Botsproef: hoe veilig is uw auto?

Botsproef: hoe veilig is uw auto? De afgelopen jaren zijn auto's gemiddeld genomen een stuk veiliger geworden. Voorzieningen zoals airbags en ABS en meer aandacht voor verkeersveiligheid hebben hiervoor gezorgd, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor het Europese samenwerkingsverband Euro NCAP (New Car Assessment Programme). Euro NCAP is onafhankelijk van de auto-industrie en onderwerpt de meeste nieuw op de markt verschenen auto's aan een gestandaardiseerde botsproef.

Botsproef: veiligheid voor volwassen inzittenden, kinderen en voetgangers

Hierbij wordt gekeken naar de veiligheid voor volwassen inzittenden bij een frontale aanrijding, bij een zijdelingse botsing en (sinds 1 januari 2009) bij de whiplashtest. Ook wordt er gekeken hoe veilig het is voor kinderen die tijdens de botsing in de auto zitten. Verder wordt bepaald hoe voetgangers het er vanaf brengen die door de auto worden aangereden. Tot slot wordt (sinds 1 januari 2009) beoordeeld welke technische veiligheidsvoorzieningen op de auto aanwezig zijn. De veiligheid in alle 4 de genoemde categorieën wordt uitgedrukt in een percentage tussen 0 en 100 %. De totale veiligheid wordt vervolgens uitgedrukt in een overall sterrenwaardering, waarbij 5 sterren het hoogst haalbare is.

Tot 1 januari 2009 werden er 3 aparte sterren-waarderingen toegekend voor de volwassen inzittenden, de kinderen en de voetgangers. In de media werd echter het meest gerefereerd aan de sterren-waardering voor volwassen inzittenden, wat nu ondervangen is met de nieuwe waarderingsmethode.

Om de voetgangersveiligheid (vooral van terreinauto's ofwel SUV's) te bevorderen zullen de komende jaren strengere eisen gesteld gaan worden aan de vorm van de voorkant van de auto en zullen er ook regels komen voor de zogenaamde bull-bars (koeienvangers) die op sommige auto's gemonteerd worden.

Resultaten van de botsproef

De resultaten van de botsproeven worden gepubliceerd in de bladen van automobiel- en consumenten-organisaties, in diverse autobladen en ook in andere media zoals kranten. De meest uitgebreide verslaglegging van crash tests gebeurt op de site www.euroncap.com. Daar wordt met kleuren van groen tot rood aangegeven welke risico's de diverse lichaamsdelen van volwassen inzittenden lopen. Ook wordt beschreven welke veiligheidsvoorzieningen op de test-auto gemonteerd waren (zoals het aantal airbags, wel of geen gordelspanners, spankrachtbegrenzers en ISOfix aansluitingen voor kinderzitjes). Ter verduidelijking zijn foto's en filmpjes van de botsproef te zien.

Passieve en actieve veiligheid

De testen die nu worden uitgevoerd hebben betrekking op de zogenaamde passieve veiligheid, dat wil zeggen: wat gebeurt er als het daadwerkelijk tot een botsing komt. Natuurlijk is het ook belangrijk om te voorkomen dat er een ongeluk ontstaat, de zogenaamde actieve veiligheid. Naast een defensieve rijstijl kunnen daarbij ook veiligheidsvoorzieningen op de auto helpen. Dit is dan ook aanleiding geweest om hiervoor een vierde beoordelingscategorie in te stellen.

ABS hebben alle nieuwe auto's gelukkig al jaren. Een andere voorziening die enorm kan bijdragen aan het voorkomen van auto ongevallen is Elektronische Stabiliteits Controle, ook wel ESC of ESP genoemd.
Sinds 1 januari 2009 kunnen auto's alleen een overall resultaat van 5 sterren halen als een grote meerderheid van de uitvoeringen van een auto geleverd wordt inclusief ESC/ESP. Sinds 1 november 2011 moeten nieuw geïntroduceerde auto-modellen uitgerust zijn met ESC/ESP en sinds 1 november 2014 geldt dit voor alle nieuwe auto's (dus ook de modellen die voor 1 november 2011 geïntroduceerd zijn).

De komende jaren zullen ook andere nieuwe veiligheidssystemen een steeds grotere rol gaan spelen in de beoordeling. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om rijbaanassistentie (om te voorkomen dat je onbedoeld de eigen rijbaan verlaat) en noodremsystemen (ook wel genoemd AEB = Autonomous Emergency Braking).

Informeer u alvorens een auto te kopen

Het is dus makkelijk na te gaan of een bepaalde auto veilig is. En zeker voor het kopen van een andere auto is het aan te raden om eerst even een kijkje te nemen op www.euroncap.com.

Overigens worden de goedkopere uitrustingsniveaus soms geleverd met minder airbags dan gebruikt zijn in de botsproef, dus daarop moet wel gelet worden. Koop bij voorkeur een auto met zoveel mogelijk veiligheidsvoorzieningen voor de actieve veiligheid en zoveel mogelijk airbags.
© 2007 - 2024 Marcel68, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Auto - NCAP test vele automodellen op de veiligheidAuto - NCAP test vele automodellen op de veiligheidIn de showroom staan alle auto's er even mooi en glimmend bij. Wordt je aankoopkeuze bepaald door emotie, of door gezond…
De airbag, hoe werkt het, en waar wordt het gebruikt?Een paar liter lucht kan het verschil maken tussen leven en dood. De airbag is populair en duikt tegenwoordig overal op,…
Airbag: veiligheidsdoel, werking en ongewenste effectenAirbag: veiligheidsdoel, werking en ongewenste effectenDe laatste tientallen jaren zijn er steeds meer voorzieningen getroffen die het autorijden veiliger maken. Veel van de a…
Cursus theorie voor het rijexamen: VerkeersdeelnemersIn deze eerste les van de theorie voor het rijexamen ga je meer leren over de verschillende deelnemers die in het verkee…

Airconditioning in de auto niet alleen 's zomers prettigAirconditioning in de auto niet alleen 's zomers prettigAirco in de auto is 's zomers erg prettig en omdat u fris achter het stuur zit bevordert het ook de veiligheid. Maar ook…
Bronnen en referenties
Marcel68 (30 artikelen)
Laatste update: 01-01-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.