InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > ABS Antiblokkeersysteem

ABS Antiblokkeersysteem

Bij het kopen van een nieuw auto zul je de term ABS vaak tegen komen. Wat houdt deze term in en hoe werkt het? Hopelijk worden hier je vragen beantwoord over ABS.

Wat is ABS?

ABS is de afkorting van antiblokkeersysteem. Veel mensen hebben het idee dat het om een ingewikkelde en Engelstalige afkorting gaat, maar dit klopt dus niet.

Antiblokkeersysteem

Het antiblokkeersysteem zorgt ervoor dat die wielen van een voertuig niet blokkeren tijdens het remmen. Wielen willen nog wel eens blokkeren als er flink geremd moet worden of als er geremd wordt terwijl de ondergrond erg nat is. ABS zul je vooral terug vinden in auto's en motoren.

Voordelen van ABS

Het Antiblokkeersysteem heeft als grote voordeel dat je de controle over het voertuig niet verliest. Als wielen blokkeren kan er namelijk niet meer mee gestuurd worden. Dit moet natuurlijk voorkomen worden. De nieuwere versie van het ABS zorgen ervoor dat er controle is per wiel. Hierdoor kan bij een ongelijk wegdek toch goed geremd worden.

Wat bij motoren een groot voordeel is, is dat je niet zo snel meer over de kop vliegt bij een noodstop. Dit is een van de grootste voordelen van het ABS voor motoren, omdat deze kwetsbaar zijn en op hun remmen moeten kunnen vertrouwen.

Kortere remweg?

Het antiblokkeersysteem hoeft er niet voor te zorgen dat de remweg korter wordt. Dit ligt aan de ondergrond. Een geblokkeerd wiel kan onder bepaalde omstandigheden namelijk zorgen voor een kortere remweg dan een niet geblokkeerd wiel. Op een losse ondergrond zal een geblokkeerd wiel zorgen voor een kortere remweg, maar het voertuig zal dan wel onbestuurbaar worden.

Hoe werkt ABS?

ABS voorkomt het slippen op een simpele manier. Bij het afremmen kan er een moment zijn waarop een wiel gaat slippen. Op dat moment zorgt het antiblokkeersysteem ervoor dat het remmen kort wordt onderbroken. In principe kan deze manier van remmen ook door de mens worden uitgevoerd, maar het ABS zal dit veel sneller doen. Ook zal het systeem sneller door hebben waarneer het om een slippend wiel gaat en niet iedere bestuurder zal deze handeling kennen. Tijdens het onderbreken van het remmen kan het zijn dat het rempedaal gaat trillen. Een verkeerde reactie is dan zelf het rempedaal los te laten. Zeker omdat het systeem vaak in noodsituatie geactiveerd wordt kan dit gevaarlijk zijn. Houdt bij een trillende rempedaal gewoon het rempedaal ingedrukt, zo kan het ABS het beste zijn werk doen.

Sensor

Het ABS maakt gebruik van een magnetische sensor. Deze meet hoe vaak een metalen ring langs komt. Deze metaal ring draait met het wiel mee, dus als het wiel blokkeert zal de metalen ring niet meer langs komen. Het systeem zorgt er dan voor dat het remmen kort wordt onderbroken. Als het wiel opnieuw blokkeert zal dit herhaalt worden.

ABS op Motoren

Omdat motoren al zo kwetsbaar zijn is het ABS bij motoren erg nuttig. Vanaf 1988 kwam BMW met de ABS I. Al in 1993 kwam de ABS II. Deze was minder zwaar dan de ABS I en werkte sneller en was daardoor dus effectiever. In 2001 kwam BMW met de ABS III. Deze werkte op beide wielen als er maar een van de wielen blokkeerde.
© 2008 - 2019 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het anti blokkeer systeem (ABS)Veel mensen voelen zich veiliger in een auto met ABS. Dat is ook zo, het voertuig is in elke toestand goed bestuurbaar t…
Technische kennis: het onderhouden van je autoEen auto vraagt voor het nodige onderhoud. Het regelmatig laten controleren van je auto kan veel ongemakken voorkomen. B…
Veilig rijden in de sneeuwVanaf het moment dat ons land weer wit kleurt door de sneeuw, stijgt het aantal ongelukken. Gelukkig gaat het vaak om vr…
Zuinig rijden: het nieuwe rijden in een oude autoZuinig rijden: het nieuwe rijden in een oude autoDoor het nieuwe rijden verbruik je minder brandstof. Dat is zuiniger en dus beter voor het milieu en voor de portemonnee…
Hoe werkt de aandrijving van een auto?Hoe werkt de aandrijving van een auto?Een auto beschikt over een voorwiel, achterwiel of vierwielaandrijving. Met een voorwielaandrijving worden de wielen voo…

Reageer op het artikel "ABS Antiblokkeersysteem"

Reacties

Russens, 12-02-2015 16:05 #3
Abs lampje is gaan branden na het opleggen van vier nieuwe banden.heeft dit gevolgen?

Mike, 13-11-2013 13:23 #2
In auto geeft al enige tijd een ABS waarschuwing signaal af. Heeft dit directe consequenties voor het rijden?

Groeten Mike

Mariska Servaas, 05-12-2012 10:15 #1
Ik heb een Landrover Defender 110. De auto is van 2006. Nu vraag ik mij af of ik ABS heb. De Landrover dealer heeft mij meegedeeld dat er een oranje lampje gaat branden als je de auto start. Maar hoe zit het lampje eruit, kan nergens op google vinden welk tekentje het is.

Graag verneem ik van u.

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 05-05-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 3
Schrijf mee!