De radardetector van vandaag, veilig langs flitspalen

De radardetector van vandaag, veilig langs flitspalen De radardetector zoals die vroeger bestond is sinds 1 januari 2004 verboden. Het gaat hier om radardetectoren die de signalen van de camera's opvangen en tijdig melding maken van een werkende snelheids- of roodlichtcontrole. Niet lang na het verbod op deze detectoren is er een nieuw soort radardetector ontworpen. Deze radardetectoren werken op basis van GPS. Ook de techniek van deze deze legale radarverklikkers verbetert waardoor ze zelfs kunnen waarschuwen voor mobiele snelheidscontroles. De radardetector zoals die voor het jaar 2004 bestond wordt nauwelijks meer gebruikt. De boetes voor het in bezit hebben van zo'n radarverklikker liegen er niet om. Er rijden zelfs enkele wagens van de politie rond die zijn uitgerust met apparatuur dat een radardetector van het oude stempel kan herkennen wanneer deze gebruikt wordt in een passerende auto. Na 1 januari 2004 is er een nieuwe generatie radardetectoren ontworpen dat werkt op basis van GPS. In eerste instantie waarschuwden deze radarverklikkers alleen voor vaste snelheidscontroles maar tegenwoordig zijn er apparaten in de handel die zelfs voor mobiele snelheidscontroles waarschuwen. Hoe werken deze radardetectoren en zijn ze echt overal legaal?

Wat is GPS

GPS staat voor Global Positioning System. Vrij vertaald naar het Nederlans betekent dat 'wereldwijd plaatsbepalingssysteem'. Het is gemaakt door het Amerikaanse Ministerie van Defensie ter ondersteuning van het Amerikaanse leger zodat de soldaten hun locatie konden bepalen.

Rond de aarde draaien op een hoogte van ongeveer 20.200 kilometer een groot aantal satellieten. Iedere 24 uur leggen ze een baan om de aarde af. Deze satellieten zenden allemaal een radiosignaal uit. Een GPS ontvanger ontvangt de signalen die uitgezonden worden door deze satellieten. Een GPS ontvanger kan naar aanleiding van de signalen die het ontvangt heel nauwkeurig bepalen waar het apparaat zich precies bevindt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de positie van de satellieten en een combinatie van de afstanden van meerdere satellieten tot de ontvanger. Naast de plaatsbepaling kan er ook precies berekend worden hoe snel de GPS ontvanger beweegt, dus hoe hard de auto op dat moment rijdt.
GPS is heel erg nauwkeurig maar de plek die de ontvanger aangeeft kan 1 tot 25 meter afwijken van de precieze plek waar de ontvanger zich bevindt.

De bekendste toepassing van GPS is het navigatiesysteem dat veel weggebruikers tegenwoordig in de auto, op de motor of op de fiets hebben zitten. Zelfs wandelaars hebben middelen voor navigatie. Daarnaast worden er ook steeds meer mobiele telefoons gemaakt met een ingebouwd navigatiesysteem.

De radardetector van vandaag

Een radardetector die gebruik maakt van plaatsbepaling via GPS is eigenlijk niets anders dan een GPS ontvanger met een database waarin alle bekende controlepunten staan. In deze database staan alle flitspalen, digitale camera's, rood licht camera's, lussen in de weg en traject controles. Tijdens het rijden weet de radardetector precies waar het zich bevindt en kan de snelheid van bijvoorbeeld een auto bepaald worden. Continue wordt de positie waar de ontvanger zich bevindt vergeleken met de database met bekende snelheidscontroles. Zo kan tijdig een waarschuwing gegeven worden wanneer je een snelheidscontrole nadert.

Er zijn meerdere mogelijkheden om gewaarschuwd te worden bij het naderen van een snelheidscontrole. Wanneer de maximum snelheid niet wordt overschreden kan er bijvoorbeeld alleen een visuele waarschuwing gegeven worden, dus zonder dat er een geluid klinkt. Als er te hard gereden wordt bij het naderen van een snelheidscontrole dan zal er naast het visuele alarm ook een geluid klinken wat blijft aanhouden tot de snelheid is verminderd tot de maximum geldende snelheid op die weg.

Er zijn typen detectoren die naast de database met vaste controles ook real-time gegevens ontvangen over bekende mobiele controles op dat moment wat de kans op een bekeuring voor een snelheidsovertreding weer vermindert.

