijandelijke onderzeeërs op te sporen. Daarnaast kan ze worden gebruikt bij de opsporing en opruiming van zeemijnen en ze kan met haar grote laadvermogen ook als vrachtvervoerder bij missies worden ingezet. De Sea Hunter heeft ten tijde van de doop geen wapens aan boord, maar die zouden wel geïntegreerd kunnen worden. Rusland en China zijn ten tijde van de tewaterlating van de Sea Hunter ook bezig met het ontwikkelen van autonome schepen en de Sea Hunter moet daaraan tegenwicht bieden.
Miljoenen dollars
Het schip, dat 20 miljoen dollar heeft gekost, gaat vanaf april 2016 een tweejarige testperiode in. Elke dag varen kost de Amerikaanse belastingbetaler 20.000 dollar, maar dat is vele malen minder dan moet worden neergeteld voor een bemand schip. Een torpedobootjager met bemanning kost bijvoorbeeld 700.000 dollar per dag.
Proefvaarten
In de zomer van 2016 voert de Sea Hunter proefvaarten uit voor de kust van Californië en daarna volgen meer testen. De Amerikaanse marine wil voor 2021 een onbemande vloot om die in te kunnen zetten in de westelijke Stille Oceaan, tussen Japan en Australië, en in de Perzische Golf.
Bron: U.S. Navy photo Gegevens Sea Hunter
- Naam: Sea Hunter
- Bouwer: Vigor Industrial
- Doop: april 2016
- Type: onbemande voertuig
- Lengte: 40 m
- Aandrijving: Diesel-electric
- Snelheid: 27 knopen (50 km / h)
- Gewicht: 135 ton inclusief 40 ton brandstof
- Bereik: 19.000 km
- Bewapening: onbewapend
Experimenteel schip
De Sea Hunter is een experimenteel schip uit de ‘Sea’-serie. Andere experimentele schepen uit die serie zijn de Sea Shadow (stealth schip), Sea Fighter (aluminium schip met vliegdek), en Sea Slice (schip als werkeiland).
Computer
Computers varen en controleren het schip, met een menselijke controleur op de achtergrond om alles in de gaten te houden. Het schip kan patrouilles uitvoeren zonder dat er bemanning aan boord is. Radar en optische begeleiding moeten voorkomen dat er ergens tegenaan gevaren wordt. Er is altijd een mens op de achtergrond aanwezig om noodzakelijke beslissingen te nemen. Het is niet alleen onbemand, het kan, als het moet, zonder menselijke hulp bij afstandsbediening varen.
Ship tracking AIS
De Sea Hunter maakt gebruik van een internationaal schip-tracking-programma, het AIS (Automatic Identification System). Deze Sea Hunter is een prototype dat past binnen het Amerikaanse programma van onbemande voertuigen en drones. Amerika heeft zijn vliegdekschepen, maar moet meegaan met de tijd. Met de nieuwe generatie schepen speelt de grootmacht in op de ontwikkelingen van andere naties zoals Rusland en China.
Wat is AIS
Met het AIS systeem kun je automatisch de identiteit en de positie van een schip achterhalen. Het schip zendt signalen uit die via het AIS worden omgezet in identiteit en positie van een schip op de wereldkaart. Het signaal wordt via een marifoonkanaal uitgezonden. Het systeem werd ontwikkeld voor de zeevaart, maar de binnenvaart gebruikt AIS ook. Schepen kunnen elkaar herkennen en zien waar ze varen en het thuisfront kan aan de hand van AIS zien waar 'hun' schip is.
Lees verder