InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotor

Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotor

Naast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste benzinemotor. Carl Benz werd geboren als Carl Friedrich Michaeal Vaillant.

Mannheim

Carl Benz begon zijn bedrijf in 1883 in Mannheim. Het heette Benz & Co. Zijn doel was industriële machines produceren. Hij ontwikkelde diverse tweetaktmotoren en werkte ook aan een motor met een viertaktmotor. Dat werd een watergekoelde motor op driewielerbasis met één cilinder. In 1885 reed deze auto voor het eerst. Carl Benz reed zelf in 1886 door Mannheim met dit voertuig en zijn vrouw Bertha zou in 1888 een rit maken van Mannheim naar Pforzheim.

Patent

Carl Benz ontving op 29 januari 1886 patent op zijn uitvinding en in juli introduceerde hij het eerste benzinemotorvoertuig.

Eerste Benz

Carl Benz maakte in 1885 zijn eerste driewielauto. Dat werd tevens de eerste auto ter wereld, voor zover bekend. Deze auto werd door een verbrandingsmotor aangedreven, die hij zelf had ontwikkeld en gefabriceerd. De auto bedroeg een maximumsnelheid van 15 km per uur en was uitgerust met een differentiële versnellingsbak.

Benz(ine)

Carl Benz ontwikkelde de eerste verbrandingsmotor voor benzine. Het is niet gek dat men zijn naam aan benzine koppelt, maar de term benzine bestond allang voordat Benz de auto had uitgevonden.

Mercedes-Benz

Na onenigheid met de aandeelhouders vertrok Carl Benz in 1905 bij Benz & Co. Samen met een zoon richtte hij een nieuwe firma op: Benz & Söhne. Later voegde zich een tweede zoon bij dit bedrijf, maar Carl verliet het bedrijf al snel en liet de leiding aan zijn zoons over. Hij overleed in 1929, maar dankzij het huidige automerk Mercedes-Benz leeft zijn naam nog steeds voor. Mercedes is ontstaan uit een ander Duits automerk, Daimler, dat werd opgericht door Gottlieb Daimler. Daimler bouwde tussen 1886 en 1900 auto’s en na 1900 produceerde Daimler zijn auto’s onder de merknaam Mercedes, geïnspireerd door de naam Mercédes Jellinek, de dochter van een Oostenrijks-Hongaarse consul, die in 1900 maar liefst 36 auto’s bestelde. In 1926 fuseerden Mercedes en Benz en ontstond Mercedes-Benz.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotor"

Reacties

Jeroen, 27-12-2015 21:19 #3
De benzine motor heet Otto motor, naar de uitvinder Otto. De Diesel motor heet naar Rudolf Diesel en de wankelmotor: juist Felix Wankel. De Benz motor bestaat in dit kader niet.

Sven Vandersmissen, 14-12-2012 23:16 #2

Delano, 03-10-2011 14:15 #1
Is er geen specifiekere informatie over de geschiedenis van de eerste benzine motor?

Infoteur: Paulsmiezen
Laatste update: 08-04-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!