Updates

De databases van de radardetectoren zullen regelmatig moeten worden bijgewerkt. Vaste controles wijzigen regelmatig. Het updaten van deze databases gebeurt in de meeste gevallen door het apparaat aan te sluiten aan een computer en via het internet de meest recente database te downloaden. Dit gaat simpelweg door de radarverklikker aan te sluiten aan de PC en een programma te starten die de laatste gegevens ophaalt en installeert op het apparaat.
Na het updaten kan de radardetector gewoon op het dashboard van de auto geplaatst worden en is het apparaat klaar voor gebruik.

Abonnement of gratis

Er zijn nogal wat verschillen tussen de diverse aanbieders van radardetectoren als het gaat om de kosten voor het updaten van de database met snelheidscontroles. Er zijn fabrikanten die de updates gratis aanbieden maar er zijn er ook bij waar een abonnement afgesloten moet worden voor het binnenhalen van de updates. Het is dan ook raadzaam om bij het zoeken naar een radardetector te kijken naar de kosten voor het updaten of eventuele abonnementskosten.

Één van de fabrikanten die goede kwaliteit apparatuur biedt is Inforad. Deze fabrikant heeft kleine radarverklikkers van goede kwaliteit en de updates zijn altijd gratis. De updates bevatten alle vaste controlepunten en eventuele van tevoren bekende controles. Omdat het updaten via de PC gebeurt worden er geen aanvullingen aan de database toegevoegd tijdens het rijden. Verder heeft Inforad kwalitatief goede en vooral goedkope detectoren weten te maken zonder al teveel toeters en bellen. Ze doen goed wat ze moeten doen en dat is waarschuwen bij een controle.

Een andere aanbieder van deze apparaten is Quintezz. Deze fabrikant heeft onder andere een detector die gebruik maakt van TMC. Dit betekent dat de ontvanger tijdens het rijden wordt bijgewerkt met de laatste gegevens over mobiele controles.

Ook Stinger levert een systeem om je te waarschuwen voor snelheidscontroles. De prijs die Stinger hanteert is wel wat aan de hoge kant maar je hebt wel waar voor je geld.

Gebruik in het buitenland

Tot slot is zijn er een groot aantal landen, waaronder Nederland waar deze radardetectoren volkomen legaal zijn. Toch zijn er een aantal landen waar het gebruik van deze ontvangers niet is toegestaan. Het is dan ook verstandig om bij gebruik in het buitenland eerst te controleren of deze ontvangers daar zijn toegestaan.

Er zijn meerdere fabrikanten die radardetectoren op basis van GPS verkopen. Ze zijn te koop in veel verschillende afmetingen en met diverse mogelijkheden. Ook de aanschafprijzen lopen sterk uiteen. Een belangrijk punt om mee te nemen in de beslissing welke radarverklikker aan te schaffen is ook de prijs voor het downloaden van updates.
© 2010 - 2024 Panic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Waar snelheidscontroles op de weg?Waar snelheidscontroles op de weg?Natuurlijk wil je geen boete voor te snel rijden. Bescherm jezelf. Op het internet vind je meerdere sites om snelheidsco…
Mini Coyote: de legale radar detectorMini Coyote: de legale radar detectorVeel mensen rijden te hard in het verkeer en jaarlijks worden hiervoor veel boetes uitgedeeld. Radar detectoren zijn teg…
Radar: wat is dit en hoe werkt het?“Het vliegtuig is van de rader verdwenen” en “Weet jij wat de buienradar voorspelt heeft”? Het woord rader wordt regelma…
Flitspaal monteur: een vak apartFlitspaal monteur is een apart beroep. Maar gezien het feit dat flitspalen een geliefd doelwit zijn voor vandalen, moet…

Het kopen van een gebruikte tractorHet kopen van een gebruikte tractorAls je een gebruikte tractor koopt zijn er veel dingen waar je op moet letten. Lees hier alles over het kopen van een ge…
Rijlessen bij All-in-SoloAll-in-Solo is een rijschool die ontstaan is uit een familiebedrijf en uitgegroeid is tot een bedrijf met meer dan 200 r…
Bronnen en referenties
Panic (59 artikelen)
Laatste update: 16-02-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.