InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > M4 Sherman: Amerikaanse tank in de Tweede Wereldoorlog

M4 Sherman: Amerikaanse tank in de Tweede Wereldoorlog

M4 Sherman: Amerikaanse tank in de Tweede Wereldoorlog De M4 Sherman tank, operationeel sinds 1941, is de meest gebruikte geallieerde tank tijdens de Tweede Wereldoorlog van Amerikaanse makelij. Er zijn er zo´n 50.000 van geproduceerd. Deze tank was een winnaar door de kwantiteit, niet door de kwaliteit. De Duitse tanks waren kwalitatief vele malen beter. Maar de Amerikanen overspoelden het Europese vasteland met hun Shermans. Daar was geen Duits kruid tegen gewassen.

M4 Sherman

M4 Sherman / Bron: Unknown, Wikimedia Commons (CC BY-SA)M4 Sherman / Bron: Unknown, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

M4 Sherman Middelzware tank

De M4 Sherman tank is de meest gebruikte geallieerde tank. Er rolden maar liefst 49.234 van deze tankkanonnen uit de fabriek. Om te weten hoeveel dat is: de kleine 50.000 Shermans die er zijn gemaakt, zijn meer dan de helft van de Amerikaanse oorlogsproductie en net zoveel als de Britse en Duitse samen! Deze tank was een winnaar door de kwantiteit, niet door de kwaliteit. De Duitse tanks waren kwalitatief vele malen beter.

Productie van enorme aantallen

Op het moment dat de VS de Tweede Wereldoorlog inrolde, beschikte het niet over een moderne tank. Zelfs de nieuwste bestaande ontwerpen waren verouderd ten opzichte van de moderne Duitse tanks. Er werd daarom besloten een nieuwe middelzware tank te ontwerpen. Aangezien de Sherman een technisch eenvoudige tank was en tevens zeer betrouwbaar bleek, werd besloten om onmiddellijk te beginnen met het produceren van enorme aantallen en niet te wachten op de trage ontwikkeling van een meer geavanceerde zware tank. Dat was maar goed ook. De M26 Pershing zware tank werd langzaam ontwikkeld en bereikte het front pas vlak voor het einde van de oorlog.

Sherman tank vooraanzicht (Vielsalm/België) / Bron: Martin SulmanSherman tank vooraanzicht (Vielsalm/België) / Bron: Martin Sulman
Sherman tank zijaanzicht (Vielsalm/België) / Bron: Martin SulmanSherman tank zijaanzicht (Vielsalm/België) / Bron: Martin Sulman
Rupsbanden Sherman tank (Vielsalm/België) / Bron: Martin SulmanRupsbanden Sherman tank (Vielsalm/België) / Bron: Martin Sulman

De Sherman en de Duitse Tiger

Sherman betrouwbaar

Qua betrouwbaarheid was de M4 Sherman superieur aan de Duitse tanks, doch de tank was inferieur in de meeste andere aspecten. Het had een relatief dunne bepantsering, maximaal 75 mm, terwijl de Duitse Tiger een bepantsering van maximaal 100 mm had en de Jagdtiger zelfs maximaal 250 mm. Verder had de Sherman een inferieure 75mm of 76mm kanon, die de voorkant van de Duitse Tiger-tanks met geen mogelijkheid kon doorboren, zelfs niet van korte afstand. De Tiger daarentegen kon gemakkelijk van lange afstand de Sherman vernietigen. Geen wonder dat de Sherman bemanning beducht was voor de Duitse Tigertanks. Een confrontatie met een Tiger stond garant voor angstwekkende momenten, waarbij de dood niet ver weg was.

Tiger / Bron: Roland Turner, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Tiger / Bron: Roland Turner, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
Tiger vrijwel onverwoestbaar
De Tiger was bewapend met een krachtige 88mm kanon. Dit samen met haar dikke bepantsering, maakte de tank vrijwel onverwoestbaar. Het was een vuistregel van de Britten dat er vijf Shermans nodig waren om een Tiger te vernietigen. En dan bleef er slechts één Sherman over. De twee belangrijkste zwakke plekken van de robuuste tank was de achterzijde wat betreft bepantsering en zijn motor, die permanent onderhoud nodig had. De Tiger had door zijn vuurkracht en forse bepantsering een enorme invloed op het moreel van zowel de Duitse als de geallieerde soldaten. De Duitse tankbemanning voelde zich veilig, terwijl geallieerden het in hun broek deden, alleen al bij het noemen van de naam Tiger. Doordat er slechts 1835 Tigers en Jagdtigers zijn gebouwd, won de Sherman door haar numerieke overmacht.

