InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Zeilen met kinderen - veiligheid aan boord

Zeilen met kinderen - veiligheid aan boord

Wanneer is een schip veilig genoeg voor kinderen? Met andere woorden, welke aspecten zorgen ervoor dat je kinderen met een gerust hart mee aan boord kunt nemen? Er zijn veel aspecten welke de veiligheid aan boord met kinderen ten goede komen. Varen met kinderen is goed te doen en erg leuk, mits je de veiligheid wel serieus in acht neemt.

Goede bemanning

Het allerbelangrijkste is wel de bemanning van het schip. Is de bemanning ervaren genoeg om het schip onder alle omstandigheden te kunnen varen? Eigenlijk zoals het aloude gezegde: "Het schip is zo zeewaardig als zijn bemanning."

Reddingsvest

Een goed passend reddingsvest. En doe deze ook altijd aan bij je kind, zodra er een voet buiten wordt gezet. En let op, een zwemvest is geen reddingsvest! Bij een watersportwinkel kun je geadviseerd worden welk reddingsvest geschikt is voor jouw situatie. Dit is namelijk niet alleen afhankelijk van de leeftijd en het gewicht van je kind, maar ook van je vaargebied.

Veiligheidsmiddelen

Zijn er voldoende veiligheidsmiddelen aan boord? Een reddingsboei (eventueel met joon), noodsignalen (op een makkelijk bereikbare plaats), radarreflector, communicatieapparatuur, brandblussers, EHBO-koffer, ankergerei en dergelijke mogen op een schip niet ontbreken. Bij zeereizen is ook een reddingsvlot en EPIRB aan te raden.

Zeerailing met (eventueel) een railingnet

Een goede en stevige zeerailing, met bij voorkeur een railingnet. Ook al heeft je kind een reddingsvest aan, het gaat er om dat je de kans om te water te raken zoveel mogelijk beperkt. Een nadeel van een railingnet is dat het lastiger is om een man-over-boord binnen te halen, het redden en bergen wordt dus lastiger. Dit kun je oplossen door bijvoorbeeld op de achterkant geen net te spannen, zodat de man-over-boord via de zwemtrap achterop (indien aanwezig) binnen gehaald kan worden. Daarnaast zorgt het railingnet er ook voor dat je de kinderen wat meer vrijheid kunt geven. Met railingnet kunnen kinderen veiliger over het gangboord en over het dek lopen, mits de situatie het toelaat, en hebben ze dus meer ruimte om te spelen.

Lifelines

Op sommige momenten, bijvoorbeeld bij zwaar weer maar ook bij manoeuvres als sluisvaren en aanleggen, is het handig of zelfs noodzakelijk om je kind aan te lijnen met behulp van een lifeline.

Veilige zitplek

Zorg ervoor dat je kind altijd ergens kan zitten waar het niet uit kan vallen, en zorg er voor dat de zitplek goed vastgesjord zit op wat voor manier dan ook, om wegschuiven of omvallen te voorkomen. De mogelijkheden zijn eindeloos, een autostoeltje, fietsstoeltje, Maxi-Cosi, hangstoeltje (alleen als het schip niet onder helling vaart), maar ook gewoon de meest simpele stoeltjes van de IKEA (antilop) of het zitgedeelte van je kinderwagen (zonder het onderstel) zijn geschikt.

Veilige slaapplek

Zorg voor een veilige slaapplek waar de kinderen niet uit kunnen vallen. Een baby kan nog gemakkelijk in de bak van de kinderwagen slapen, wel even vastzetten. Als ze wat groter worden ligt het aan de indeling van je boot hoe je een veilige slaapplek kan maken.

Zwemluier

Doe je kind buiten een zwemluier aan in plaats van een gewone luier. Een gewone luier heeft namelijk ook drijfvermogen, wat het drijfvermogen van het reddingsvest beïnvloedt. De luier zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat je kind met de billen omhoog terecht komt in het water, en dus met het gezichtje naar beneden.

Overige zaken

En verder... Zorg dat er altijd een schot voor de kajuitingang zit, zodat ze niet naar beneden kunnen vallen. Zorg voor voldoende zonbescherming, zoals zonnebrand, pet/hoedje en zonnebril. Laat je kinderen altijd schoenen aandoen, kleine teentjes blijven makkelijk haken achter verstagingen en dergelijke. En denk gewoon met gezond verstand na bij alles wat je doet en let altijd goed op.
© 2016 - 2019 Judithcool, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De Alex II: opvolger van de Alexander von HumboldtDe Alex II: opvolger van de Alexander von HumboldtDe Alexander von Humboldt II is de opvolger van de Alexander von Humboldt. De nieuwe Alex werd gebouwd in Duitsland, in…
De Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeDe Mir: Russisch opleidingsschip, symbool voor vredeEen witte romp met een blauwe streep en gouden letters, dat is de Mir. Mir betekent in het Russisch vrede. Dit Russische…
De Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschipDe Dewaruci, het grootste Indonesisch opleidingsschipNiet meteen het grootste tall ship, het opleidingsschip Dewaruci. Maar wel één van de mooiste en zeker het muzikaalst. E…
Met een cruiseschip op vakantieMet een cruiseschip op vakantieEen cruise maken wordt steeds populairder, lees hier hoe een boordrekening werkt en alles over het eten, drinken en verm…
De Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustDe Alexander von Humboldt, Tall Ship op rustEen van de deelnemende schepen van de Tall Ships Races van 2010 in Antwerpen was de Alexander von Humboldt, het Duits vl…

Reageer op het artikel "Zeilen met kinderen - veiligheid aan boord"

Infoteur: Judithcool
Gepubliceerd: 26-01-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Schrijf mee!