Parkeren in Amsterdam
Gratis parkeren in Amsterdam is vrijwel onmogelijk. Bijna overal moet betaald worden voor een parkeerplek. Betaald parkeren binnen de ring van Amsterdam (maar ook veelal daarbuiten) is onderdeel van het beleid van de gemeente Amsterdam om de toestroom van auto’s binnen de ring te verminderen. Ook zorgt betaald parkeren voor een flinke inkomstenbron voor de gemeente.
Geschiedenis betaald parkeren in Amsterdam
In de jaren tachtig was er in sommige straten/gebieden in Amsterdam een zeer hoge parkeerdruk. Bewoners, bezoekers en dagjesmensen konden met moeite een plekje vinden om te parkeren. Om dit tegen te gaan werd betaald parkeren ingevoerd. Bewoners konden tegen betaling een vergunning krijgen. Bezoekers en dagjesmensen konden per uur betalen. Sommige bewoners en bezoekers parkeerden hun auto net buiten het gebied met betaald parkeren waardoor hier de parkeerdruk toenam en betaald parkeren (soms op verzoek van de bewoners) werd ingevoerd. In de jaren negentig werd er ook betaald parkeren ingevoerd in delen van Amsterdam waar je zelden moeite moest doen om een parkeerplek te vinden. Soms konden bewoners dit uitstellen met protest, meestal en op de langere termijn niet. Was het eerst mogelijk om twee parkeervergunningen te krijgen op één adres of je parkeervergunning min of min uit te lenen aan iemand in de buurt, inmiddels zijn de regels een stuk strenger. In het merendeel van de gebieden wordt slechts één parkeervergunning per adres verstrekt. Daarnaast moet iemand niet alleen ingeschreven staan op een adres, maar ook de officiële huurder of koper zijn (anders is een samenlevingscontract of trouwakte nodig) van de woning. De parkeerdruk speelt bij deze beslissingen lang niet altijd een rol. Betaald parkeren is onderdeel van het beleid om de toestroom van auto’s binnen de ring, maar ook daarbuiten te verminderen. Daarnaast zijn de inkomsten van het parkeergeld niet gering. In 2013 is in totaal 166 miljoen euro aan parkeergeld betaald.
Parkeren in winkelgebieden
Bij betaald parkeren in winkelgebieden wordt ook nog het argument van het reguleren van de verkeersstromen gebruikt. Hierbij wordt soms vergeten dat het belangrijk is en een onderdeel is van een goed ondernemersklimaat om als gemeente een gastvrij parkeerbeleid te hebben. Het gaat dan lang niet altijd over meer parkeerplaatsen. Wel over betaalbare parkeertarieven die op een eerlijke manier worden berekend. Hier horen prijzen per minuut bij en niet per uur.
Parkeerbeheerder Cition
In Amsterdam wordt parkeerbeheer uitgevoerd door Cition. Dit bedrijf is in handen van de gemeente Amsterdam. Bij Cition moeten de parkeervergunningen voor de bewoners (en bedrijven) worden aangevraagd en ook eventuele kraskaarten voor bezoekers van ouderen en minder validen. Dit geldt ook voor de bezoekersvergunning in Amsterdam Oost.
Pakkans bij niet betalen voor een parkeerplek
Bewoners, bezoekers en dagjesmensen betalen vaker voor hun parkeerplaats in Amsterdam. Dat komt omdat de pakkans enorm is toegenomen door de voortschrijdende automatisering. Parkeerders kunnen sneller worden gecontroleerd (in 2013 zijn er 25 miljoen controles uitgevoerd). Daarnaast is ook de planning van de controle afgestemd op het betaalgedrag van de automobilisten. In gebieden waar minder vaak wordt betaald door automobilisten voor hun parkeerplek wordt vaker gecontroleerd dan in gebieden waar wel netjes wordt betaald voor een parkeerplek. Deze efficiënte manier van werken van parkeerbeheerder Cition oogst bewondering in de hele wereld. Inmiddels komen er geregeld bezoekers vanuit het buitenland (Rio de Janeiro, New York et cetera) om te leren van dit bedrijf.
Scanauto’s
De parkeervergunning van bewoners in Amsterdam is gekoppeld aan het kenteken. Ook bezoekers en dagjesmensen met een auto dienen hun kenteken in te voeren als zij betaald parkeren. Cition maakt gebruikt van zogenaamde scanauto’s. Deze auto’s zijn uitgerust met zes camera’s waarmee de kentekens van de geparkeerde auto’s kunnen worden gescand. Deze kentekens worden vergeleken met de gegevens van de parkeerautomaten in de buurt. Collega’s in de buurt krijgen een seintje als er niet betaald is en arriveren zo snel mogelijk om een naheffingsaanslag (boete) uit te schrijven.
Foutparkeerders
Cition wil graag het takenpakket uitbreiden. Op dit moment kunnen medewerkers namelijk niet optreden tegen foutparkeerders. Medewerkers mogen alleen een naheffingsaanslag uitschrijven aan iemand die niet betaald op een officiële parkeerplek. Zij kunnen echter niets doen als een auto verkeerd staat geparkeerd. Hiertoe is alleen een politieagent of een buitengewoon opsporingsambtenaar bevoegd. Hierover wordt nu gesproken met de gemeente.
Parkeertarieven betaald parkeren in Amsterdam
De parkeertarieven lopen uiteen van E 0,10 in bepaalde winkelgebieden met een blauwe zone tot E 5,00 per uur in de binnenstad van Amsterdam.
Wat gebeurt er met het parkeergeld?
Meestal wordt het parkeergeld gestoken in het Mobiliteitsfonds Amsterdam. Geld uit dit fonds wordt onder andere gebruikt om verkeersmaatregelen en parkeergarages te bekostigen. Soms ontstaat hier beroering over in de gemeente omdat een wethouder voorstelt het geld voor andere zaken te gebruiken zoals onderwijs, werkgelegenheid en het bouwen van betaalbare huurwoningen.
De ondernemersjaarkaart
In het centrum van Amsterdam gaat in maart een proef van start voor ondernemers van kleine bedrijfjes. Nu kunnen ondernemers slechts één vergunning per vijftig medewerkers aanvragen. Daarnaast moeten dan parkeerplekken in garages worden gekocht of moet er op straat worden geparkeerd tegen het dure straattarief. Eigenaren kunnen met de ondernemersjaarkaart voor maximaal E 4375,- hun auto op straat kwijt. Dit bedrag is vergelijkbaar met die van commerciële parkeergarages. De proef zal één jaar duren.
Lees verder