De airbag, hoe werkt het, en waar wordt het gebruikt?
Een paar liter lucht kan het verschil maken tussen leven en dood. De airbag is populair en duikt tegenwoordig overal op, ook buiten de auto.
Inleiding
Na de airbag voor in de auto zijn er nu ook plannen om een airbag aan de buitenkant te installeren. Bij de voorruit, om precies te zijn. Waarom? Omdat veel fietsers bij een botsing met een auto met hun hoofd tegen de ruit komen. Een airbag op de motorkap zou ze kunnen beschermen. Maar denk niet dat de auto de enige plaats is waar je een airbag kunt vinden. Uitvinders worden steeds creatiever in het bedenken van toepassingen voor de luchtzak.
Lucht absorbeert
Een logische stap voor de airbag is die van de auto naar de motor. In oktober 2005 presenteerde Honda de allereerste motorairbag. Het principe is hetzelfde als bij een auto: bij een botsing vult de airbag zich in een fractie van een seconde met gas. Als een motorrijder bijvoorbeeld tegen de zijkant van een auto botst, zou zijn hoofd normaal gesproken door de ruit slaan. Maar met een airbag wordt de motorrijden opgevangen. Ook wordt de voorwaartse snelheid deels 'geabsorbeerd'. Als een bestuurder van zijn motor wordt geslingerd, gebeurt dat dus met minder vaart. En dat is veiliger.
Tram wordt behangen
Ook in het openbaar vervoer doet de airbag binnenkort misschien zijn intrede. Reizigersorganisatie Rover presenteerde afgelopen februari een plan voor een tramairbag. Die zou aan de buitenkant van de tram komen. Want een paar keer per jaar belandt een wandelaar of fietser onder het logge gevaarte. De trams zijn daarom aan de voorkant al uitgerust met een soort 'schep'. Maar er zijn nog steeds mensen die onder de tram terecht komen, bijvoorbeeld via de zijkant. Airbags kunnen dat soort ongelukken volgens Rover minder erg maken. Maar of de airbags pas bij een botsing gaan verschijnen, of altijd aanwezig zullen zijn, is nog onduidelijk.
Airbag steunt sporter
Airbags zijn niet alleen handig voor in het verkeer. Ook op andere plaatsen kunnen ze goud waar zijn. Op de piste bijvoorbeeld, of beter gezegd, ernaast. Want off-pisteskiën is niet zonder risico: lawines liggen altijd op de loer. Een airbag kan de kansen op overleving van zo'n sneeuwverschuiving aanzienlijk vergroten. Hoe dat werkt? Als skiër draag je een rugzak. Bij een lawine trek je aan een koord. Daardoor komen een of meerdere airbags als een parachute uit de rugzak. Die geven je zo'n 150 liter extra volume, waardoor de kans dat je bovenop de lawine eindigt, groter wordt. Zie het als een reddingsvest voor in de sneeuw.
Deze airbag wordt al door verschillende bedrijven gemaakt. Kosten: tussen de 400 en de 800 euro. Een andere locatie waar je niet snel een airbag zou verwachten, is de maneg. Toch bestaat er zoiets als een 'ruiterairbag'. Dat is ook niet zo heel vreemd. Want een val van een paard kan slecht aflopen. De airbag voor ruiters is een vest. De ruiter trekt het over al zijn andere kleding aan, en bevestigt een speciaal snoer aan het zadel. Als hij van zijn paard valt, activeert het straktrekken van het snoer een kleine gasfles. Binnen een halve seconde laat die het vest vol met samengeperst CO-2 gas stromen. Je ziet het: de airbag springt in steeds meer gevaarlijke situaties tevoorschijn om je op te vangen. De uitvinding maakt het leven van ruiters, skiërs, fietsers, wandelaars en motorrijders een stuk veiliger.
Hoe werkt een airbag?
- In een holte in het stuur zit een dunne nylon zak netjes opgevouwen. Bij een botsing herkennen sensoren de schok als een botsing. Want de schokgegevens van alle botsproeven die tijdens het testen zijn gedaan, staan op een microchip opgeslagen.
- De sensoren sturen een signaal naar een elektrisch ontstekingsmechanisme. Die ontsteken korrels van natriumazide. De korrels produceren een gas dat onder hoge druk staat. Binnen 0,03 seconde is de airbag opgeblazen. Hij drukt de hoes die erboven ligt weg.
- Om te voorkomen dat de automobilist stikt of wordt platgedrukt, zit een aantal gaten in de airbag. Daardoor loopt hij binnen 0,2 seconden leeg.