Technisch onbetrouwbaar

De Tiger was zeer krachtig en zwaar bepantserd, maar het was ook een technisch onbetrouwbare en complex te produceren tank. Er waren tevens 4800 Duitse Panther tanks geproduceerd, doch een meerderheid van deze tanks vochten tegen de Russische T-34 tanks in het oostelijk front. Bovendien domineerden de geallieerden in de lucht en werden de Duiste tanks volop vanuit de lucht aangevallen. De Amerikaanse oorlogsindustrie draaide op volle toeren en was meer dan superieur ten opzichte van haar rivalen.

Sherman vuurt raketten af, Frankrijk, 1944-1945 / Bron: Unknown, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Sherman vuurt raketten af, Frankrijk, 1944-1945 / Bron: Unknown, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

De Sherman kent vele toepassingen

De Sherman kende vele aangepaste versies voor een hele reeks van taken. We noemen er enkele:
  • de Sherman A4-D4 DD (Duplex Drive), een drijvende tank, gebruikt tijdens de landing in Normandië;´
  • tankdozer voor de genie, een M4 uitgerust met een schuifbak van een bulldozer;
  • bergingstank om defect materieel te bergen;
  • strandbergingstank;
  • gepantserde troepentransportvoertuig;
  • brugleggende tank;
  • vlammenwerper;
  • mijnenruimer;
  • tankkanon;
  • tankhouwitser;
  • luchtdoeltank;
  • raketwerper;
  • tankjager.

De Sherman was een enorm veelzijdig tank.

Technische details

De M4 Sherman woog 30,339 ton, had een bemanning van vijf personen, een snelheid van 39 km/u en het had brandstof voor 192 km. Naast de 75mm of 76mm hoofdbewapening, bood het ruimte voor drie machinegeweren, waaronder een luchtdoelmitrailleur. De afmetingen zijn 5,88 x 2,74 x 2,68 m.

Sherman tank (Bastonge/België) / Bron: Martin SulmanSherman tank (Bastonge/België) / Bron: Martin Sulman

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van de tank tijdens de Eerste WereldoorlogDe ontwikkeling van de tank tijdens de Eerste WereldoorlogTijdens de Eerste Wereldoorlog introduceerden de Engelsen een nieuw wapen: de tank. De tank moest voor een doorbraak zor…
De geschiedenis van het eerste polshorloge: Tank van CartierDe geschiedenis van het eerste polshorloge: Tank van CartierCartier is een exclusief merk dat al ruim meer dan een eeuw kwaliteitssieraden creëert. De ontwerpen van Louis Cartier w…
Medal of Honor Allied AssaultMedal of Honor Allied AssaultMedal of honor allied assault is een first person shooter voor de PC. Het gaat over het veroveren van da Franse stad
Oldtimer bromfiets: roest in de tank verhelpenVeel berijders van oldtimerbromfietsen hebben last van roestvorming in de tank. U hoeft niet altijd meteen op zoek te ga…
Goedkope LPG wint terrein op dure benzineGoedkope LPG wint terrein op dure benzineDure benzine doet veel automobilisten overstappen op goedkope LPG. De hogere wegenbelasting valt in het niet bij het voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Brown (Sgt) / W.wolny, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Forty, George: Encyclopedie van tanks; Anness Publishing Ltd, 2005.
  • http://www.2worldwar2.com/sherman.htm
  • http://www.achtungpanzer.com/panzerkampfwagen-vi-tiger-ausf-e-sd-kfz-181.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sherman_A4-D4_DD
  • http://www.strijdbewijs.nl/tanks/sherman/sherman3.htm
  • Afbeelding bron 1: Unknown, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Afbeelding bron 2: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 4: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 5: Roland Turner, Wikimedia Commons (CC BY-SA)
  • Afbeelding bron 7: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 8: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 9: Martin Sulman

Reageer op het artikel "M4 Sherman: Amerikaanse tank in de Tweede Wereldoorlog"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-08-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!