Pioneering Spirit – grootste offshore werkschip van Allseas

Pioneering Spirit – grootste offshore werkschip van Allseas Pioneering Spirit, hij heette aanvankelijk Pieter Schelte, is een vaartuig van 382 meter lang en 124 meter breed en het is het grootste werkschip ter wereld. Het dek is zo groot dat er bijna acht voetbalvelden op passen. Het schip is als het ware een reuze catamaran, omdat er twee boegen zijn met een middendek tussen de twee achterdekken. Aan de naam van het schip kleeft een heel nare geschiedenis en daarom is die omstreden. Het schip kreeg na protesten de naam Pioneering Spirit, waarbij de P en de S nog herinneren aan de eerste naam.

Offshore

Het schip is ontworpen door het Nederlands-Zwitserse offshorebedrijf Allseas en Daewoo in Zuid-Korea bouwde het. Naar verluidt heeft het 1,3 miljard euro gekost.
Het is het grootste werkschip dat gebouwd is en het heeft ook bijzonder eigenschappen.
Allseas is een bedrijf dat van groot houdt. Als zij een schip laat bouwen dan moet die zo groot zijn dat de concurrentie zich er niet aan waagt te volgen met iets vergelijkbaars of nog groters. Na de Pieter Schelte heeft deze grootdenker dan ook alweer een nieuw project op de tekentafel, een reus die nog meer kan dan de Pieter Schelte.

Gegevens van Pieter Schelte/ Pioneering Spirit

  • Lang 382 meter
  • Breed 124 meter
  • Hoog 75 meter
  • Opvarenden maximaal 571
  • Diepgang 10 tot 25 meter
  • Aandrijving 130.000 pk dieselmotoren
  • Hefvermogen 48.000 ton hefsysteem voordek en 25.000 ton hijsinstallatie achterdek
  • Topsnelheid 26 km/H

Werkschip voor Boorplatform

Het schip wordt ook wel omschreven als een uit zijn krachten gegroeid Zwitsers zakmes. Het is een enorm werkpaard op zee dat boorplatforms kan ontmantelen om ze daarna te vervoeren. Dat kan op een en hetzelfde schip en dat is een bijzondere eigenschap van de Pioneering Spirit. Tot aan de komst van dit schip moesten die werkzaamheden door meerdere schepen gedaan worden. Pioneering Spirit kan ook nog eens snel werken zodat de reus per saldo goedkoper kan werken. Hij kan ook olie- en gaspijpen op de bodem van de zee leggen.

Vernoeming Pieter Schelte Heerema omstreden

Het gevaarte draagt de naam van de vader van Allseas topman Edward Heerema. Zijn vader heette Pieter Schelte Heerema, de grondlegger van het Heerema concern en een pionier in de offshore. De naam van het grote schip is omstreden omdat pa Schelte een antisemiet was die zich in de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Hij werd zelfs officier al legde hij die functie in 1943 neer. Zijn reputatie was gevestigd en zijn schuld bracht hem in de gevangenis. Toen hij vrijkwam week hij uit naar Venezuela en daar ontwikkelde hij de betonpaal die tegen zeewater kan.
Dat het schip toch vernoemd is naar deze omstreden man zorgde zelfs voor vragen in de Tweede Kamer. Het paradepaardje van Allseas is gebouwd met 800.000 euro subsidie.

Rotterdam

Op 8 januari 2015 arriveerde het schip in Rotterdam. Hij blijft enkele maanden in het binnenmeer van de Tweede Maasvlakte liggen om te worden afgemonteerd. Daar zijn meer dan 400 Nederlandse bedrijven en duizenden werknemers bij betrokken. Zij geven de mastodont zijn finishing touch in de vorm liftsystemen met armen die de olieplatforms moeten kunnen optillen.

Allseas

Allseas is een Zwitsers Nederlands bedrijf met Edward Heerema aan de leiding. Hij richtte het bedrijf in 1985 op. Edward is een van de vijf zonen van Pieter Schelte Heerema. De grote baas beschreef dat de meest technische van de vijf het bedrijf Heerema moest voortzetten en dat was Edward. De andere vier broers vonden dat niet fijn en zij ontnamen president-directeur Edward de voorzittershamer. Het resulteerde in een jarenlange broederstrijd. De jongste van de broers, Pieter, kocht uiteindelijk al zijn broers uit en ging verder met het Heerema concern. Edward startte Allseas en specialiseerde zich in het leggen van pijpen op de zeebodem. Hij liet al eens de grootste pijplegger bouwen, de Solitaire. Hugo Heerema is eigenaar van Bluewater, het bedrijf dat drijvende olieplatforms beheert.

Opgelicht

2011

In 2011 werd Edward Heerema opgelicht door een internationaal misdaadsyndicaat. Een zakenman uit Malta troggelde hem 100 miljoen uit de zak en daarmee zou Heerema de kosten voor de bouw van de Pieter Schelte verdienen. Dat bleek iets anders te liggen en de offshore-man dreigde 100 miljoen te verliezen als niet de Britse politie een stok tussen de spaken had gestoken. De schade bleef nu beperkt tot 12 miljoen euro, 88 miljoen kwamen weer terug. De verloren 12 miljoen legde Heerema zelf bij.

Nazischip

Februari 2015

De Internationale transportvakbond ITF wil dat het schip van naam verandert. ITF vindt het een schande dat het is vernoemd naar een veroordeelde nazi-oorlogsmisdadiger. De vakbond startte begin februari 2015 een online petitie en riep bedrijven zoals Shell op om geen gebruik van de diensten van het schip te maken zolang het nog de oude naam droeg. Allseas was eerst niet van plan de naam te wijzigen.

Toch andere naam

Allseas besluit in februari 2015 toch een andere naam op de boeg van het schip te zetten. De druk van de transportvakbond ITF, de petitie en het risico dat Shell geen gebruik gaat maken van het schip voor de ontmanteling van booreilanden heeft de reder doen besluiten een andere naam te kiezen. De nieuw naam is Pioneering Spirit, met de P en S van Pieter Schelte.

Lees verder

© 2015 - 2024 Piejet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Walk-to-Work Vessel van Royal WagenborgWalk-to-Work Vessel van Royal WagenborgDe Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft een nieuw type schip in gebruik dat de Walk-to-Work vessel wordt genoem…
Bevoorradingsschepen: de alleskunners van de offshoreBevoorradingsschepen: de alleskunners van de offshoreDe aanduiding offshore heeft betrekking op de activiteiten die plaatsvinden op schepen en olie- en gasplatforms, met de…
Handleiding Spirit-Jailbreak iPhone - iPadHandleiding Spirit-Jailbreak iPhone - iPadEen hacker die onder de naam Comex werkt heeft een jailbreak uitgebracht voor OS versies 3.1.2, 3.1.3 en 3.2 dat draait…

Olympic, het zusterschip van de TitanicOlympic, het zusterschip van de TitanicEen van de bekendste schepen ter wereld was de Titanic, het schip dat tijdens haar eerste reis tegen een ijsberg botste…
Osprey 38 – speedboot voor de koningOsprey 38 – speedboot voor de koningDe Nederlandse scheepswerf Wajer Jachtbouw Holland heeft een type motorjacht in het assortiment waar de koning en koning…
Bronnen en referenties
Piejet (1.232 artikelen)
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.