De airbag, hoe werkt het, en waar wordt het gebruikt?

Een paar liter lucht kan het verschil maken tussen leven en dood. De airbag is populair en duikt tegenwoordig overal op, ook buiten de auto.

Inleiding

Na de airbag voor in de auto zijn er nu ook plannen om een airbag aan de buitenkant te installeren. Bij de voorruit, om precies te zijn. Waarom? Omdat veel fietsers bij een botsing met een auto met hun hoofd tegen de ruit komen. Een airbag op de motorkap zou ze kunnen beschermen. Maar denk niet dat de auto de enige plaats is waar je een airbag kunt vinden. Uitvinders worden steeds creatiever in het bedenken van toepassingen voor de luchtzak.

Lucht absorbeert

Een logische stap voor de airbag is die van de auto naar de motor. In oktober 2005 presenteerde Honda de allereerste motorairbag. Het principe is hetzelfde als bij een auto: bij een botsing vult de airbag zich in een fractie van een seconde met gas. Als een motorrijder bijvoorbeeld tegen de zijkant van een auto botst, zou zijn hoofd normaal gesproken door de ruit slaan. Maar met een airbag wordt de motorrijden opgevangen. Ook wordt de voorwaartse snelheid deels 'geabsorbeerd'. Als een bestuurder van zijn motor wordt geslingerd, gebeurt dat dus met minder vaart. En dat is veiliger.

Tram wordt behangen

Ook in het openbaar vervoer doet de airbag binnenkort misschien zijn intrede. Reizigersorganisatie Rover presenteerde afgelopen februari een plan voor een tramairbag. Die zou aan de buitenkant van de tram komen. Want een paar keer per jaar belandt een wandelaar of fietser onder het logge gevaarte. De trams zijn daarom aan de voorkant al uitgerust met een soort 'schep'. Maar er zijn nog steeds mensen die onder de tram terecht komen, bijvoorbeeld via de zijkant. Airbags kunnen dat soort ongelukken volgens Rover minder erg maken. Maar of de airbags pas bij een botsing gaan verschijnen, of altijd aanwezig zullen zijn, is nog onduidelijk.

Airbag steunt sporter

Airbags zijn niet alleen handig voor in het verkeer. Ook op andere plaatsen kunnen ze goud waar zijn. Op de piste bijvoorbeeld, of beter gezegd, ernaast. Want off-pisteskiën is niet zonder risico: lawines liggen altijd op de loer. Een airbag kan de kansen op overleving van zo'n sneeuwverschuiving aanzienlijk vergroten. Hoe dat werkt? Als skiër draag je een rugzak. Bij een lawine trek je aan een koord. Daardoor komen een of meerdere airbags als een parachute uit de rugzak. Die geven je zo'n 150 liter extra volume, waardoor de kans dat je bovenop de lawine eindigt, groter wordt. Zie het als een reddingsvest voor in de sneeuw.

Deze airbag wordt al door verschillende bedrijven gemaakt. Kosten: tussen de 400 en de 800 euro. Een andere locatie waar je niet snel een airbag zou verwachten, is de maneg. Toch bestaat er zoiets als een 'ruiterairbag'. Dat is ook niet zo heel vreemd. Want een val van een paard kan slecht aflopen. De airbag voor ruiters is een vest. De ruiter trekt het over al zijn andere kleding aan, en bevestigt een speciaal snoer aan het zadel. Als hij van zijn paard valt, activeert het straktrekken van het snoer een kleine gasfles. Binnen een halve seconde laat die het vest vol met samengeperst CO-2 gas stromen. Je ziet het: de airbag springt in steeds meer gevaarlijke situaties tevoorschijn om je op te vangen. De uitvinding maakt het leven van ruiters, skiërs, fietsers, wandelaars en motorrijders een stuk veiliger.

Hoe werkt een airbag?

  1. In een holte in het stuur zit een dunne nylon zak netjes opgevouwen. Bij een botsing herkennen sensoren de schok als een botsing. Want de schokgegevens van alle botsproeven die tijdens het testen zijn gedaan, staan op een microchip opgeslagen.
  2. De sensoren sturen een signaal naar een elektrisch ontstekingsmechanisme. Die ontsteken korrels van natriumazide. De korrels produceren een gas dat onder hoge druk staat. Binnen 0,03 seconde is de airbag opgeblazen. Hij drukt de hoes die erboven ligt weg.
  3. Om te voorkomen dat de automobilist stikt of wordt platgedrukt, zit een aantal gaten in de airbag. Daardoor loopt hij binnen 0,2 seconden leeg.
© 2010 - 2024 Randy1991, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Airbag: veiligheidsdoel, werking en ongewenste effectenAirbag: veiligheidsdoel, werking en ongewenste effectenDe laatste tientallen jaren zijn er steeds meer voorzieningen getroffen die het autorijden veiliger maken. Veel van de a…
Autostoeltje leeftijd en regelsAutostoeltje leeftijd en regelsKinderen in de auto moeten veilig vervoerd worden. Als ze klein zijn mogen ze alleen vervoerd worden in een autostoeltje…
Kinderen en dieren in de autoKinderen en dieren in de autoReizen met de auto neemt altijd risico's met zich mee. Kinderen en dieren zijn extra kwetsbaar. Hoe vervoer je hen het b…
Cursus theorie voor het rijexamen: VerkeersdeelnemersIn deze eerste les van de theorie voor het rijexamen ga je meer leren over de verschillende deelnemers die in het verkee…

De auto parkeren in VenetiëVenetië, één van de prachtigste steden op deze aarde. Zelfs de eerste keer voelt het als thuiskomen, wanneer u de gigant…
De kleinste en langzaamste camper ter wereldTijdens de crisis gaan producten van luxe-artikelen hun maten aanpassen aan de omstandigheden en de vraag. Dethleffs ont…
Bronnen en referenties
  • Diverse tijdschriften
  • http://www.autobanden-365.nl/
Randy1991 (128 artikelen)
Laatste update: 19-05-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.