InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kinderen veilig vervoeren in de auto

Kinderen veilig vervoeren in de auto

Kinderen in de auto vervoeren brengt een groot gevaar met zich mee. Dit geldt ook voor volwassenen, maar voor kinderen dreigt nog meer gevaar door hun beperkte lengte en gewicht. Om de veiligheid te waarborgen, zijn er strikte regels opgesteld die automobilisten moeten naleven bij het vervoeren van kinderen. Indien er niet aan de voorwaarden wordt voldaan volgt er bij controle door de politie een boete. Dit is echter niet de belangrijkste reden om de veiligheidsmaatregelen te hanteren. Veiligheid gaat boven alles, ook voor de korte stukjes.

Waarom kinderen in een kinderzitje?

De gordels voorin en achterin de auto zijn geschikt gemaakt voor volwassenen. Om kinderen veilig te kunnen vervoeren moeten ze ook nog de stevigheid hebben die een stoeltje kan bieden, of ze moeten hoger komen te zitten om een juiste werking van de gordel te kunnen garanderen. Bij een goed kinderzitje is de kans op een ernstige letsel bij een ongeval dertig procent kleiner.

De boete voor het niet gebruiken van een autostoel of stoelverhoger bedraagt 90. Bij het fout vervoeren van kinderen van 12 tot 16 jaar, krijgt de kind zelf de boete. In dat geval bedraagt de boete 45. Kinderen die groter zijn dan 1,35 meter, mogen zonder stoelverhoger op de achterbank zitten.

Moet de kinderstoel achterin, of mag deze ook voorin?

De kinderstoel kan het beste op de achterbank, maar op de bijrijdersstoel is toegestaan. U moet de airbag aan die kant dan wel uitschakelen. Dit geldt ook in het geval u de kinderstoel andersom zet. Kinderen op schoot nemen, en zelf een gordel om hebben is ook niet toegestaan.

Welke stoel moet ik aanschaffen?

De meest geschikt stoel is niet afhankelijk van de leeftijd, maar van het gewicht, en eventueel van de lengte van het kind. De kwaliteit van alle verkochte autostoeltjes, moeten voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Dit is de zogenaamde R44/03-keurmerk. Indien de stoeltjes aan de eisen voldoen, hebben ze een oranje keurmerksticker. Autostoeltjes die deze sticker niet hebben, mogen niet verkocht worden.

Kinderen tot 13 kilo

Dit zijn babyautostoeltjes, die ook wel Maxi Cosi (vernoemd naar het merk) worden genoemd. Deze moet vast worden gemaakt in een driepuntsgordel, en tegen de rijrichting in.

Kinderen tussen de 9 en 18 kilo

Deze kinderstoeltjes hebben een vijfpuntsgordel en moeten in de rijrichting worden geplaatst. Deze stoeltjes zijn verstelbaar, en bieden de kinderen toch de veiligheid die noodzakelijk is voor deze leeftijdsgroep.

Zwaardere kinderen

De zwaardere kinderen hoeven niet meer een speciale autostoel te hebben . Een goede stoelverhoger is in dit geval voldoende. Het is zeer belangrijk om goed te letten op de gordel. Deze moet niet over de hals lopen, maar ook niet te laag zitten waardoor deze over de buik loopt.

Wat kost een kinderstoeltje

De prijzen en de kwaliteit lopen sterk uiteen. U kunt een nieuw stoeltje kopen voor minder dan 100 en de duurste stoeltjes komen eenvoudig boven de 300. U kunt het beste de kwaliteitstesten raadplegen om de beste stoel voor uw kind te kunnen kopen. Op het moment dat u de stoel niet meer hoeft te gebruiken kunt u deze verkopen. Er is veel vraag naar goede tweedehands stoeltjes.
Gerelateerde artikelen
Autostoeltje: Kinderen, veiligheid en het autostoeltjeDat een kind in een autostoetlje moet zitten in Nederland is overal wel bekend. Maar hoe zitten respectievelijk een baby…
De baby vervoeren; lopend, in de auto en op de fietsDe baby vervoeren; lopend, in de auto en op de fietsWanneer je naar buiten gaat met je baby, komt daar heel wat bij kijken! Er moeten heel wat spullen worden meegenomen. Ma…
Autostoeltje aanschaffenHet aanbod van autostoeltje is groot. Ook zijn er flink wat merken die autostoeltjes aanbieden. Bij de aanschaf zou veil…
Bakfiets weer helemaal terugDe bakfiets is helemaal terug van weggeweest. Deze fiets is op dit moment vooral populair bij gezinnen met kinderen.
Het kinder-autostoeltje: 70-80% wordt verkeerd geinstalleerdHet kinder-autostoeltje: 70-80% wordt verkeerd geinstalleerdMiljoenen Nederlanders gaan op autovakantie in juli en augustus. Vooral ouders van jongere kinderen kiezen voor een auto…

Reageer op het artikel "Kinderen veilig vervoeren in de auto"

Reacties

G. Spijker, 22-07-2017 19:10 #3
Mijn dochter van 48 jaar is maar 146 cm lang. Tot nu toe deed ze het gordelgedeelte wat over de borst loopt en voor haar hals langsloopt, onder de arm door. Oftewel ze deed haar arm er overheen. De chauffeur die haar naar- en van het werk vervoert,
heeft haar nu verteld dat dit niet meer mag. Hoe moeten we dit oplossen?

Tamara Verweij, 10-08-2016 14:04 #2
Wat een slap verhaal meneer Teys. Omdat het ene niet beboet wordt (bakfiets, fietswagentje) is het ander onzin? Hou toch eens op. Je kunt voor 10 euro tweedehands een goedgekeurd autozitje kopen en op een veilige manier aan het verkeer deelnemen met kind achterin. Fietsen blijft altijd een risico en ook met dit vervoersmiddel zijn er geregeld dodelijke slachtoffers te betreuren, maar je rijdt er niet vaak 120 kilometer per uur mee. Ik word zo moe van dit soort reacties. Aantal verkeersdoden blijft stijgen, neem gewoon je verantwoordelijkheid: er is al zoveel waar je jezelf of je kind niet tegen kunt beschermen.

Etienne Teys, 09-04-2013 00:44 #1
Kinderen die met de auto worden vervoerd en in geen gepast stoeltje zitten en / of niet zijn in gegorgeld, worden nog beschermd door het koetswerk van de auto. Toch lopen de boetes bij een overtreding hoog op. Is dit om de autobestuurders echt viseren en op onkosten te jagen? Wat kan er dan gebeuren met de kinderen die men dagelijks ziet vervoeren met een bakfiets, aanhangwagentje achter de fiets enz.? Zijn deze kinderen niet in een groter gevaar of deze die zich in een auto bevinden? Waarschijnlijk zal men hier nooit op antwoorden. Men beschermd tegenwoordig alleen nog die geitenwollen sokkendragers, die alle verkeersregels aan hun klompen lappen.

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-03-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!