Hanomag Henschel

Hanomag Henschel Hanmag en Henschel zijn lange tijd twee begrippen geweest in de voertuigenindustrie. Beiden begonnen rond de jaren 1810-1820 als fabriek van iets anders maar breidde al snel uit naar de voertuigen. In 1971 kwam er helaas een einde aan beiden fabrikanten.

Henschel

In het jaar 1614 begon Johannes Henschel een ijzergieterij. Christian Carl Henschel begint in 1810 samen met zijn zoon een zelfstandige gieterij, omdat de vorige in overheidsdienst stond bij de Hessische Keurvorst als geschutsgieter en Cristian weigerde om te leveren aan de franse bezetters. In 1816 voegde Henschel hier de productie van treinen aan toe. Om in 1925 te beginnen met de productie van vrachtauto's, om niet alleen maar afhankelijk te zijn van treinen. In 1930 gaat de firma verder onder de naam Henschel und Son. In de jaren 30 en 40 kwam de tiger-tank op de markt, alsmede ook vliegtuigen. Tijdens de tweede wereldoorlog lag de productie vrijwel stil, maar daarna, in 1950, kwam Henschel weer met een vrachtwagen op de markt. Een tijd lang gebruikt Henschel dezelfde cabines in verschillende modellen, totdat hij in 1961 een wat meer hoekige vorm krijgt.

Hanomag

In 1825 werd Hanomag ('Hannoverschen Maschinenbau Actiengesellschaft') als een machinefabriek van de grond gezet. Grondlegger was de ondernemer Johann Egestorff, die begin 18e eeuw een grondstoffenindustrie opbouwde. Rond het jaar 1905 produceert Hanomag de eerste auto. De Hanomag 2/10 pk word in 1924 geproduceerd en is waarschijnlijk het bekendste product van Hanomag. Het heeft een heel aparte vorm en word daarom ook wel het komiezenbroodje genoemd. Het was een klein autootje met 499cc motortje en behaalde een snelheid van 60 kilometer per uur. In 1934 brengt Hanomag de Garant op de markt, hun eerste grotere auto. De eerste vrachtauto's bouwde Hanomga in 1905, deze liepen op stoom. Voor Hanomag een bekende techniek omdat ze ook stoomtreinen fabriceerden. Echter stapte men al snel over op dieselmotoren. Van de 272.00 geproduceerden voertuigen liep het merendeel op diesel.

Fusie

In 1969 gaat het met Hanomag niet zo goed en fuseert daarom met Henschel. Zo ontstaat de nieuwe naam Hanomag-Henschel. De fusering duurde echter niet lang, in 1971 al werd het bedrijf overgenomen door Mercedes Benz. Mercedes nam de productie van vrachtwagens en andere voertuigen over en bracht deze uit onder de egen naam Mercedes.

Hanomag en Henschel verdwijnen

Het bedrijf Mercedes ontstond in 1926 uit een fusie tussen de bedrijven Dailer en Benz. Mercedes Benz was een van de eerste die met de dieselmotor aankwam. In 1971 namen ze het bedrijf Hanomga-Henschel over, en brachten de Hanomag Kurier uit als hun eigen merk. De Duitse firma IBH koopt de merknaam Hanomag op. De naam Henschel is dan al van het toneel verdwenen. In 1989 neemt de Japanse firma Komatsu een meerderheidsbelang. Vanaf 2001 ontstond zo de merknaam Komatsu-Hanomag. Deze firma maakt voornamelijk bouwmachines. Sinds 2005 werd de naam Hanomag helemaal niet meer gebruikt en verdween de naam Hanomag definitief van het toneel.

Hobby en verzameling

De Hanomag en Henschel word niet meer geproduceerd. De laatste productie dateert van voor de fusie in 1971, alle voertuigen die daarna zijn gemaakt zijn onder de naam Mercedes Benz uitgebracht. Op dit moment zijn er nog enkele liefhebbers en verzamelaars van de Hanomag en Henschel. Vooral oude vrachtauto's, personenauto's, busjes en tractoren worden opgeknapt. Omdat er veel van deze voertuigen zijn verdwenen, is het moeilijk om aan onderdelen hiervan te komen. Via een aantal websites, voornamelijk Duitse websites, is het mogelijk om in contact te komen met andere liefhebbers van de Hanomag en/of Henschel. In Nederland zitten een aantal monteurs en garages die onderhoud en APK voor deze oude voertuigen uitvoeren. Wanneer het oude voertuig APK gekeurd is, mag het gewoon op de openbare weg rijden, ongeacht de leeftijd of het onderhoud van het voertuig.
© 2010 - 2024 Bibiana, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotorNaast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste be…
Top 10 meest gestolen auto's in NederlandTop 10 meest gestolen auto's in NederlandIn 2012 werden er 11.733 auto's gestolen. De Volkswagen Golf had de twijfelachtige eer om deze lijst als koploper aan te…
Een klassieke Mercedes W123 kopen en rijdenEen klassieke Mercedes W123 kopen en rijdenDe Mercedes W123 is een echte klassieke auto, die ook met recht klassieker of oldtimer genoemd mag worden. Dit is dus ni…
Computerpioniers: Konrad Zuse. De eerste?Computerpioniers: Konrad Zuse. De eerste?Onze moderne computer heeft zijn uiteindelijke vorm gekregen door de genialiteit, vastberadenheid en doorzettingsvermoge…

M4 Sherman: Amerikaanse tank in de Tweede WereldoorlogM4 Sherman: Amerikaanse tank in de Tweede WereldoorlogDe M4 Sherman tank, operationeel sinds 1941, is de meest gebruikte geallieerde tank tijdens de Tweede Wereldoorlog van A…
Het kopen van een gebruikte tractorHet kopen van een gebruikte tractorAls je een gebruikte tractor koopt zijn er veel dingen waar je op moet letten. Lees hier alles over het kopen van een ge…
Bibiana (1.560 artikelen)
Laatste update: 29-04-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.