InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Het kopen van een gebruikte tractor

Het kopen van een gebruikte tractor

Het kopen van een gebruikte tractor Als je een gebruikte tractor koopt zijn er veel dingen waar je op moet letten. Lees hier alles over het kopen van een gebruikte tractor.

Het kopen van een gebruikte tractor

Er zijn verschillende zaken die je moet overwegen wanneer je een gebruikte tractor wil kopen. Boerderijmaterieel kan erg veel geld kosten en het kopen van een gebruikte tractor is een manier om de kosten te drukken. Maar de tractor zal waarschijnlijk alsnog prijzig zijn, dus het is belangrijk om je goed voor te bereiden voordat je een gebruikte tractor koopt. Je wilt immers geen slecht materieel kopen.

Oud model tractor

Oudere modellen van dit soort landbouwtractoren zijn vaak een betere keuze dan nieuwere modellen. Oudere tractoren hebben een eenvoudiger ontwerp en zijn makkelijker te repareren dan de tractoren die in de afgelopen jaren zijn vervaardigt. Terwijl de huidige technologie de meer recente modellen van tractoren gemakkelijker en comfortabeler te gebruiken maakt, maakt deze luxe het ook erg moeilijk om zelf reparaties uit te voeren. In de praktijk betekend dit dat er na de aanschaf van een dergelijke tractor nog veel extra kosten kunnen komen. Je zult namelijk elke reparatie moeten uitbesteden of specifieke onderdelen moeten bestellen bij de leverancier van de tractor. Dit zal aanzienlijk meer kosten dan de reparaties zelf, of bij een lokale garage uit laten voeren.

Zelf een tractor repareren

Als je redelijk handig bent kun je oudere landbouwtrekkers gemakkelijk zelf repareren. Als dit niet het geval is kun je echter nog wel kiezen voor een oudere tractor. Het is dan wel verstandig om een merk te kopen waar een dealer van in de buurt zit. Het is namelijk handig om reparaties daar uit te laten voeren. Ook bij autogarages kunnen ze oudere tractoren vaak zelf repareren.

Controleer de buitenkant en het plaatwerk

Vóór de aankoop van een gebruikte tractor, moet je eerst de buitenkant van de tractor zorgvuldig inspecteren. Dit soort voertuigen is meestal intensief gebruikt en je kunt dus een zekere mate van slijtage verwachten. Gebogen of verwrongen metaal, echter, kan een waarschuwing dat het voertuig een keer een ongeval heeft gehad. Dit soort tractoren kun je beter niet kopen. Vaak is het zo dat als er zichtbare schade aan de buitenkant van de tractor zit, is dit ook aan de binnenkant het geval.

De banden van de tractor

Een ander ding om zorgvuldig te onderzoeken als we kijken naar een gebruikte trekker zij de banden. De banden kunnen worden vervangen natuurlijk, maar ze zijn over het algemeen vrij duur. Als de trekker banden binnenkort zullen moeten worden vervangen, gebruik dit dan in de onderhandelingen over de prijs.

Hoe zien de overige zaken er uit

Tot slot, als je de tractor van een particuliere verkoper wil kopen, kijk dan ook eens naar de boerderij waar de tractor werd gehouden. Zijn de dingen die daar verder nog staan er goed verzorgd en netjes uit? Als de overige voertuigen er netjes en verzorgd uit zien, is de kans groot dat ook de tractor goed onderhouden is. Ga ook na of de olie regelmatig vervangen is en de luchtfilter en de verschillende vloeistoffen. Als dit het geval is dan is de kans op toekomstige problemen met de tractor stukken kleiner.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het kopen van een gebruikte tractor"

Reactie

Freerk van der Meulen, 03-05-2010 22:00 #1
Geachte Bastiaan, aangenaam verrast door het vinden van uw site! Wil mij orienteren over de aankoop van een tractor (overigens in Italie) en wil mij tevoren verdiepen in de mogelijkheden om bij de aankoop de beoordeling zo goed mogelijk te doen en om te leren hoe een tractor zelf te repareren. Ben ook op zoek naar basis handboeken hierover, bv basisboeken over tractor motoren en hun onderhoud cq reparatie. Zijn die er? en zo ja waar kan ik die vinden? Met belangstelling uw reactie tegemoetziende teken ik met vriendleijke groeten, Freerk van der Meulen

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 11-02-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!